اخبار صندوق پژوهش

نگاه دولتی، آفتی برای توسعه فناوری

وقتی یک نگاه دولتی در یک صنعت حاکم باشد، خیلی به تجاری سازی اهمیت نمی دهد، چرا که معمولا در این شرایط رقابت وجود ندارد. وقتی حالت انحصار یگانه یا چندگانه وجود دارد، رقابت کم می شود و یا از بین می رود؛ با کاهش رقابت، فناوری بی معنی می شود.

The post نگاه دولتی، آفتی برای توسعه فناوری appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

دوران اسلامی، دوران درخشان علمی ایران در گذشته

پس از تمدن قبل از باستان، تمدن باستان و بعد دوران اسلامی است که درخشان‌ترین دوران ایران گذشته دوران اسلامی بوده چرا که این عهد دوران نبوغ و وفور دانشمند و فلاسفه ایرانی است که ابن سیا و ابوریحان بیرونی میان آن‌ها زبانزد هستند.

The post دوران اسلامی، دوران درخشان علمی ایران در گذشته appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

بودجه پژوهش در گردنه حیرانی

توجه به بودجه پژوهشی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز جزء شعارها و برنامه‌های اصلی دولت‌ها بوده، اما راه پیموده شده در این خصوص با اشکالات زیادی مواجه بوده است. تحریم‌های نفتی ایران در طی سال‌های اخیر بیش‌ازپیش نشان داد که فناوری یکی از تکیه‌گاه‌هایی است که می‌توان با آن به جنگ اقتصاد متکی به نفت رفت.

The post بودجه پژوهش در گردنه حیرانی appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

آشنایی با دیپلماسی علم و فناوری آمریکا

یکی از مسیر‌هایی که می‌توان بحث‌ها خصوصا بحث‌های جدید را پرو بال داد بررسی تجربیات دیگر کشور‌هاست. در حوزه دیپلماسی علم و فناوری ایالات متحده هم در حوزه ادبیات و هم در حوزه اجرا پیش‌تاز است. و خیلی قبل‌تر از تولید ادبیات درباره آن، در مرحله اجرا آن فعال بوده است.

The post آشنایی با دیپلماسی علم و فناوری آمریکا appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

کشتی دیپلماسی علم و فناوری در قاره سیاه پهلو می‌گیرد

نخستین بسته خبری علمی و فناوری که به مهم ترین رویدادهای این حوزه در طول یک هفته گذشته اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به موضوعات معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان، سفر کمیسیونر علوم و فناوری اتحادیه آفریقا به ایران و معضل پایان‌نامه فروشی پرداخته می‌شود.

The post کشتی دیپلماسی علم و فناوری در قاره سیاه پهلو می‌گیرد appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

همکاری‌های علمی و فناوری پلی میان امریکا و کوبا(بخش دوم)

متن زیر مقاله‌ای است که در سایت دیپلماسی علم انجمن امریکایی برای پیشرفت به قلم مارگریت خیمن منتشر شده است. نویسنده در این متن با بهره‌گیری از تجربه همکاری‌های علمی و فناوری میان امریکا و شوروی در زمان جنگ سرد استدلال می‌کند که امریکا اکنون به همکاری‌های علمی و فناوری بیشتر با کوبا نیازمند است.

The post همکاری‌های علمی و فناوری پلی میان امریکا و کوبا(بخش دوم) appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

راهبرد کمک به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک

در صورت آغاز و گسترش کسب مالکیت شرکت‌های دانش‌بنیان تازه تاسيس توسط شركت‌هاي بزرگ‌تر، مي‌توان از افول شركت‌هاي دانش‌بنيان به دليل عدم برخورداري از توانمندي‌هاي غيرفناورانه جلوگيري كرد و زمينه‌ي استفاده از توانمندي‌هاي فناورانه‌ي اين شركت‌ها در جهت نياز كشور را فراهم كرد.

The post راهبرد کمک به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

وقتی وایبر همه چیز می­‌شود

آن چه خوب است کارکرد این شبکه هاست و آن چه بد است اشاعه استفاده از سرویس‌های خارجی. یعنی ما اگر یک سرویس ایرانی خوب داشتیم که با کیفیت خوب این خدمات را ارائه میداد چرا نباید همه مردم از آن استفاده کنند. وقتی سرویس، ایرانی باشد هم امکان نظارت بهتری برای نهادهای امنیتی فراهم است و هم ارزش اقتصادی در کشور ایجاد می‌کند.

The post وقتی وایبر همه چیز می­‌شود appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

بررسی نقش دیپلماسی علم و فناوری در پیشبرد روابط خارجه در آمریکا

دومین هم‌اندیشی از سلسله هم‌اندیشی‌های دیپلماسی علم و فناوری با موضوع «نقش دیپلماسی علم و فناوری در پیشبرد روابط خارجی؛ بررسی موردی ایالات متحده آمریکا» برگزار شد.

The post بررسی نقش دیپلماسی علم و فناوری در پیشبرد روابط خارجه در آمریکا appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

چرا آلمان صاحب بهترین نظام آموزشی و پژوهشی در جهان است؟

یکی از بهترین نظامات آموزشی طراحی شده برای سطح‌بندی و نظام‌دادن انواع پژوهش‌ها در کشور آلمان اتفاق افتاده است. در مدل آلمانی نظام آموزش عالی هم در فرایند آموزشی و هم در فرایندهای پژوهشی به سه نوع متمایز تفکیک می‌شود؛ و هرکدام از این سه نوع واجد فرم‌های ویژه‌ی خود در نحوه‌ی آموزش و پژوهش هستند.

The post چرا آلمان صاحب بهترین نظام آموزشی و پژوهشی در جهان است؟ appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

آیا شرکت‌های دانش‌بنیان به خدمات غیرفناورانه نیاز دارند؟

توانمندی‌های فناورانه ممکن است به تنهایی شرکت را موفق به تولید محصول اولیه نمایند، اما برای تولید محصول قابل عرضه به بازار در مقیاس اقتصادی و فروش آن، کافی نیستند. بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تکمیل مسیر رشد خود به طیفی از توانمندی‌های غیرفناورانه‌ نیاز دارند تا مکمل توانمندی‌های فناورانه‌ی آن‌ها را باشد.

The post آیا شرکت‌های دانش‌بنیان به خدمات غیرفناورانه نیاز دارند؟ appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »