اخبار صندوق پژوهش

هوای مه گرفتۀ فضایی

سومین بسته خبری علمی و فناوری که به مهم ترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو، وضعیت سازمان فضایی کشور و فراخوان‌ های جذب اعضای هیأت علمی پرداختیم.

The post هوای مه گرفتۀ فضایی appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

نوآوری را از خودمان شروع کنيم!

سال‌هاست که به مناسبت‌های مختلف در جمع مديران ايرانی در باب نوآوری سخن گفته‌ام . وجه مشترک بسياری از اين نشست‌ها اين بوده که که مديران حاضر، هرگونه اقدام موثری برای نوآوری را در گرو تصميم و عزم جدی مديران بالادست خود دانسته‌اند. وقتی هم كه در جمع مديران عامل سخن گفته‌ام، تغيير سياست‌های دولت به عنوان پيش‌نياز تغيير و حرکت‌های نوآورانه مطرح شده است. با دولتمردان هم که سخن می‌گويم، از شرايط سخت بين‌المللی و لزوم تغيير عوامل محيطی (همچون رفع تحريم‌ها) به عنوان گام نخست می‌شنوم.

The post نوآوری را از خودمان شروع کنيم! appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

حضور شرکت‌های کوچک و بزرگ در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان امری حیاتی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نوآوری همیشه در اختیار شرکت‌های کوچک و بازار در اختیار شرکت‌های بزرگ بوده است. بنابراین حضور این دو بخش در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان ضروری و حیاتی خواهد بود.

The post حضور شرکت‌های کوچک و بزرگ در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان امری حیاتی است appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

تأملی در امتناع و اشتیاق دانشگاه در توسعه فناوری

امروز ما با دو واقعیت مواجهیم. یکی اینکه ظرفیت های دانشگاهی در کشورمان رشد چشمگیری کرده اند و دوم اینکه این ظرفیت های نمی توانند به اقتصاد ملی کمک کنند. تلاش های فکری و سیاستی زیادی نیز تحت عناوین مختلف مثل ارتباط صنعت و دانشگاه طی سال های گذشته اتفاق افتاده ولی باز هم دردی دوا نشده است.

The post تأملی در امتناع و اشتیاق دانشگاه در توسعه فناوری appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

برنامه‌های سوئیس برای توسعه دیپلماسی علمی (۱)

در این گزارش ساختار دیپلماسی علم و فناوری سوئیس به خوبی نشان داده شده است. سیاست‌های کلان و ترکیب بخش خصوصی و دولتی در این ساختار قابل توجه است. سایت دیپلماسی علم و فناوری این مقاله را در سه بخش منتشر می‌کند. در ادامه بخش اول این مقاله امده است.

The post برنامه‌های سوئیس برای توسعه دیپلماسی علمی (۱) appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

اجازه ندهید انگیزه‌های سیاسی به درون فضاهای علمی و تحقیقاتی نفوذ کند

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو در حسینیه امام خمینی(ره) به مدت «یک‌ساعت‌ و نیم» بازدید کردند و از نزدیک در جریان تلاش‌ها و پیشرفت‌های علمی دانشمندان و محققان جوان کشور در بخشهای «نانو و بیوتکنولوژی» قرار گرفتند.

The post اجازه ندهید انگیزه‌های سیاسی به درون فضاهای علمی و تحقیقاتی نفوذ کند appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

نگاه سیستماتیک، لازمه توسعه فناوری

برای توسعه فناوری، این خیلی مهم است که به صورت سیستماتیک و به صورت تدریجی به موضوع نگاه شود. صنایع، خیلی مهم نیست. مهم، اولا سیستم مورد استفاده است و دوم قدرت اینکه قدرت جمع کردن و مدیریت دانش و فناوری. باید مراقب بود که با رفتن افراد از شرکتها، اندوخته ها از دست نرود.

The post نگاه سیستماتیک، لازمه توسعه فناوری appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

جاسوسی هدفمند نخبگان با LinkedIn

شبکه اجتماعی که رزومه کاری شما را دارد بی شک اهداف خاصی را دنبال می کند در خوش بینانه ترین حالت به بانک های اطلاعاتی اش اطلاعات خوبی تزریق می شود و در بدبینانه ترین حالت به فکر جذب نخبه ها و برجستگان در زمینه های مختلف علمی می باشد

The post جاسوسی هدفمند نخبگان با LinkedIn appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

وزارت علوم، نیازمند تغییرات اساسی

پنجمین پنل از سلسله نشست‌های «گفتمان مدیریت و سیاست‌گذاری نوآوری و فناوری»، هفته گذشته با موضوع « بررسی تطور ذهنیت سیاستگذاران علم و فناوری کشور» با حضور آقایان، دکتر جعفر توفیقی دکتر حسین سالار آملی و دکتر حجت‌الله حاجی‌حسینی برگزار شد.

The post وزارت علوم، نیازمند تغییرات اساسی appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

استقلال مالی دانشگاه – بازی برد برد

با نگاهی به نظر کارشناسان، مطالب رسانه ها و سخنان مسئولان در دهه های اخیر، شاهد مطرح شدن مجموعه ای از مطالبات از دانشگاهها هسیتم که از جمله آنها می توان به بومی سازی علوم انسانی، اسلامی شدن دانشگاه، اهتمام دانشگاه به حل مسائل نظام، تناسب آموزش با نیازهای کشور، تقویت رابطه صنعت و دانشگاه و امثال آن اشاره کرد.

The post استقلال مالی دانشگاه – بازی برد برد appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »

دانشگاه آزاد، ظرفیت مازاد

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، دومین بسته خبری علمی و فناوری که به مهم ترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی وضعیت دانشگاه هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، کد رشته های غیر مجاز دانشگاه آزاد و پیشامدهای این مدت پیرامون موضوع بورسیه ها پرداخته‌ایم.

The post دانشگاه آزاد، ظرفیت مازاد appeared first on عیارآنلاین.

ادامه مطلب »