کشتی دیپلماسی علم و فناوری در قاره سیاه پهلو می‌گیرد

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، نخستین بسته خبری هفتگی حوزه علم و فناوری منتشر سد. در این بسته خبری مهمترین تحولات حوزه علم و فناوری کشور رصد خواهد شد. در این شماره به بررسی موضوع معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان، تفاهم نامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با کمیسیونر علم و فناوری اتحادیه آفریقا و موضوع پایان نامه فروشی پرداخته‌ایم.

فرآیند اجراي معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان بررسی شد

هفته گذشته در نشست مشترک مديران معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و مدیران سازمان امور مالیاتی و شرکتهای دانش بنیان، فرآیند اجراي معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان بررسی شد و سه شنبه گذشته فهرست شرکتهای مشمول معافیتهای مالیاتی سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.

معافیت مالیاتی

بنا به اظهار دبیرکل دفتر تشخیص و حسابرسی مالیاتی، درآمدهای شرکتها و موسسات دانش بنیان ناشی از قرارداد و فعالیتهای تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت ۱۵ سال از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم معاف است و در سال ۱۳۹۲ تعداد ۴۰ شرکت در کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان به تصویب رسیدند که مشمول استفاده از این معافیتها می شوند.

به گفته محمد حسن عصاره سال گذشته با پیگیری های مکررا گروه‌های کارشناسی نامه‌ای توسط معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری به وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران نوشته شد و اسامی ۴۰ شرکت معرفی شد. گفتنی است که اهمیت معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان برای استمرار دانش بنیان شدن این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است که اگر غیر از این باشد چیزی عاید کشور نمی شود و لذا جهت تایید دانش بنیان بودن این شرکت ها بایستی کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان به صورت سالانه نظارت کند تا اگر شرکتی از دایره دانش بنیان خارج شد ازین طرح محروم گردد.

نکته قابل توجه اینجاست که دستورالعمل اجرایی این طرح دی ماه سال گذشته به تصویب رسید و بالاخره پس از یکسال برای ۴۰ شرکت مصوب در سال ۹۲ هفته گذشته وارد فاز اجرایی شد . با این سرعت در مرحله اجرایی کردن مصوبات معلوم نیست تکلیف معافیت شرکتهای دانش بنیان سال ۹۳ که تعداد آنها به بالای ۱۰۰۰ شرکت رسیده چه زمانی معلوم خواهد شد؟

آفریقا و ظرفیت های علمی ایران

هفته گذشته کمیسیونر منابع انسانی، علوم و فناوری اتحادیه آفریقا در ایران حضور یافتند و با مسوولان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دیدار کردند.

۵۴ کشور واقع در قاره آفریقا، عضو این اتحادیه هستند و این اتحادیه با دارا بودن بخش‌ها و کمیسیونهای مختلف، نقش مهمی در تعاملات آفریقا با کشورهای دیگر جهان را بر عهده دارد . کمیسیونر این بخش به پیشنهاد وزارت امور خارجه و به دعوت معاونت علمی و فناوری به ایران آمده‌اند که هدف از این دعوت استفاده از ظرفیت بازار صادراتی این قاره می باشد.

اتحادیه علم و فناوری آفریقا

پنج شنبه یادداشت تفاهمی با موضوع همکاری‌های علمی و فناوری میان معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و کمیسیونر اتحادیه آفریقا، با حضور دکتر ستاری به امضا رسید که با این تفاهم ظرفیت انتقال و صادرات سبدی کامل از دانش و فناوری ایران به اتحادیه آفریقا ایجاد شده است ، زمینه‌هایی هم چون حوزه تجهیزات پزشکی، تجهیزات و فرآورده‌های دارویی، فناوری‌های راهبردی هم چون نانوفناوری، زیست‌فناوری و دیگر حوزه‌های فناوری برای انتقال دانش و صادرات محصولات به کشورهای آفریقا ایجاد گردیده و زمینه همکاری‌های گسترده تر شکل گرفته است.

پیشرفت علمی به‌ طور فزاینده‌ای به جاری شدن اندیشه و نوآوری در سطح فراملی و میان کشورها متکی است. به نظر می‌رسد علم و تکنولوژی ابزارهای جایگزین مطلوبی برای تعامل و ایجاد ارتباطات بین‌المللی است. یعنی نوآوری، علم و دستاوردهای فناوری می‌تواند سهم بالقوه‌ای در سیاست خارجی کشورهای مختلف برای حضور در عرصه‌های فراملی داشته باشند. می‌توان از علم و تکنولوژی به عنوان ابزاری در رسیدن به اهداف و منافع ملی استفاده نمود چرا که علم و فناوری حوزه نوینی است که قابلیت تامین منافع ملی کشورها در عرصه بین‌المللی را داراست.

معضلی به نام پایان‌نامه فروشی!

تهیه پایان نامه دانشجویی با قیمت های مختلف برای رشته های گوناگون دانشجویی در مقاطع مختلف از جمله مواردی است که با ورود به برخی موسسه های به اصطلاح آموزشی می‌توان مشاهده کرد. کافیست با مراجعه به یک موتور جستوجو و نوشتن کلمه ی “فروش پایان نامه” به فاجعه علمی در حال وقوع در دانشگاه های کشور پی ببریم.

پایان نامه

متاسفانه در سال های اخیر معضل پایان نامه فروشی لطمات زیادی به بدنه علمی آموزشی کشور وارد ساخته است و ما در تلاشیم در خلال عملیاتی کردن طرح سامان دهی آموزشی کشور این لکه ننگ را از بین ببریم. این جملات سخنان دکتر هروی است که هفته گذشته پیرامون این موضوع اعلام کرد و در ادامه افزود این مشکلات گردونه علمی کشور را از مسیر خود خارج ساخته و ما وظیفه داریم هرچه سریعتر ریشه پایان نامه فروشی را بخشکانیم و این کار را در غالب ساماندهی آموزش عالی با جدیت دنبال خواهیم کرد.

چند وقت پیش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رئیس جمهور روی این موضوع تاکید داشت و دستگاه های مرتبط را برای مقابله با این گونه اقدامات ملزم کرد اما اقدام موثری در این حوزه صورت نپذیرفت .

این موضوع مانند سایر موضوعات اجتماعی به عوامل متعددی برميگردد و این طور نيست که این معضل چند روزه و چند ماهه اتفاق افتاده باشد٬ بلکه موضوعی است که سالها ادامه داشته است .وقتی که دانشگاه های کشور ملزم نباشند پایان نامه ها را ناظر بر نیازهای کشور تعریف کنند و ۷۰ درصد مقالات علمی تالیف شده بنا به سفارش بازارهای غربی هستند، خرید و فروش پایان نامه و مقاله عجیب نخواهد بود چرا که خروجی خاصی جهت حل مشکلات کشور مورد نظر ما نیست. همچنین آرشیو نشدن مقالات علمی و نبود بانک اطلاعاتی جامع طرح های پژوهشی از مهمترین مسائلی است که سبب می شود یافته های پژوهشی از قبل انجام شده در طرح های دانشجویی دیگر نیز تکرار و به نوعی سرقت علمی شود. در ایران، سایت ایران داک و سیستم سیکا وجود دارد که در آنها فقط چکیده مطلب ارائه می شود و یا به روز نیست.

The post کشتی دیپلماسی علم و فناوری در قاره سیاه پهلو می‌گیرد appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه