راهبرد کمک به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک

گلرنگبه گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، گروه صنعتی گلرنگ از آغاز فعالیت‌های تولیدی و صنعتی خود تاکنون، توانسته‌است طیف گسترده‌ای از تولیدات محصولات صنعتی در کشور را در کارنامه خود ثبت کند.‌ این شرکت با رویکرد افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی خود، ورود به حوزه‌های جدیدتر و بکارگیری و رسوخ فناوری‌های نوین در زنجیره تولید محصولات، استراتژی‌های متنوعی را بکار گرفته است که بعضا به تجارب خوبی منتهی گردیده‌است.

یکی از تجربه‌های موفق این گروه صنعتی در ورود به حوزه دارویی و سرمایه‌گذاری در این بخش، همکاری با یک شرکت داروسازی فعال در تولید ماده موثره برخی داروهای اساسی در موضوع ترک اعتیاد (داروهای نارکوتیک) می‌باشد. گروه صنعتی گلرنگ با مشاهده‌ی توانمندی‌های فنی و زیرساخت‌های تولیدی مناسب و قابل انعطاف این شرکت دارو‌سازی، اقدام به کسب مالکیت این شرکت نمود. پس از این اقدام، شرکت داروسازی توانست با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه خود ضمن توسعه‌ی سبد محصولات تولیدی خود، قابلیت ورود به تولید محصول نهایی را نیز کسب کند.

به گفته مدیران گروه صنعتی گلرنگ، استراتژی اصلی این شرکت در شکل‌گیری همکاری مناسب با شرکت‌های دانش‌بنیان، مدل I-Win می‌باشد که به نوعی جایگزین مدل Win-Win شده است. در این مدل گروه صنعتی گلرنگ با کسب مالکیت شرکت دانش‌بنیان، در واقع این شرکت را جزئی از زنجیره تامین محصول نهایی خود کرده ‌است. بدین ترتیب موفقیت هر دو در قالب موفقیت فعالیت‌های گروه صنعتی گلرنگ محقق می‌شود. به گفته مدیران این گروه صنعتی، گلرنگ علاوه بر تجربه فوق تا به حال چند تجربه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را در کارنامه خود ثبت کرده است.

آنچه تشریح شد، نمونه‌ای از کسب مالکیت یک شرکت دانش‌بنیان کوچک توسط شرکتی بزرگ و صنعتی بود. در این نمونه شرکت دانش‌بنیان قبل از اینکه به مالکیت یک گروه صنعتی بزرگ در بیاید، علیرغم برخورداری از توانمندی‌های فناورانه نتوانسته بود کسب‌وکار خود را توسعه دهد. دلیل عمده‌ی توقف توسعه‌ی این شرکت، نبود توانمندی‌های غیرفناورانه در این شرکت دانش‌بنیان است. مشکلی که اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان تازه تاسیس با آن مواجه هستند.

شرکتهای دانش‌بنیان

توانمندی‌های غیرفناورانه، مانند توانمندی‌های مدیریتی، بازاریابی و مالی، توانمندی‌هایی هستند که توانمندی‌های فناورانه و محوری شرکت را در راستای ارائه محصول نهایی به متقاضیان تکمیل می‌کنند. موسسان فناور شرکت‌های دانش‌بنیان، اغلب توان خود را بر توانمندی‌های فناورانه متمرکز می‌کنند و اهمیت توانمندی‌های غیرفناورانه را عموماً پس از تحمل خسارات فراوان درک می‌کنند.

در این شرایط شركت‌هاي بزرگ‌تر مي‌توانند با کسب مالکیت شركت‌هاي دانش‌بنيان، اين نقصان شركت‌هاي تازه‌تاسيس را مرتفع سازند. شركت‌هاي بزرگ‌تر عموماً به دليل سابقه و گستره‌ي فعاليت‌هاي اقتصادي خود، توانسته‌اند به مرور زمان طيف گسترده‌تري از توانمندي‌هاي غيرفناورانه را اكتساب كنند. بدين‌ترتيب در صورتي كه با خريد قسمت عمده‌ يا كل سهام شركت دانش‌بنیان، مالكيت آن را به عهده بگيرند، مي‌توانند نياز شركت دانش‌بنيان به توانمندي‌هاي غيرفناورانه را برطرف كنند. در مثال فوق نیز گروه صنعتی گلرنگ با کسب مالکیت شرکت دانش‌بنیان، نقصان این شرکت در توانمندی‌های مالی و بازاریابی را ترمیم کرد و زمینه‌ی تنوع در تولید و ارائه‌ی محصول نهایی توسط این شرکت را فراهم کرد.

بهترين گزينه براي كسب مالكيت شركت‌هاي تازه تاسيس، شركت‌هاي بزرگ‌تري هستند كه مشتريان اين شركت‌ها هستند. براي نمونه يك خودروساز مي‌تواند از ميان تامين‌كنندگان قطعات خود، شركتي كه از بالاترين سطح توانمندي‌هاي فناورانه برخوردار است را تحت مالكيت خود در بياورد. در كنار شركت‌هاي مشتري، هولدينگ‌هاي بزرگ صنعتي و خدماتي و گروه‌های صنعتی نيز مي‌توانند به کسب مالکیت شركت‌هاي تازه تاسيس فعال در حوزه‌هاي فعاليت خود بپردازند. برای نمونه، در مثال مطرح‌شده گروه صنعتی گلرنگ با توجه به یکی از حوزه‌های فعالیت خود، یعنی حوزه‌ی دارویی، اقدام به کسب مالکیت شرکت دانش‌بنیان کرده‌است.

با توجه به تجربه فوق و تجارب موفق مشابه، تسهیل و فراهم کردن زمینه شکل‌گیری این نوع از همکاری میان شرکت‌های بزرگ صنعتی و شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان می‌تواند یکی از اولویت‌های اصلی نهادهای سیاست‌گذار از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گیرد. معاونت علمي و فناوري با توجه به رابطه‌ي گسترده‌اي كه با شركت‌هاي دانش‌بنيان تازه تاسيس دارد، به خوبي مي‌تواند زمينه‌ي اين همکاری را فراهم كند. معاونت علمي و فناوري با بررسي پايگاه داده‌اي كه طي دو سال اخير از اطلاعات شركت‌هاي دانش‌بنيان ايجاد شده‌است، مي‌تواند گزينه‌هاي مناسب براي همکاری در قالب کسب مالکیت شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک را به شركت‌هاي بزرگ و هولدينگ‌ها پيشنهاد دهد. صندوق نوآوري و شكوفايي نيز مي‌تواند جهت تسهيل اين فرآيند، در ازای کسب مالکیت يك شركت دانش‌بنيان تازه تاسيس توسط يك شركت بزرگ‌تر، به شركت کسب کننده مالکیت تسهيلات مالي اعطا نمايد.

در صورت آغاز و گسترش کسب مالکیت شرکت‌های دانش‌بنیان تازه تاسيس توسط شركت‌هاي بزرگ‌تر، مي‌توان از افول شركت‌هاي دانش‌بنيان به دليل عدم برخورداري از توانمندي‌هاي غيرفناورانه جلوگيري كرد و زمينه‌ي استفاده از توانمندي‌هاي فناورانه‌ي اين شركت‌ها در جهت نياز كشور را فراهم كرد.

The post راهبرد کمک به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه