دوران اسلامی، دوران درخشان علمی ایران در گذشته

به گزارش عیارآنلاین، برنامه چهارشنبه شب گذشته، برنامه ثریا با دغدغه پرداختن به موضوع «ترویج علم و فناوری و تاریخ علم ایرانی ـ اسلامی» ، به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

در این برنامه دکتر غلام حسین رحیمی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، از پایه گذاران موزه علم و فناوری و پژوهشگران تاریخ علم ایران و اسلام به همراه دکتر علی عبدالعالی از اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران و کار‌شناس برنامه‌های علمی “چیستا و علم با طعم لذت” مهمانان این هفته ثریا بودند که تاریخ علم در دوره تمدن اسلامی و ضرورت ترویج علم و فناوری بومی در میان نسل جوان و نقش رسانه‌ها در این رابطه را واکاوی کردند.

۱۴۲۱۲۶۸۶۷۳_soraya-1

همچنین در این برنامه گزارشی از تنها موزه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، مستندی از موزه علم مسکو و پلی بک‌های دیگری در رابطه با موضوع برنامه پخش شد.

غلام حسین رحیمی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در تاریخ علم قوم ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد اظهار داشت: قوم ایرانی نیازی به اثبات تمدن و گذشته خود ندارد چرا که واجد چند تمدن با قدمت ۴ هزار ساله است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشریح شرایط ایران در دوران تمدن‌های بابلی و ایلامی، عنوان کرد: ‌این تمدن‌ها قبل از تمدن ایران باستان زیست می‌کردند و از سطح پیشینه بالایی برخوردار بودند.

رحیمی در ادامه افزود: پس از تمدن قبل از باستان، تمدن باستان و بعد دوران اسلامی است که درخشان‌ترین دوران ایران گذشته دوران اسلامی بوده چرا که این عهد دوران نبوغ و وفور دانشمند و فلاسفه ایرانی است که ابن سیا و ابوریحان بیرونی میان آن‌ها زبانزد هستند.

وی با بیان اینکه تا دوران صفویه شاهد جهش علمی در ایران بودیم تصریح کرد: از صفویه به بعد دچار عقبگرد علمی شدیم که امیدواریم در دوران انقلاب اسلامی به درجه علمی خاص و شکوفایی برسیم.

این پایه گذار موزه علم و فناوری سنت‌ها را متمایز کننده نظام علمی هر قوم و تمدنی دانست و خاطر نشان کرد: یک تمدن زمانی به تمدن تبدیل می‌شود که جوهره آن به بلوغ برسد و از یک نظام علم و فناوری پیشرو برخوردار باشد.

در ادامه برنامه ثریا علی عبدالعالی از اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران و کار‌شناس برنامه‌های علمی چیستا و علم با طعم لذت با بیان اینکه فضای علمی موجود در نظام آموزش و پرورش کشور علاقه دانش آموزان به علم را کمتر کرده است اظهار داشت: در تغییرات اخیر آموزش و پرورش تحولی ایجاد نشده است و فلسفه این امر چیزی جز صنعت نیست.

این استاد دانشگاه در توضیح صنعتی شدن سیستم آموزش و پرورش عنوان کرد: سالانه ۱ میلیون کنکوری در کشور وجود دارد که هر کدام در ۵ آزمون آزمایشی که در سال برگزار می‌شود شرکت می‌کنند اگر برای هر آزمون ۲۰ هزار تومان هزینه صرف شود رقم به دست آمده بیانگر وجود و تحقق یک صنعت در نظام آموزش و پرورش کشور است و تبدیل به یک تجارت شده است.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند آموش و پرورش حرکتی رو به عقب داشته است تصریح کرد: باید مطالبه تحول در مردم هم ایجاد شود چرا که راهکار بسیاری از مشکلات در تعلیم و تربیت است و قطع به یقین نظام بیمارآموزش و پرورش ما نیاز به یک درمان اساسی دارد.

گفتنی است سوال نظرسنجی این هفته ثریا این بود که: «رسانه ها به معرفی آثار، زندگی و تاریخ کدام گروه کمتر پرداخته اند»؟ که از میان حدود ۶۰ هزار شرکت کننده نتیجه به شرح زیر رقم خورد:

۱-      ورزشکاران ۵ درصد

۲-      هنرمندان ۷ درصد

۳-      دانشمندان ۸۸ درصد

sangi

The post دوران اسلامی، دوران درخشان علمی ایران در گذشته appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه