هوای مه گرفتۀ فضایی

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، سومین بسته خبری علمی و فناوری که به مهم ترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو، پرتاب ماهواره فجر توسط وزارت دفاع و فراخوان های جذب اعضای هیأت علمی پرداختیم.

هزار نکته در یک کلام

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شنبه گذشته از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو در حسینیه امام خمینی(ره) بازدید کردند و از نزدیک در جریان تلاش‌ها و پیشرفت‌های علمی دانشمندان و محققان جوان کشور در بخشهای «نانو و بیوتکنولوژی» قرار گرفتند.

بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانودر جریان این بازدید که معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز رهبر معظم انقلاب را همراهی می‌کرد، آخرین دستاوردها و تولیدات محققان کشور در بخش نانو با قابلیت کاربرد در بخش‌های: نانو مواد، دارو و درمان، نساجی، کشاورزی، آب، صنایعِ «نیروگاهی، ساختمان، نفت و انرژی، و خودرو» به نمایش گذاشته شد و دست اندرکاران نمایشگاه، توضیحاتی بیان کردند.

اما نکته جالب توجه در این بازدید، اهمیت گفتمان سازی و فرهنگ سازی در این حرکت است که نقشه راه آینده علم و فناوری را مشخص می‌کند. این که ایران توانسته در زمینه نانو طی این سال ها به رتبه قابل توجهی دست یابد و جزو ۸ کشور برتر علم نانو بشمار آید نشان از خودباری و عزمی کارساز دارد که می بایست اسوه و الگوی سایر شئون در علم و فناوری قرار بگیرد. وقتی در کشور می توان با تکیه بر استعدادهای داخلی و بهره جستن از دانشمندان همین مرز و بوم به چنان موفقیت هایی دست یافت که در طول تاریخ بی سابقه بوده است تکیه بر مستشاران خارجی و فناوری های وارداتی نمیتواند بعنوان چهارچوب توسعه علم و فناوری کشور محلی از اعراب داشته باشد.

شاید روزی که اهداف و سند چشم انداز ۱۰ ساله راهبری فناوری نانو تدوین می‌شد کمتر کسی به اجرایی شدن این سند تا این حد امیدوار بود و جایگاه کشورمان را در این مقام می دید. در ایران امروزه میتوان کلکسیونی از سیاست ها و نقشه ها و طرح ها را در حوزه علم و فناوری و پژوهش یافت که همه ساله از دل ارگان های دولتی و مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی سر بر می آورند ولی از دل دستگاه های نظارتی مسئول هیچ گزارش مستدل و واضحی که بیانگر حاصل اجرایی این طرح ها و برنامه ها باشد برنمی‌آید.

هوای مه گرفتۀ فضایی

پرتاب چهارمين ماهواره بومي ايران توسط وزارت دفاع با نام «فجر» به فضا و در مدار زمين قرار گرفتن آن در آستانه ۱۴بهمن براي اين صنعت راهبردي كشور آبروداري كرد. از سوي ديگر و درست يك روز بعد از اينكه معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور از پرتاب يك ماهواره (كه احتمال مي‌رود شريف ست در نوبت مانده باشده) در چند روز آينده خبر مي‌دهد؛ خبر پرتاب ماهواره ملي فجر و در مدار زمين قرار گرفتن آنها رسانه‌اي مي‌شود. اين در حالي است كه تمام مراحل آماده‌سازي و پرتاب ماهواره ملي فجر در سكوت خبري صورت گرفت كه همين مسئله، خود مي‌تواند از چند وجه قابل بررسي باشد. علاوه بر اين انحلال پژوهشگاه فضایی و شايعه مربوط به انحلال سازمان فضايي، محدود كردن فعاليت‌هاي آن در حد يك سازمان زير وزارتخانه‌اي و كاهش بودجه اين سازمان در حالي كه پيشرفت در فناوري هوافضا به همراه فناورى اطلاعات و ارتباطات، فناورى هسته‌اى، فناورى‌هاى نانو و ميكرو، فناورى‌هاى نفت و گاز، فناورى زيستى، فناورى‌هاى زيست‌محيطى و فناورى‌هاى نرم و فرهنگى جزو هشت اولويت نقشه جامع علمي كشور هستند این روز ها خبر ساز شده است. ضمنا این موارد از درجه‌بندي الف برخوردارند و اجراي اين سند بالادستي مورد تأكيد و پيگيري مقام‌ معظم رهبري و لازم الاجرا است. علاوه بر اينكه اين سند در يك چشم انداز ۱۵ ساله دستيابي به فناوري اعزام انسان به فضا و كسب دانش طراحي و ساخت و پرتاب ماهواره به مدار زمين با مشاركت جهان اسلام و همكاري‌هاي بين‌المللي را مورد تأكيد قرار داده است.

با اين وجود، گفتني است امسال با توجه به اينكه رئيس‌جمهور قصد دارد در مراسم روز فناوري فضايي شركت كند، اين مراسم ۱۴ بهمن‌ماه برگزار نمي‌شود و به دو هفته آينده با كاهش حجم كاري رئيس‌جمهور و برگزاري در سالن اجلاس سران كشور موكول شده است.

توسعه از جنس جذب هیأت علمی

فرهادیاین روزها دانشگاه آزاد با اعلام توسعه تحصیلات تکمیلی خود که در فضای رسانه ای تحت عنوان کدرشته های غیر مجاز مطرح شده و همچنین با اعلام جذب چند هزار عضو هیأت علمی خبرساز شده است. البته ناگفته نماند وزارت علوم هم در این زمینه سعی داشته تا از قافله دانشگاه آزاد عقب نماند و اقدام به جذب هیأت علمی نماید.

در شرایطی که روزهای گذشته معاون آموزشی وزیر علوم از رشد بی رویه صدور مجوز دانشگاه و رشته سخن گفت و خواستار اصلاح هر چه سریعتر این روند شد، میرزاده رئیس دانشگاه آزاد از گسترش و توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و با اشاره به ثبت‌نام ۶۵ هزار عضو هیأت علمی تمام وقت و نیمه وقت در پرتال این دانشگاه تا به امروز گفت: بنا داریم سالانه ۵هزار هیأت علمی با مرتبه دکتری را جذب کنیم.

هفته گذشته وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سخنانی اعتراضی به دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت این دانشگاه طی سال های اخیر یک گستردگی بی حد و حصر پیدا کرد که باید آن را سامان داد همچنین مسوولان دانشگاه‌ها در گذشته در جلسات و ساماندهی رشته‌ها و پذیرش ها شرکت نمی‌کردند، اما اکنون تمکین کرده‌اند و جلساتی برای بررسی ظرفیت و رشته‌ها این دانشگاه در حال برگزاری است. او با بیان اینکه رشته‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی توسط شورای عالی گسترش بررسی می‌شود، با ناراحتی گفت: در جذب هیأت علمی اختیار از وزارتخانه گرفته شده است.

اگر از منظر جوانسازی اعضای هیات علمی و جایگزینی حق التدریسی ها به این موضوع نگاه کنیم این اتفاق کمک بسیاری به توسعه دانشگاه آزاد و ارتقائ سطح کیفی آن خواهد کرد اما باید توجه کافی را به این امر مبذول داشت که پذیرش بی رویه و افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه بدون توجه به زیرساخت های مورد نیاز و کیفیت بخشیدن در این امر، نتیجه ای جز تکثیر فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری حاصلی نخواهد داشت.

The post هوای مه گرفتۀ فضایی appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه