نوآوری را از خودمان شروع کنيم!

به گزارش عیارآنلاین، سال‌هاست که به مناسبت‌های مختلف در جمع مديران ايرانی در باب نوآوری سخن گفته‌ام و با آنها در اين زمينه به گفتگو نشسته‌ام. وجه مشترک بسياری از اين نشست‌ها اين بوده که که مديران حاضر (فارغ از جايگاه سازمانی خود)، هرگونه اقدام موثری برای نوآوری را در گرو تصميم و عزم جدی مديران بالادست خود دانسته‌اند. وقتی هم كه در جمع مديران عامل سخن گفته‌ام، تغيير سياست‌های دولت به عنوان پيش‌نياز تغيير و حرکت‌های نوآورانه مطرح شده است. با دولتمردان هم که سخن می‌گويم، از شرايط سخت بين‌المللی و لزوم تغيير عوامل محيطی (همچون رفع تحريم‌ها) به عنوان گام نخست می‌شنوم. بنابراين احساس می‌کنم که بسياری از مديران در ايران، نقطه آغاز حرکت به سوی نوآوری را در ورای کنترل خود می‌بينند و انتظار دارند که ديگران گام نخست را برداشته و موانع نوآوری را از پيش پای آنها بردارند.
گرچه نمی‌توانم نقش برجسته عوامل محيطی و عزم مديران بالادست در هرگونه تغيير و تعالی سازمانی را منکر شوم، اما مديرانی در همين کشور هستند که تغيير را از خود و گستره تحت کنترل خود شروع کرده‌اند و حرکت‌های بزرگی را بنيان‌نهاده‌اند. مديرانی که در اوج تحريم‌های بين‌المللی، محصولات نوآورانه و با کيفيت ايرانی خود را به ده‌ها کشور بعضاً توسعه‌يافته صادر می‌کنند. مديرانی که پس از پی‌بردن به اهميت کليدی نوآوری، منتظر ديگری نمانده و خودشان پرچم‌دار نوآوری شده‌اند.
در ديگر کشورهای جهان هم هميشه مديرانی بوده‌اند که با نگاه بلندشان، پيشران نوآوری در شرکت‌های خود بوده و سپس موجی را در سطح ملی و بين‌المللی برپا کرده‌اند. برای مثال وقتی سخن از سامسونگ و موفقيت‌های خيره‌کننده آن به ميان می‌آيد، نگاه‌ها در ايران بيشتر به سمت دولت کره‌جنوبی و سياست‌های حمايتی آن کشور از غول‌های صنعتی می‌رود. اما در اين شرکت هم مديری بوده که تغيير بزرگی را بنيان نهاده و موتور نوآوری را در سامسونگ روشن کرده است.
امروزه شرکت کره‌ای سامسونگ، بزرگترين توليدکننده لوازم خانگی جهان است. درآمد اين شرکت در سال ۲۰۱۳ ميلادی ۳۲۷ ميليارد دلار بوده است (معادل ۱۷% توليد ناخالص داخلی کره جنوبی). سامسونگ در سال ۲۰۱۳ معادل ۱۰٫۴ ميليارد دلار در بخش پژوهش و توسعه سرمايه‌گذاری کرده است. اين شرکت در سال ۲۰۱۳ بيش از ۸۸ ميليون دستگاه گوشی هوشمند از نسل نوي تلفن‌هاي همراه فروخته و ۳۲٫۴% از بازار جهانی اين محصول را در اختيار داشته است. آيفون‌هاي اپل با سهم ۱۲٫۴% از بازار در جايگاه دوم قرار گرفتند. امروزه ۴۰۰ هزار نفر در ۸۰ واحد کسب‌وکار اين شرکت مشغول به کارند.
اما سامسونگ چگونه به اين موقعيت ممتاز جهانی دست يافت؟ آيا اين موفقيت تنها به علت سياست‌های حمايتی دولت کره جنوبی بوده؟
سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط لی بيونگ چول به عنوان يک شرکت بازرگانی با ۴۰ نفر آغاز به کار کرد و بيشتر به خريد و فروش مواد غذايي مشغول بود. تا زمان فوت مديريت لی بيونگ چول در سال ۱۹۸۷، سامسونگ به صنايع ديگری از جمله الکترونيک، بيمه و … وارد شد. پس از وی پسرش (لی کان هی) مديريت سامسونگ را بر عهده گرفت. او در طی ۶ سال، فروش شرکت را بيش از دو برابر کرد. او در سال ۱۹۹۳ تصميم گرفت که به کشورهای ديگر سفر کند تا تصوير بهتری از عملکرد شرکتش در سطح بين‌المللی به دست آورد. او به فروشگاه‌های لوازم خانگی در ديگر کشورها ‌رفت و وقتی با چشمان خود ديد که تلويزيون‌های سامسونگ در قفسه فروشگاه‌ها خاک می‌خورند در حالی که محصولات سونی و پاناسونيک ويترين‌ها را تسخير کرده‌اند، بسيار ناراحت شد.
در حالی که سفر لی کان هی به آلمان رسيده بود، وی صدها مدير سامسونگ را به صورت فوری به آلمان فراخواند. او سه روز برای آنها در يک هتل قدیمی در شهر فرانکفورت آلمان با حرارت تمام سخنرانی کرد. اين سخنرانی در سامسونگ به «بيانيه فرانکفورت» معروف شده است. يک جمله معروف از اين سخنرانی نقل شده که: «غير از زن و فرزندان‌تان، همه چيز را تغيير دهيد.» او چشم‌انداز سامسونگ را تبديل شدن به يک شرکت بين‌المللی بزرگ پيش از سال ۲۰۰۰ اعلام کرد. جهش سامسونگ دقيقاً از همان روز شروع شد. جهشی که سامسونگ را از يک توليدکننده درجه دو به يکی از بزرگ‌ترين و برترين شرکت‌های جهان تبديل کرد. امروزه درآمد سامسونگ ۳۹ برابر روزی است که لی کان هی سکان هدايت اين شرکت را در دست گرفت و ارزش سهامش نسبت به آن زمان ۱۳۷ برابر شده است. تعداد اختراعات اين شرکت از آن زمان، سال به سال افزايش يافته و روزانه به طور متوسط بيش از ۱۳ اختراع در اين شرکت شکل می‌گيرد!
تعداد اختراعات ثبت شده سامسونگ در آمريکا
بنابراين اگر چه سياست‌های حمايتی دولت کره جنوبی در پيشرفت سامسونگ نقشی مهم داشته، اما اين هدايت نوآورانه لی کان هی، مديرعامل شرکت بوده که جهش اصلي را سبب شده است. چه بسا شرکت‌های کره‌ای ديگری که در همين مدت ورشکست شده يا از بازار بيرون رانده شده‌اند. اکنون جا دارد تک‌تک ما ايرانيان و به ويژه مديران ايرانی، از خود بپرسيم که ما (بله خود ما) اکنون و در همين شرايط محيطی موجود چگونه می‌توانيم نه تنها نوآور، بلکه پرچم‌دار نوآوری در شرکت يا حوزه تحت مديريت خود باشيم. اين من و شما هستيم که بايد بنگاه‌های بزرگ و بين‌المللی ايرانی را بر پا کنيم و به نسل آينده بسپاريم. به جاي انتظار اقدام از سوي ديگران، بايد نوآوری را از خودمان شروع کنيم!

 

The post نوآوری را از خودمان شروع کنيم! appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه