دانشگاه آزاد، ظرفیت مازاد

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، دومین بسته خبری علمی و فناوری که به مهم ترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی وضعیت دانشگاه هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، کد رشته های غیر مجاز دانشگاه آزاد و پیشامدهای این مدت پیرامون موضوع بورسیه‌ها پرداخته‌ایم.

سرپرست‌ها در آستانه ریاست

دانشگاه

وضعیت ریاست دانشگاه‌ها در یک سال اخیر و انتخاب پشت سر هم سرپرست به جای سرپرست موجب شده ۳۴ دانشگاه و موسسه آموزشی کشور بدون رئیس اداره شوند.

طبق قانون حداکثر حضور هر سرپرست در دانشگاه ۳ ماه است که در شرایطی ممکن است برای یک دوره دیگر و در مجموع به اندازه ۶ ماه تمدید شود و بیش از این نباید با سرپرست اداره شوند اما همیشه استثناهایی هم وجود داشته است. گاهی به دلایلی مانند تغییرات مدیریتی، تعیین و تایید رئیس دانشگاهی بیش از اندازه طولانی می‌شود.

به گفته منصور کبکانیان این شرایط ناشی از خلأ قانونی است که برای رفع آن سال گذشته ۲۲ نفر از اعضای شورای انقلاب فرهنگی در نامه به رئیس‌جمهور ماده واحده‌ای را ارائه کردند که می‌تواند این خلأ قانونی را رفع کند اما هنوز این ماده واحده در دستور کار شورا قرار نگرفته است.

فرهادی در این باره اعلام کرد تنها روسای ۷ دانشگاه به شورایعالی انقلاب فرهنگی معرفی شده اند و همین ۷ دانشگاه هم فعلا در دستور کار شورا قرار نگرفته است و پس از گذشت چند هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع رسیدگی نکرده است. همچنین پیرامون ۲۷ دانشگاه دیگر فعلا هیچ اقدامی صورت نگرفته است. از طرفی رئیس دانشگاه های بزرگ کشور مانند تهران، پیام‌نور، خوارزمی و اصفهان مشخص نشده و همچنان با حضور سرپرست اداره می‌شوند .

البته هفته گذشته وزیر علوم، محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد.

ناگفته نماند جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی سه شنبه هفته گذشته نیز برگزار شد که در آن نوبت به بررسی وضعیت دانشگاه‌ها نرسید و به جلسه آینده موکول شد.

دانشگاه آزاد و ظرفیت مازاد

دانشگاه آزاد

شهریور امسال افزایش پذیرش ۱۳۸ درصدی دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و رشد ۲۷۱ درصدی در مقطع دکتری را در دانشگاه آزاد شاهد بودیم که همین مساله پای میرزاده را به مجلس کشاند تا در مورد این افزایش ظرفیت به نمایندگان مردم توضیح دهد. در این بین وزارت علوم اعلام کرد این افزایش بدون مجوز آن وزارتخانه صورت گرفته است اما اقدامی در لغو پذیرش‌ها صورت نگرفت، به طوریکه پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد بصورت کامل انجام شد.

از طرفی رئیس دانشگاه آزاد ایجاد بستر کافی برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی به منظور جلوگیری از مهاجرت آن‌ها را به عنوان پاسخی در برابر منتقدانش اعلام کرده و ادعا می‌کند اگر متقاضیان ادامه تحصیل را در دانشگاه‌های داخل نپذیریم به ضرر منافع و مصالح اقتصادی کشور است. این در حالیست که به نظر می‌رسد فدا کردن کیفیت برای افزایش کمیت، خلاف سیاست‌های اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری است.

پیرامون این موضوع سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید وظیفه نظارت بر حوزه آموزش بر عهده مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی است که در مورد دانشگاه آزاد این دو نهاد وظیفه خود را انجام داده اند و دانشگاه باید تمام تلاش خود را برای کسب مجوز در تمام رشته‌ها و رشته محل‌ها از شورای گسترش وزارت علوم نماید. به گفته حسینی در هرصورت می‌بایست تمام رشته‌های بدون مجوز این دانشگاه تا اردیبهشت تعیین تکلیف می‌شوند و اگر کد رشته‌ای واجد شرایط نباشد داوطلبان آن کدرشته باید در واحد دیگری مشغول به تحصیل شوند.

گفتنی است هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال درس خواندن در کدرشته‌هایی هستند که مجوز قانونی ندارد و این احتمال وجود دارد که به طور کلی منحل شود در صورتیکه این موضوع می‌تواند موجب وارد آمدن خسارت به دانشجویانی شود که بی خبر از همه جا در این رشته ها ثبت نام کرده اند.

بورسیه ها و ….

بورسیه دانشجویان علوم پزشکی

طی یکسال گذشته بحث در خصوص دانشجویان بورسیه باعث غبارآلوده شدن فضای دانشگاهی، ایجاد التهاب در جامعه، ایجاد دلهره و اضطراب در بین دانشجویان و خانواده‌های آنان شده است . دو هفته قبل طبق اعلام سخنگوی کمیسیون آموزش آقایان نبویان، صابری و زارعی به عنوان نمایندگان کمیسیون آموزش به کمیته بررسی اعتراضات بورسیه‌ها معرفی شدند و قرار شد در جلسه آینده کمیته بررسی اعتراضات بورسیه ها این سه نماینده نیز حضور داشته باشند اما هفته قبل صابری از اعضای کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت وزارت علوم نماینده‌ای از اعضای کمیسیون آموزش را به این کمیته دعوت نکرده است. این موضوع موجب واکنش سخنگوی این کمیسیون گردید و گفت: اعضای کمیته بررسی اعتراض به پرونده دانشجویان بورسیه متشکل از اعضای قبلی است بنابراین نتایج این کمیته نمی‌تواند مبنای حقوقی داشته باشد.

در این بین استعفای مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان از این سازمان نیز خبرساز شد. غلامی گفت: قبلا استعفا داده بودم که امروز صدیقی با استعفای بنده موافقت کرد و من از این سازمان خداحافظی کردم.

باتوجه به سیاسی شدن موضوع بورسیه‌ها و آشفتگی موجود سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اذعان داشت درصورت تاخیر بیش از حد در این پرونده، مجلس پیگیر تفحص از عملکرد وزارت علوم در خصوص بررسی این پرونده خواهد شد.

The post دانشگاه آزاد، ظرفیت مازاد appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه