وزارت علوم، نیازمند تغییرات اساسی

به گزارش عیارآنلاین، پنجمین پنل از سلسله نشست‌های «گفتمان مدیریت و سیاست‌گذاری نوآوری و فناوری» که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انجمن مدیریت فناوری توسط دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف برگزار می‌گردد، هفته گذشته با موضوع «بررسی تطور ذهنیت سیاستگذاران علم و فناوری کشور» با حضور آقایان، دکتر جعفر توفیقی ( عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس،وزیر سابق علوم در دولت هشتم و دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری در صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ)، دکتر حسین سالار آملی (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر، قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل و رئيس مركز همكاري‌هاي علمي بين المللي ) و دکتر حجت‌الله حاجی‌حسینی( رییس پژوهشکده مطالعات فناوری‌‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران) برگزار شد.

توجه بیش از حد به وزارت علوم ، عامل نقصان سیاستگذاری علمی
حاجی‌حسینی طی یک ارائه‌ چند دقیقه ای، به مرور پنج برنامه های اول تا پنجم توسعه با نگاهی بر اجزاء سیاست نوآوری از جمله اهداف ، ابزارهای اجرا ، نهادها ‌و رویکردها پرداخت. همچنین ضمن تکاملی دانستن روند توجه به سیاست‌های نوآوری در برنامه‌های توسعة کشور، بکارگیری چارچوب‌های تنظیمی و نهادی، تقویت مبانی اعتقادی و فرهنگی و حرکت به سمت رویکرد عمودی را توصیه نمود.
ایشان تأکید و توجه عمدة برنامه‌ها به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش و غفلت از سایر حوزه ها را از جمله نواقص موجود در برنامه‌ها دانست.

Untitled1

بهترین راه حل: تمرکز زدایی
توفیقی با تشریح وضعیت آموزش عالی کشور در دوران قبل از انقلاب اسلامی به لایحه استقلال نسبی دانشگاه ها در سال ۵۶ که با ظهور انقلاب اسلامی ناتمام ماند اشاره کرد و وضعیت کشور در آن سال ها را از لحاظ تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی ضعیف خواند . وی همچنین با اشاره به سال‌های پس از انقلاب، به انحلال هیات امناها اشاره کرد و افزود با انحلال هیات امناها یک هیات سه نفره مسئولیت را بر عهده گرفت که این اقدام منجر به تمرکز گرایی شد و به تبع آن انقلاب فرهنگی بروز کرد . ایشان با نگاه به روند تکاملی ۵ برنامة توسعه در این حوزه واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها و حرکت به سوی تمرکززدایی در تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها را نقطة عطفی در سیاست‌‌های علم و فناوری کشور دانست.
توفیقی یکی از مشکلات حوزه علم و فناوری را تاکید بر عرضه محوری عنوان کرد و افزود که به دلیل گسیختگی چرخة علم و فناوری و مفقود ماندن حلقة فناوری، سیاست تشکیل شورای عتف بعنوان نهاد متولی فناوری اتخاذ شد. ایشان همچنین ابراز داشتند: هدف از ایجاد شورای عتف، ترکیب عرضه و تقاضای فناوری، سیاستگذاری تعاملی و شکل‌دهی بازار فناوری است که این سیاست‌ها در مسیر تحقق هستند و هنوز به طور کامل محقق نشده‌اند.

Untitled2

وزارت علوم، نیازمند تغییرات اساسی
سالارآملی ضمن اشاره به حضور خود در طول ۲۳ سال گذشته بعنوان یکی از سیاستگذاران علم و فناوری به تفاوت‌های حوزة فکری با حوزة‌ اجرایی و عملی اشاره کرد و گفت: برای موفقیت در حوزة عمل می‌بایست شناخت عمیق وضع موجود علاوه بر توانایی در ترسیم وضع مطلوب نیز به شناخت نظری و فکری افزوده شود.
دکتر سالارآملی با اشاره به حاکمیت رویکرد خطی نوآوری در سال‌های اول پس از انقلاب اسلامی، راه‌حل خروج از تفکر خطی را اعمال تغییری اساسی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست.
ایشان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دوران فعالیت خود در معاونت علمی و فناوری، سیاست تشکیل و پیشبرد نظام ملی نوآوری در معاونت علمی و فناوری را تلاشی در این جهت دانست و گفت: تشکیل ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی برای توسعة فناوری‌ها برتر، تشکیل کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت به منظور توسعة فناوری‌‌ها متوسط و تعریف طرح‌های کلان فناوری از مهم‌ترین اقدامات معاونت علمی و فناوری در جهت کمک به حلقة مفقودة فناوری هستند.

۱

در ادامه جلسه حاضران پرسشهاي خود را طرح نموده و اعضاي پنل نيز بدانها پاسخ دادند.

در ادامه این سلسه جلسات ۱۵ جلسه ديگر در سه سطح پنلهای تخصصی، تزهای دانشجویان دکترا و مباحث مرتبط با دانشجویان کارشناسی ارشد برگزار خواهد شد. اطلاعات بيشتر در سايت www.nitsharif.ir موجود است.

 

The post وزارت علوم، نیازمند تغییرات اساسی appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه