امکان سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گواهی شراکت تامین مالی جمعی

‍ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار طبق مصوبه‌ای در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ اعلام کرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه مجازند تا حداکثر ۱۰ درصد از دارایی‌های خود را در گواهی شراکت تامین مالی جمعی سرمایه‌گذاری کنند.
مصوبه ای که باعث شد برخی از صندوق‌های PE/VC اساسنامه خود را متناسب با آن تغییر دهند.

در دیگر ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار به تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ نیز به این موضوع اشاره شده است. این ابلاغیه که با موضوع “امکان سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، خصوصی و گواهی شراکت تأمین مالی جمعی” منتشر شده است بیان میکند:
1⃣ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط تا سقف ۱ درصد از ارزش دارایی صندوق را می‌توانند به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های PE/VC و Crowdfunding اختصاص‌دهند. این سقف برای صندوق‌های سهامی تا ۵ درصد از ارزش دارایی صندوق قابل افزایش است.
2⃣ نکته قابل توجه اهمیت تضمین بازپرداخت حداقل مبلغ اسمی اوراق می باشد که بنابر ابلاغیه در صورتی که واحدهای سرمایه‌گذاری و یا گواهی شراکت تامین مالی جمعی به نحو مقتضی تضمین شده باشند هر کدام از سقف‌های تعیین شده در بند قبلی تا دو برابر قابل افزایش‌اند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت نیز تنها مجاز به سرمایه‌گذاری در واحد و گواهی‌هایی هستند که به نحو مقتضی تضمین شده باشند. این صندوق‌ها تنها می‌توانند ۱ درصد ارزش دارایی خود را در صورت برخورداری از شرایط مذکور، در این واحدها سرمایه‌گذاری کنند.
3⃣ همچنین شرایط و محدودیت هایی دیگری برای صندوق های سرمایه گذاری ذکر شده است که در ادامه آنها را مرور می کنیم.

– صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی و مختلط حداکثر به میزان ۱۰ درصد می‌توانند در یک طرح تامین مالی جمعی شرکت کنند. همچنین این صندوق‌ها حداکثر ۱۰ درصد از واحد‌های سرمایه‌گذاری یک صندوق خصوصی و یا جسورانه را تحت تملک خود قرار دهند.
– مجموع سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت یک مدیر در یک طرح تامین مالی نباید بیش از ۲۰ درصد گواهی شراکت‌های منتشرشده در خصوص آن طرح باشد. در خصوص تملک واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های خصوصی و یا جسورانه نیز سقف ۲۰ درصد اعلام‌شده‌است.
– امکان سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری از نوع درآمد ثابت، سهامی و مختلط در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه تحت مدیریت واحد وجود ندارد.

 

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *