راهبردهای رهبری در آموزش عالی بعد از ۱۰ جلسه سالانه مستمر اتاق فکر ندارد

به گزارش عیارآنلاین، دیدار رمضانی هرساله اساتید دانشگاههابا مقام معظم رهبری یک جلسه راهبردیو یک فرصت استثنایی است که فارغ ازفضای صمیمانه خود، دغدغههای حوزهآموزش عالی را واکاوی کند. با این حالنبود محکی برای ارزیابی میزان کاربستاین راهبردها و همچنین جای خالی اتاقفکر برای تحقق راهکارهای مطرح شده دراین جلسات به چشم میخورد و بعد ازگذشت برگزاری حدود ۱۰ جلسه سالانهمستمر و بدون وقفه هنوز نهاد یا گروهیمسئولیت ایجاد شبکهای حاوی اینالمانها را برعهده نگرفته و تنها ضمانتتحقق راهبردهای مطرح شده در دیداراعضای هیئت علمی با رهبر انقلاب کشش درونی خود اساتید است.

لزوم شتاب دادن به توسعه صنعتی برای کاربردی کردن تحقیقات علمی و تولید ثروت از زنجیره علم، اهمیت تقویت بخشخصوصی واقعی، ضرورت تدوین استراتژی صنعتی کشور، ضرورت تعریف و تثبیت اصول و مبانی نظری اندیشههای امام و رهبریبه عنوان اصول ثابت و نقشه راه انقلاب اسلامی، لزوم تربیت متخصصان متمرکز در اندیشههای امام خمینی برای مقابله باتحریف اندیشه ایشان، تبیین پیشرفتهای مهم کشور در صنعت هستهای و تأکید بر ضرورت تحقیق و توسعه در این صنعت،ضرورت تبیین اسلام شیعی، عقلایی، تمدنساز و علمگرا در مقابل اسلام خشن و ویرانگر، ضرورت بازنگری در دروس علومانسانی با توجه به اصول روزآمدی، ارزشمداری و کاربردیسازی، ضرورت همافزایی نظری در حوزه علوم انسانی، لزوم آموزشرفتار حرفهای و ارتقای کیفیت آموزشی کشور، تأکید بر اهمیت روشهای نوین درمان با تکیه بر تکنولوژیهای نوین، لزوم تأمیننیروی انسانی حرفهای در اجرای طرح تحول سلامت کشور، استفاده از همه ظرفیتهای بزرگ اقتصاد کشور از جمله بخشکشاورزی، ضرورت بهرهبرداری از ظرفیت نخبگانی کشور، بهرهبرداری از فرصت تحریمها برای قطع وابستگی به فروش نفت وضرورت توجه ویژه به عنصر فرهنگ در اقتصاد مقاومتی و توجه به اقدامات آموزشی و ترویجی در این زمینه از جمله مواردی بودکه در دیدار شنبه گذشته اساتید دانشگاهها با رهبر انقلاب مطرح شد.

فصل مشترک دغدغه رهبری و دانشگاهیان

مقام معظم رهبری نیز به این سرفصلها مواردی را افزودند تا این جلسه راهبردی صورت دوسویه به خود بگیرد. ایشان ترجیحدادند محور جلسه امسالشان با اساتید دانشگاهها و اعضای هیئت علمی کشور را به جز موارد ذکر شده بر نقش تربیتیاساتید که در سایه فرصت تعلیم رقم میخورد، کاهش شتاب علمی، دور نگه داشتن فضای دانشگاهها از حاشیهسازی وسیاستبازی، تحول در علوم انسانی، نقشه جامع علمی کشور، افزایش بودجه پژوهش، آمایش سرزمینی، افزایش ظرفیتتحصیلات تکمیلی و سهم تحریمها در کندی پیشرفت قرار دهند.

در این میان اهتمام اساتید به کاربست توصیههای رهبری و بازمطالعه آنها و ایجاد اتاق فکر برای تحقق آنها میتواند نقطه قوتاین جلسات باشد که گفتوگو با اساتید حاضر در جلسه امسال میتواند گزارشی از روند آن ارائه کند.

خلأ مدل تربیتی ترویجی در دانشگاه

حجتالله عبدالملکی، استاد دانشگاه معارف اسلامی و اقتصاد این دیدار را یک جلسه راهبردی در مورد مسائل مبتلابه آموزشعالی ارزیابی میکند و به «جوان» میگوید: در حال حاضر روحیه سختکوشی، غیرت ملی و انگیزه انقلابی برای تأمین نیازکشور به جوانان دارای این ویژگیها به طور کامل در میان اساتید و اعضای هیئت علمی ما وجود دارد و اگر بخواهند میتوانند اثرتربیتی بگذارند، کما اینکه میگذارند. منتهی در جریان فرهنگی در دانشگاهها این مدل تربیتی است که مغفول است. ویمیافزاید: اساتید زیادی داریم که پای کار هستند ولی کسی نمیداند آنها چه کاری را چگونه انجام میدهند، یعنی کاملاً درحیطه شخصی ارزشهای خود را حفظ یا تقویت میکنند. به عبارت دیگر مدل ترویجی شکل خاصی از کاری که انجام میدهندرا بلد نیستند. نمیدانند چگونه میتوانند آن کار را به دیگران منتقل و فضای تربیتی را ایجاد کنند. بنابراین خلأیی در این زمینهوجود دارد. عبدالملکی ادامه میدهد: اساتید باید دائماً در حال رشد تربیتی خود باشند. هرچند اصولاً در تربیت و تئوری مربوطبه آن کار نکردهایم و در الگوی تربیتی خلأ وجود دارد. نه یک پدر شایسته و نه یک استاد شایسته نمیداند چگونه میتواند فرزندو شاگرد شایستهای بار بیاورد.

سیاسیکاری ذهنهای خلاق را از کار میاندازد

این استاد دانشگاه که شنبه گذشته در حضور رهبر انقلاب به نمایندگی از همکاران خود بخشی از دغدغه هایش را بیان کرد، درپاسخ به این سؤال که حاشیهسازی و سیاست بازی چگونه آفت شتاب رشد علمی میشود و چرا محیط دانشگاه مستعد اینمسائل است خاطرنشان میکند: فضای دانشگاه بسیار حساس است و قرار است در آن کارهای اصیل علمی انجام شود.بنابراین احتیاج به آرامش و تمرکز دارد. محصولی که یک استاد دانشگاه، یک اندیشمند و به طور کلی یک دانشگاهی تولیدمیکند ثمره روح و روان و جان اوست. تولید و ترویج علم مانند کشاورزی نیست که در آن اگر ذهن کشاورز درگیر باشد اومیتواند کارهای خود را با دست انجام دهد. وی میگوید: در دانشگاه اگر ذهن و دل مشغول کار دیگری شود یا در جریان کاردیگری و اتفاقات بیرونی مکدر شود، بازدهش را از دست میدهد مانند اتفاقی که برای ذهنهای خلاق در جریانسیاسیکاریهای موجود در دانشگاهها میافتد.

حضرت آقا از این جهت مکرر بر پرورش ذهنها در فضای آرام و بیحاشیه تأکید دارند.

عبدالملکی اضافه میکند: بیاحترامی به متفکر روی بازدهی علمی وی تأثیر میگذارد و یکی از ثمرات تکریم استاد بالا رفتنبازدهی اوست.

وی به فضای سیاسی شکل گرفته در طول یکی دو سال اخیر در دانشگاهها اشاره و بیان میکند: در این سالها تقابلات وجهت گیریهای سیاسی مسمومی در دانشگاهها شکل گرفته و اهانت جریانهای سیاسی به اساتید کارایی آنها را تحت تاثیرقرار داده است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از گفتوگوی خود با «جوان» به مهجوریت نقشه جامع علمی کشور که مورد اشارهرهبرانقلاب نیز بود اشاره میکند و میافزاید: اولین گام در رفع این مهجوریت گفتمانسازی است. در حال حاضر بسیاری ازاساتید ما از محتوای این سند اطلاعی ندارند. در حالی که باید این سند در اختیار اساتید قرار گیرد و آنها نسبت به اهمیتحرکت در چارچوب آن توجیه و متقاعد شوند.

حالا این اهتمام در دو بخش مسئولان و اساتید در حوزه آموزش عالی قابلمدیریت و برنامهریزی است. وقتی عموم اساتیددانشگاهها از سند نقشه جامع علمی کشور اطلاع دقیقی ندارند، چطور میخواهند بر مبنای آن عمل کنند؟

منبع : روزنامه جوان

The post راهبردهای رهبری در آموزش عالی بعد از ۱۰ جلسه سالانه مستمر اتاق فکر ندارد appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه