به گزارش عیارآنلاین، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییسجمهور در نشست هماندیشی راهکارهای توسعه صنعت حملونقل هوایی که در سازمان هواپیمایی کشوری و با حضور جمعی از فعالان صنعت هوایی کشور برگزار شد این صنعت را زمینه بسیار مهمی برای ایجاد اشتغال فارغالتحصیلان و بازار دانشبنیان دانست و عنوان کرد: برای صنعت هوایی کشور، پیش از انقلاب تاکنون هزینههای زیادی صرف شده است و این صنعت طی این سالها به پیشرفتهای ارزندهای دست پیدا کرده و لازم است با بومیسازی و توجه به دانش این صنعت اشتغالزایی کنیم.
دکتر ستاری با اشاره به این که یکی از بازارهای جدی برای فارغالتحصیلان دانشگاهی صنعت هوایی است، افزود: دانشجویانی که در حوزههایی چون برق و الکترونیک، آی تی و آی سی تی، مکانیک، هوافضا و اصولاً کلیه رشتههای تحصیلی دخیل در صنعت هوایی تحصیل میکنند، ظرفیت بسیار خوبی برای شاغل شدن در حوزه هوایی کشور دارند. اصولاً صنعت هوایی کشور یک کارگاه بزرگ دانشی ارزشمند برای کشور ما و همه کشورها است.
وی ادامه داد: خوشبختانه پیشرفتهای خوبی در حوزه هوایی کشور اتفاق افتاده است و بهتدریج شرکتهای خصوصی دانشبنیان زیادی در این حوزه بهمرور در حال شکلگیری هستند. از طرفی اقتصاد این صنعت در حال خارج شدن از انحصار دولت است که این اتفاق باید زودتر رخ میداد و امیدواریم با خط اعتباری در نظر گرفتهشده برای شرکتهای دانشبنیان این حوزه، پیشرفتهای چشمگیرتری در صنعت هوایی کشور محقق شود.
رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی کشور بار دیگر بر لزوم ایجاد صنعت به جای خریداری آن تاکید کرد و گفت: ما باید تصمیم بگیریم که میخواهیم صنعت خریداری کنیم یا آن را ایجاد کنیم؟ وقتی قرار باشد تولیدات، نگهداریها، تعمیرات و نوآوری از خارج از کشور تأمین شود، آزمایشها خارج از کشور انجام شوند، دیگر نیازی به صنعت و فارغالتحصیل کارآزموده نداریم. قطعاً باید به سمت ایجاد صنعت حرکت کنیم و از تجربیات و هزینههای بالایی که طی سالهای گذشته در حوزه هوایی صرف شده، بیشترین بهره را ببریم.
ستاری با تاکید بر شبکهسازی و همافزایی میان فعالان صنعت هوایی گفت: آمادهایم زمینه ایجاد چنین شبکهای را فراهم کنیم و بهترین راهکار برای توسعه صنعت هوایی هماهنگی و همافزایی فعالان این حوزه با یکدیگر است.
نایبرییس هیات امنا صندوق نوآوری و شکوفایی بر ریزش فناوریهای صنعت هوایی از حوزه دفاعی به تجاری تاکید کرد و افزود: فناوریها و دستاوردهای بسیار ارزندهای در صنعت دفاعی هوایی کشور به دست آمده، از جمله ساخت رادارهای نظامی که اگرچه امکان دارد در برخی موارد این فناوریها چند قدم از صنعت روز دنیا فاصله داشته باشند، اما گام گذاشتن در مسیر تولید فناوریهایی که تا پیشازاین جرات آن را نداشتیم، بسیار مهم است.
وی افزود: ممکن است نیازی به ساخت تمام محصولات حوزه هوایی در کشور نباشد و به واردات برخی از آنها بپردازیم، البته قرار نیست همه این محصولات داخل کشور تولید شوند. چرا که ممکن است صرفه اقتصادی نداشته باشد. اما سوار بودن بر فناوری و ایجاد صنعت آن، چیزی است که باید به آن دست پیدا کنیم.
در بخش دیگری از این نشست، علیرضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران، با بیان این که حمل و نقل هوایی موتور محرک اقتصادی هر کشوری است، عنوان کرد: این صنعت بیانگر وضعیت اقتصادی و میزان توسعه صنعتی کشورها است. به همین دلیل توجه به آن حائز اهمیت بسیار بالایی است.
وی ایجاد اشتغال، تبادل فرهنگی، توسعه صنعت گردشگری و کمک به حفظ محیط زیست را از ویژگیهای مثبت توسعه صنعت هوایی عنوان کرد و افزود: صنعت هوایی نخستین محل ارتباطی هر کشور با دیگر کشورها است و بهعنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه به شمار میرود.
جهانگیریان با اشاره به بازار تبادل ۶۴۰۰ میلیارد دلاری این صنعت بیان کرد: بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در جهان با بهرهگیری از این بستر ارتباطی جابهجا میشوند، اما صنعت هوایی کشورمان با چالشهای گوناگونی روبهرو است که وارداتی بودن این صنعت یکی از اصلیترین عوامل شکلگیری این چالشها است که ضرورت بومیسازی صنعت هوایی را دو چندان میکند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران، نبود سیاستگذاری های مناسب، تحریمها، فقدان پشتیبانی نظام اجرایی کشور از صنعت هوایی در برنامهریزی و تأمین منابع را از چالشهای این صنعت برشمرد و افزود: ضروری است این صنعت که بهواسطه تحریمها زخمهای گوناگونی خورده، موردتوجه ویژه و بازنگری اصلاح در سیاستهای این صنعت قرار بگیرد.
در ادامه این برنامه، تعدادی از فعالان صنعت هواپیمایی، صاحبان کشورها و مدیران این حوزه به بیان دیدگاهها، نظرات و بیان خواستههای خود پرداختند.
دکتر محمود شیخ زینالدین (معاون نوآوری و تجاریسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، دکتر علی وطنی (معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، منوچهر منطقی (دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) در این نشست حضور داشتند.
منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
The post اقتصاد صنعت هوایی در حال خارج شدن از انحصار دولت است appeared first on عیارآنلاین.