به گزارش عیارآنلاین، با حکم رئیس جمهور، دکتر بهزاد سلطانی به عنوان دبیر هیأت امناء صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شد. به این بهانه مسائل مختلفی را با رئیس هیات عامل صندوق در میان گذاشته ایم که در این مصاحبه میخوانید.
جناب آقای دکتر سلطانی؛ در خصوص حکم رئیس جمهور بیشتر توضیح دهید:
بسما… الرحمن الرحیم. تاکنون جناب آقای دکتر ستاری دبیر هیأت امناء صندوق بودهاند ولی با توجه به اینکه ایشان در اواخر سال قبل به عنوان نائب رئیس هیأت امناء منصوب شدند باید فردی دیگری مسئولیت دبیری هیأت امناء را داشته باشد این مسئولیت به اینجانب واگذار شد در همین جا از حسن نظر رئیس جمهور محترم تشکر میکنم.
اولین بودجههای صندوق از چه زمانی به آن اختصاص داده شد؟ الان وضعیت مالی از چه قرار است؟
اولین بار در دولت قبل در قانون بودجه سال ۹۱ مبالغی به صندوق اختصاص یافت امّا از ۶٫۰۰۰ میلیارد ریال بودجه اختصاص داده شده توسط مجلس محترم تنها ۴ درصد به صندوق پرداخت شد و بیش از ۹۶ درصد آن بدون پرداخت به صندوق بهدستور رئیس دولت وقت، مستقیماً از خزانه برای موضوعات دیگری پرداخت گردید. اگر آن پول به صندوق داده شده بود، حمایت از شرکتهای دانشبنیان، دوسال زودتر فعال میشد. در سال ۹۳ بیش از ۶٫۰۰۰ میلیارد ریال توسط دولت جدید به صندوق پرداخت شد و در همان سال بیش از نیمی از آن برای شرکتهای دانشبنیان تصویب شده است.
صندوق به چه طرحهایی و با چه نرخهایی تسهیلات میدهد؟
تسهیلات نمونهسازی صندوق مشخصاً به ایده هایی پرداخت میشود که نمونه اولیه موفقی داشته باشند. هدف این تسهیلات نیز کمک به تجاریسازی اولیه و تهیه امکانات پایلوت طرح میباشد که با نرخ ۴% انجام میشود و در صورت موفقیت طبق درخواست شرکت برای دوران سودآوری و فروش نتایج، طرح تسهیلات تولید صنعتی و سرمایه در گردش با نرخ ۱۴% در اختیار متقاضی قرار میگیرد. بر همین اساس در موارد متعددی به تشخیص ارزیاب فنی، در مراحل طراحی و تولید نمونه اولیه، تسهیلات به شرکتها اعطا شده است. صندوق به ایدههای اولیه که در مرحله تحقیقات و نمونه آزمایشگاهی بوده و هنوز معلوم نیست که به نتیجهای منجر شوند در صورتیکه بازار داخلی آن وجود داشته باشد و تیم فنی توانایی کافی داشته باشند، بصورت مشارکت خطرپذیر تأمین اعتبار میکند (و نه تسهیلات).
شاید سقف سه میلیارد ریالی تسهیلات برای نمونهسازی محدود باشد، اما بر اساس ارزیابیهای انجام شده، بسیاری از شرکتهای نوپا حتی توان جذب نصف همین مقدار منابع را ندارند. همچنین فراموش نشود که تسهیلات کارآفرینی سایر نهادها و بانکها بسیار کمتر از رقم فوق است. تسهیلات برای تولید در صندوق سقف خاصی نداشته و در صورت شناسایی طرحهای مستعد تا بیش از یکصد میلیارد ریال نیز میتواند مصوبه داشته باشد. پرداختها باید مرحله به مرحله باشد یعنی ابتدا نمونه استاندارد تمام شود سپس استقرار ماشیآلات مورد نیاز و برنامهریزی تولید و افزایش حجم تولید صورت گیرد و مطابق با آن تسهیلات تولیدی را درخواست کرده و صندوق تصویب کند.
آیا پروژههای تحقیقاتی (و یا در مرحله نمونه آزمایشگاهی) که شرکتهای خصوصی (یا تعاونی) دانشبنیان ارائه میدهند، میتوانند از تسهیلات و دیگر خدمات صندوق استفاده کنند؟ دانشگاهها چطور؟
متولی حمایت از فعالیتهای تحقیقاتی، دستگاههایی همچون دانشگاهها، پارکهای علمی، وزارتخانهها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و صندوق نوآوری و شکوفایی با توجه به مأموریت ابلاغ شده بر اساس اسناد بالادست، یعنی تجاری سازی نتایج نهایی تحقیق و توسعه در فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان، از ورود به این فعالیتها بصورت تسهیلات منع شده است.
در دادن هر نوع تسهیلات از جمله قرض الحسنه و وام با بهره پایین نسبت به بانکها، ریسک کردن معنی ندارد و در دنیا هم مرسوم نیست. اجازه دهید در اینجا یک موضوع را تشریح نمایم؛ در مواردی مثل طرحی که در مرحله تحقیقات یا نمونه آزمایشگاهی قرار دارد و هنوز به نمونه صنعتی یا پایلوت نرسیده و معلوم نیست که به نتیجه قطعی برسد، یا از اعتبارات بلاعوض و برگشتناپذیر همچون اعتبارات پژوهشی کشور، اعتبارات پارکهای علمی و مراکز رشد و اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده میشود و یا اگر نهادهای مالی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی ورود میکنند پس از بررسیهای فنی- اقتصادی و اطمینان از بازار قطعی و توانایی شرکت، بصورت سرمایهگذاری خطرپذیر وارد میشوند و با گرفتن بخشی از سهام شرکت، تأمین سرمایه میکنند و در اینصورت به خاطر سهامدار بودن صندوق بر چگونگی هزینه کردن سرمایه نظارت دارد و مشاورههای مدیریتی، حقوقی و … نیز به شرکت میدهد و اگر طرح با شکست مواجه شود نیازی به باز پس دادن سرمایه توسط شرکت به صندوق نیست. اما نهادهایی مانند صندوق در دادن تسهیلات مثلا قرضالحسنه، اصلاً نباید ریسک کنند و باید با وثیقه قطعی تسهیلات دهند. این موضوع منطبق با اساسنامه صندوق نیز میباشد. در حالیکه بسیاری از وامهای قرضالحسنه صندوق پرخطر بودهاند و ۶۵% تضامین صندوق تا کنون به صورت چک و سفته دریافت شده است و بسیاری به این آسانگیری صندوق در اخذ تضامین نقد جدی به صندوق دارند.
مطابق قانون، صندوق به دانشگاهها، موسسات پژوهشی، اساتید و دانشجویان نمیتواند هیچ گونه تسهیلاتی ارائه دهد و صرفاً در صورتی که شرکتی خصوصی و یا تعاونی از طریق اداره ثبت شرکتها تشکیل شده باشد و سپس طبق روال قانونی دانشبنیان شوند میتوانند درخواست خود را ارائه دهند و البته اگر طرح آنها در مرحله تحقیقات یا نمونه آزمایشگاهی باشد همانطور که گفته شد صرفاً میتوانند از سرمایه گذاری خطر پذیر صندوق استفاده کنند.
تعداد زیاد طرحهای شرکتهای دانشبنیان و درخواستهای تسهیلات آنها را چگونه بررسی و ارزیابی میکنید؟
این انتظار در جامعه که حجم بالای درخواست حدود ۷۰۰ شرکت در طول یکسال از سوی یک نهاد تازه تأسیس تحت ارزیابی، تامین مالی و نظارت قرار گیرد، سه راه حل داشت. راه نادرست این بود که هر طرح را بدون ارزیابی و نظارت واقعی و در یک جلسه یک ساعته تصویب و یا رد کنیم. یعنی با دیدگاه دولتی، نفتی و اداری برای طرحها تصمیم گیری شود و ارزیابیهای بازار، فنی، مالی-اقتصادی، سیستمی-مدیریتی و اعتبارسنجی انجام نشود و البته این روش به همان نتایج نامطلوب طرحهای زودبازده که تجربه کرده است، منجر می شد. راه دوم این بود که کارکنان صندوق به سرعت به بیش از ۴۰۰ نفر برسد و با بزرگ کردن تشکیلات همه کارها را خودش انجام دهد و از ظرفیتهای کشور استفاده نکند. این کار هم با دو اثر جانبی نامناسب همراه بود. اولا کیفیت نیروهای انسانی که با چنین سرعتی جذب میشدند چندان مطلوب نخواهد بود و نیاز به آموزش هم خواهند داشت و ثانیا اینکار سبب جابجایی نیروهای صندوقهای پژوهش و فناوری و شرکتهای تخصصی ارزیابی به صندوق نوآوری و شکوفایی و تضعیف و بر هم خوردن تعادل این موسسات فعال شده و کارآیی آنها را پایین میآورد. راه سوم برونسپاری برخی از فعالیتهای غیرحیاتی مثل ارزیابیهای اولیه بود. لذا صندوق در اقدامی منطقی، با شناسایی و جذب کارگزاران تخصصی ارزیابی (خصوصی و دولتی) از سراسر استانها و همچنین تفاهم با صندوقهای پژوهش و فناوری، به اعطای عاملیت ارزیابی و مالی بخشی از این تسهیلات اقدام کرده است.. ماحصل این اقدام تصویب ۴۰۵ طرح به مبلغ ۱٫۴۰۱٫۷۱۱ میلیون ریال تا زمان این مصاحبه میباشد. ضمناً حدود دو برابر این مبلغ نیز به تسهیلات برای تأمین دفتر کار شرکتهای دانشبنیان اختصاص یافته است. تعداد ۲۷۸ طرح بالغ بر حدود ۳٫۶۵۸٫۳۵۳ میلیون ریال (۳۶۵٫۸ میلیارد تومان) نیز دردست ارزیابی میباشند. صندوق نوآوری و شکوفایی در همین مدت ۲۷۷ وام قرضالحسنه داشته است که ۱۶۴ مورد از آنها بالای ۱٫۰۰۰ میلیون ریال بوده است و میزان سرمایهگذاری مصوب ۳۰ میلیارد ریال بوده است.
در حال حاضر چندین طرح سرمایهگذاری نیز به مراحل آخر بررسی رسیدهاند. اما اگر بخواهیم واقعبین باشیم، در یک نهاد مالی که همزمان اعطای تسهیلات به صورت وام با نرخ سود کمتر از سود بانکی از یکسو و سرمایهگذاری و مشارکت از سوی دیگر جزء وظایف آن میباشد اکثر شرکتهای دانشبنیان متقاضی دریافت وام بجای درخواست مشارکت باشند.
عملکرد صندوق را از روی آمار عملیاتی چگونه ارزیابی میکنید؟
بر اساس آمار داخلی صندوق، حداقل تعداد ۷۰% از درخواستهای بررسی شده مصوب و ۳۰% در دست بررسی میباشند و نسبت ریالی تسهیلات مصوب به درخواستها ۵۳ % بوده است. سازماندهی، جذب نیرو، طراحی و تدوین فرایندها و روالها، ارزیابی بیش از ۴۰۵ درخواست به مبلغ ۲٫۲۲۸٫۶۰۰ میلیون ریال و تصویب ۴۰۵ طرح به مبلغ ۱٫۴۰۱٫۷۱۱ میلیون ریال در قالب تسهیلات قرضالحسنه، جعاله و لیزینگ و تعدادی ضمانت نامه و… و بخشی از فعالیتهای صندوق است که تنها در طول یکسال صورت پذیرفته است. الحمدا… صندوق توانسته است به بیش از ۷۰% از اهداف برنامه سال ۹۳ که به تصویب هیأت عامل رسیده بود، دست یابد.
صندوق بهبود فرایندها و ساختارهای خود را امکانپذیر، لازم و اقدامی در راستای موفقیت بیشتر برای خود، شرکتهای دانشبنیان و در نهایت به نفع کشور میداند و از هرگونه پیشنهاد کارشناسی شده در این خصوص استقبال مینماید. این مجموعه در قیاس با بانکها و دیگر موسسات مالی با سوابق چندین ده ساله توانسته است فعالیتهای حدود ۴۰۰ شرکت را سرعت بخشد و کارکنان صندوق با حجم کاری بسیار زیاد موجی از امید را در میان شرکتهای دانشبنیان ایجاده نمایند. گزارش بخشی از فعالیتها بر روی سایت صندوق (nsfund.ir) قابل دسترسی است.
جدول توزیع تسهیلات مصوب صندوق در سرفصلهای مختلف
ردیف |
خدمت |
تعداد |
مبلغ مصوب (میلیون ریال) |
۱ |
مصوب قرضالحسنه |
۲۶۸ |
۳۴۰٫۵۸۵ |
۲ |
مصوب قبل از تولید صنعتی |
۲۴ |
۱۴۱٫۰۰۰ |
۳ |
مصوب تولید صنعتی |
۳۷ |
۵۸۴٫۸۶۵ |
۴ |
مصوب سرمایه درگردش |
۴۱ |
۲۳۴٫۲۳۶ |
۵ |
مصوب ضمانت نامه |
۸ |
۱۹٫۰۹۶ |
۶ |
مصوب لیزینگ |
۲۰ |
۷۶٫۹۲۹ |
۷ |
شرکتهای ارائه دهنده خدمات تجاری سازی به شرکتهای دانشبنیان |
۱۰ |
۵٫۰۰۰ |
تعداد کل خدمتهای مصوب |
۴۰۸ |
۱٫۴۰۱٫۷۱۱ |
چه کار میکنید که تصمیم گیریها در مورد طرحها سلیقه ای و شخصی نشوند؟
هیأت عامل پیشین صندوق فرصت نیافت تا ساختار و فرآیندهای اجرایی صندوق را تنظیم نماید. در نتیجه هنگامی که هیأت عامل کنونی آغاز به کار نمود و به همت دلسوزانی از جمله معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین بخش سرمایه صندوق تأمین شد، در ابتدای کار هیات عامل جدید، صرفاً یک آییننامه و یک دستورالعمل برای تسهیلات وجود داشت. در نتیجه هیأت عامل همزمان با پذیرش درخواستهای انباشته شرکتهای دانشبنیان متقاضی تسهیلات، شروع به تدوین فرایندها، آییننامهها، دستورالعملها و سازوکارهای اجرایی نمود تا حتی از ابتدای کار نیز همه امور قاعدهمند و بر اساس ضوابط و به دور از سلیقهها و توصیهها باشد. تا کنون بیش از ۲۰ آیین نامه، دستورالعمل، فرایند و ۳۰ فرم و دیگر روالها برای اعطای تسهیلات در صندوق تدوین و تصویب شده است در حالی که از شروع به کار هیأت عامل کنونی به صورت همزمان تسهیلات مالی نیز پرداخت شده است. این در حالیست که هر نهاد مالی مشابه (مانند بانکها) از بیش از ۲ سال قبل از آغاز فعالیت رسمی، وقت خود را صرف آمادهسازی و تجهیز امکانات و تدوین روشها و فرآیندهای خود و آموزش پرسنل مینماید و در سومین سال، خدمترسانی به مشتریان را آغاز میکند.
صندوق علاوه بر فرایندهای تثبیت شده میز پذیرش، ارزیابی، مالی، نظارت و بررسی شکایات، مراجع رسمی تصمیمگیری نیز دارد و در کمیتههای مختلفی همچون کمیته اعتباری، کمیته صد، کمیته لیزینگ و شورای سرمایهگذاری که همگی مصوب شدهاند، طرح ها و مسائل را بررسی و تصمیمگیری میکنند؛ لذا تصمیمات به هیچ وجه شخصی نمیباشد. ضمناً نهادهای مالی همچون بانکها، برای اجتناب از مزاحمت و عواقب سوء احتمالی، اعضاء و نهادهای تصمیمگیری خود را اعلام نمیکنند.
در اساسنامه صندوق که در دولت قبل مصوب و در شورای نگهبان تأیید گردید، لایههای نظارتی تعریف شده است. هیأت عامل ناظر بر صندوق بوده و بازرس قانونی ناظر بر عملکرد آن است و سازمان حسابرسی کل کشور نظارت بر عملکردهای مالی و هیأت امنا بالاترین سطح نظارتی را دارد. همچنین قانون محل رسیدگی به شکایات شرکتها را علاوه بر بخش شکایات درون صندوق، شورای عتف معرفی کرده است.
آیا توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان هم در دستور کار صندوق هست؟
یکی از اثرات مثبت و با اهمیت فعالیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی آن است که شرکتهای دانشبنیان آموختهاند که باید توقعات خود را برمبنای خردمندی اقتصادی تنظیم کرده و نیازهای خود را به صورتی مستدل و در قالب طرحهای اقتصادی و فنی صحیح و کامل ارائه نمایند و اگر صندوق بتواند در این فرآیند ارزشمند قدم کوچکی بردارد، رسالتی بزرگ را انجام داده است. این امر محتاج ساعتها مباحثه با این شرکتها و هدایت آنها به مسیر صحیح بوده است. صندوق با ارزیابی تخصصی طرحهای شرکتهای دانشبنیان و تکمیل نواقص و اصلاح اشتباهات، آنها را برای تصویب آماده مینماید. در بسیاری از مواقع، برای این شرکتها ارزش مباحث مدیریتی و اقتصادی را که در این مسیر میآموختند، بسیار بیشتر از تسهیلاتی بود که دریافت میکردند. مدیریت صندوق نوآوری و شکوفایی نیز مطابق شاخصهای ملی و بینالمللی، این اقدامات خود را در راستای توانمندسازی واقعی این شرکتها برای نقشآفرینی در اقتصاد دانشبنیان ملی تلقی کرده و آن را مهمتر از گردش وجوه مالی ارزیابی مینماید.
علاوه بر توانمندسازی در حین ارزیابی طرحها، نظارت جدی نیز از روشهای دیگر توانمندسازی است که صندوق تا به اتمام رسیدن طرحها دنبال میکند و به همین دلیل کلیه پرداختهای صندوق چند مرحله ای انجام میشود. توانمندسازیهای ساختاری شرکتهای دانشبنیان برای ارتقاء توان رقابتی، افزایش بهره وری و تقویت مدیریت داخلی آنها در صندوق در حال برنامه ریزی است و با تشویق شرکتهای دانشبنیان به حضور در نمایشگاهها و جشنوارههای مرتبط انجام میگیرد.
اعضای هیات عامل معرفی شده توسط ریاست محترم جمهوری همگی در حوزه تحولات علم و فناوری کشور فعال و موثر بودهاند. میتوانید سوابق خودتان را به عنوان رئیس هیات عامل توضیح دهید.
بخشی از سوابق را میتوانید از روابط عمومی صندوق بگیرید. اما فقط اشاره کنم که میانگین سابقه مرتبط علمی- فناوری- صنعتی هر یک از اعضای محترم هیات عامل بیش از ۲۵ سال میباشد و بزودی سوابق اعضای عیات عامل را روی سایت صندوق خواهیم گذاشت.
صندوق با چه چالشهایی روبروست؟ هر نظر دیگری دارید بفرمائید.
چالش اول اینست که استقلال تدبیر و تصمیم در فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری صندوق از بین برود و از بیرون صندوق با انواع فشارهای سیاسی- رسانهای و اجرایی- مالی برای صندوق تصمیمگیری شود و فرایند کارشناسی بر روی طرحها و ارزیابی بازار- فنی- مالی- اقتصادی– مدیریتی طرحها طی نشود؛ که نتیجهای جز عدم موفقیت طرحها بدست نمیآید و این در حالیست که مسئولیت پاسخگویی صندوق با هیأت عامل صندوق میباشد.
چالش دوم: تعداد شرکتهای دانشبنیان کم است و معمولا شرکتهای نوپا هستند و بنابراین طرحهای قوی به اندازه کافی به صندوق ارائه نمیشوند و از طرفی هنوز صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به اندازه کافی شناخته شده نیست و بنابراین در رسیدن به هدف صندوق که ایجاد موجی از فعالیتهای فناوری محور توسط شرکتهای دانشبنیان است تاخیر اتفاق میافتد در حالیکه در این زمان تاریخی کشور به شدت نیازمند چنین حرکتی است.
چالش سوم: درخواست از صندوق بر تسریع بیش از اندازه در ارزیابی طرحهاست. تا کنون زمان ۳ ماه برای ارزیابیها در صندوق تا زمان تصویب تعیین شده است و از ۵۰۰ مورد ارزیابی تمام شده حدود ۵۰-۴۰ مورد از این زمان عبور کردند. برخی از افراد و نهادهای بیرون از صندوق اعتقاد دارند که در یک جلسه یک ساعته میتوان ارزیابی کرد و این همان روشهای قدیمی و اداری ارزیابی است که بارها در کشور تجربه شده و غیر از اینکه بیت المال را از بین ببرد، خروجی مناسبی از طرحهای دانشبنیان حاصل نخواهد شد. نظر رئیس محترم جمهور نیز اینست که داشتن اعتبار در صندوق دلیل نمیشود که بدون ارزیابیهای کافی به طرحهای شرکتهای دانشبنیان پول داده شود.
چالش چهارم: اینکه برخی از دستگاههای دولتی- حاکمیتی بخواهند صندوق به عنوان یک قلک پول که مکمل کسریهای مالی و نقدینگی آنهاست، برخورد کنند و اعتبارات با هزار توجیه صرف نیازهای آنها بشود و عملاً پول بخش خصوصی دوباره به بخش دولتی تزریق شود و به بهانه استفاده از طرفند نیاز صندوق به ارتباط با اجزاء دولت، این دیدگاه را عملیاتی کنند.
چالش پنجم: اینکه برخی نهادها و دستگاههای دولتی و حاکمیتی، به ایجاد شرکتهای وابسته روی آورده اند که در ظاهر خصوصیاند اما سهامداران آنها وکالت تام داده اند که سهام آنها مال آن دستگاه و نهاد حاکمیتی و دولتی است. این موضوع صریحاً با قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان مخالف است و به برگشت اعتبارات ویژه بخش خصوصی و تعاونی دانشبنیان به بخشهای دولتی و حاکمیتی منجر میشود. مشکل کار این جاست که تشخیص این شرکتها آسان نیست.
چالش ششم: اینکه برخی بخشها در دستگاههای دولتی مایل اند که بین صندوق و شرکتهای دانشبنیان واسطه شوند تا قدرت بگیرند و یا آنکه کارگزار ارزیابی طرحهای شرکتهای دانشبنیان مرتبط خود شوند ( یعنی عملاً ارزیابی خیلی ضعیف انجام خواهد شد).
چالش هفتم: برخی دستگاهها با شرکتهای دانشبنیان قرارداد میبندند و شرکت را به سمت صندوق میفرستند تا با استفاده از اعتبارات صندوق، طرح آنها را انجام دهد و در پایان کار بازپراخت نکنند و با ابزارهای مدیریتی و دولتی پرداخت به شرکتهای دانشبنیان را منتفی کنند.
این ۴ چالش اخیر برای اولین با در اینجا در سطح رسانهها مطرح میشود اما ما مدتهاست که با آنها مواجه هستیم. این دستگاهها یا مستقیما به صندوق فشار میآورند یا علیه صندوق جریانسازی میکنند.
اگر صندوق نوآوری و شکوفایی موفق شود که انگیزه قوی و حرکتی جدی در میان شرکتهای دانشبنیان ایجاد کند، اقتصاد مقاومتی و دانشبنیان تقویت خواهد شد. قطعا فعالیتهای صندوق که از معدود فعالیتهای تقویت کننده اقتصاد مقاومتی میباشد، رهبری انقلاب، رئیس جمهور، مسولین اقتصادی و فناوری کشور و شرکتهای دانشبنیان را راضی و خوشنود خواهد کرد.
شرکتهای دانشبنیان باید با تلاش خود در بهرهبرداری موثر از تسهیلات مصوب، صندوق را در دستیابی به اهداف خود یاری رسانده و توسعه فناوری کشور را در راستای اقتصاد مقاومتی تدوام بخشند.
روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی جهت تکمیل مصاحبه فوق، سوابق کاری و اجرایی دکتر سلطانی رئیس هیات عامل صندوق را تدوین نموده و خلاصه ای از آن را بشرح زیر آورده است :
مدیریت صندوق برعهده هیأت عاملی متشکل از ۷ نفر است که توسط رئیس جمهور محترم که رئیس هیأت امنای صندوق هستند، منصوب شدهاند. رییس جمهور محترم، آقای دکتر سلطانی را بهعنوان رئیس صندوق و هیأت عامل صندوق و اخیرا نیز به عنوان دبیر هیات امناء صندوق منصوب کردند.
بخشی از سوابق رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ۱۵ سال اخیر به شرح زیر است:
- هیئت علمی دانشگاه دولتی کاشان و ارائهدهنده دروس متعدد در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مهندسی مکانیک و صاحب دهها سمینار و مقاله علمی داخلی و خارجی در همین زمینه و دارای چندین دانشجوی ارشد و دکتری
- مدیر کل پژوهشی دانشگاه، معاون پژوهشی دانشگاه و نیز به مدت ۶ سال مدیر کل پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- عضو شورای انجمن نانوفناوری کشور در سالهای گذشته
- عضور شورای انجمن علمی مدیریت فناوری کشور (در حال حاضر)
- عضو هیأت امناء یک دانشگاه و پارک فناوری پردیس( در حال حاضر)
- مدیر ایجاد کننده ISC کشور، کانونهای تفکر، فن بازار، شرکتهای دانشگاهی و توسعه دهنده و ارزیابی کننده مجلات علمی- پژوهشی کشور و …
- جزء مؤسسین شورای عالی عتف در وزارت علوم، عضو کمیسیون دائمی، کمیسیون انرژی و کمیسیون هماهنگی عتف و ارائه کننده رویکرد نظام ملی نوآوری در کشور در سال ۸۱
- از موسسین ۴ مرکز رشد در کشور، اولین مدیر برنامهریزی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، طراح فاز صفر پارک فناوری پردیس و ترویج کننده مراکز رشد و پارکهای علمی فناوری در کشور ( سالهای ۸۰-۸۴)
- مشاور تجاریسازی و توسعه فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در سالهای قبل
- رئیس جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری کشور
- ارائه بیش از ۵۰ مورد سخنرانی، سمینار علمی و مقاله در حوزه مباحث مرتبط با مدیریت فناوری، مراکز رشد و پارکهای فناوری، شرکتهای دانشبنیان و اقتصاد دانشبنیان و چند مقاله خارجی در همین زمینهها، در سمینارهای دانشگاهی، کنفرانسهای داخلی و بین المللی و عضو کمیته علمی کنفرانس مدیریت تکنولوژی
- از افراد اثرگذار در مباحث قانونی و آئین نامههای اجرائی شرکتهای دانشبنیان، اساسنامه و آئیننامه صندوق نوآوری و شکوفایی در سالهای قبل
- معاون تحقیقات و فناوری سازمان انرژی اتمی کشور، سرپرست پژوهشگاه علوم و فنون هستهای و مسئولیتهای دیگر در طول فعالیت ۴ ریاست مختلف سازمان
- مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی( در حال حاضر)
- جزء فهرست تحریم اتحادیه اروپا به دلیل فعالیت در سازمان انرژی اتمی کشور
منبع: صندوق نوآوری و شکوفایی
The post تاثیر مثبت فعالیتهای صندوق آن است که شرکتهای دانش بنیان آموخته اند توقعات خود را بر مبنای خردمندی اقتصادی تنظیم کنند appeared first on عیارآنلاین.