به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، شانزدهمین بسته خبری علمی و فناوری که به مهمترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی دو پرونده مهم در هفته گذشته پرداختیم. حذف کنکور تخصصی دکتری و آمار تولید علم ایران موضوع این پروندهها میباشد.
پرونده اول: «آئیننامههایی با عمر یک سال»
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هفته گذشته خبر از ابلاغ بخشنامه حذف کنکور تخصصی داد و گفت: «از سال آینده ما برای دکتری دیگر کنکور تخصصی نخواهیم داشت.» در حالی این سخنان گفته شد که آزمون دکتری در ایران با پنج سال سابقه، همه ساله دستخوش تغییرات بود تا اینکه بالاخره حذف شد.
پیش از سال ۸۹ دانشگاهها به صورت مستقل و بر اساس سرفصلهایی که از سوی گروههای آموزشی تعیین میشد در زمانهای متفاوت از یکدیگر آزمون برگزار میکردند و پس از آن نیز مصاحبههای شفاهی و بررسی فعالیتهای علمی داوطلب انجام میشد. اما در سال ۸۹ با ابلاغ آئین نامه ای در راستای اجرای عدالت آموزشی دانشگاهها موظف شدند پذیرش دانشجوی دکتری را بر اساس آزمون نیمه متمرکز سازمان سنجش و مصاحبه دانشگاهها انجام دهند. پس از آن این کنکور هر ساله دستخوش تغییرات زیادی شده است که از جمله آنها می توان به تغییر در سرفصلها، زمان آزمون، چند مرحله ای بودن، سهم مصاحبه در پذیرش دانشجو و موارد متعدد دیگر در این کنکور اشاره کرد.
سیدحسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی نیز در رابطه با آئیننامه جدید آزمون دکتری میگوید: «براساس آئین نامه جدید، یک آزمون عمومی از سوی سازمان سنجش از داوطلبان گرفته میشود و یک کارنامه برای داوطلب صادر میشود. سپس این کارنامه عمومی در اختیار داوطلب و دانشگاه قرار میگیرد و دانشگاه نیز براساس آزمون خاصی که خود دارد به صورت مصاحبه یا کتبی میتواند پذیرش خود را انجام دهد. بنابراین دو مرحله سنجش و یک مرحله پذیرش صورت میگیرد. ولی در گذشته اینطور بود که نمره داوطلب در آزمون عمومی سازمان سنجش بخشی از پذیرش آن دانشجو نیز محسوب میشد ولی حالا آزمون عمومی صرفاً معرف شاخص و پذیرش دانشجو محسوب میشود و دانشگاهها براساس شاخص های مدنظر خود میتوانند آزمونی به صورت جدا از دانشجویان مورد نظر خود بگیرند.»
این آئین نامه منتقدانی نیز دارد. در این بین زهره طبیبزاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز واگذاری پذیرش دانشجویان به دانشگاهها را سبب اعمال سلیقه صد درصدی دانشگاهها در پذیرش دانشجویان دانسته و میگوید: «واگذاری پذیرش دانشجو به دانشگاهها سبب اعمال سلیقه میشود».
پرونده دوم: «تولید علم زیر یک درصد !»
هفته گذشته سرپرست پایگاه استنادی ISC اعلام کرد: سهم ایران از تولید علم در کنفرانسهای بینالمللی از ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۱۱ به زیر یک درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. وی علت این امر را در امتیاز پایین مقالات این کنفرانس ها در آئین نامه ارتقا هیات علمی و همچنین هزینه بالای آن ها اعلام کرد.
اما در بخشی دیگر از سخنانش از رشد مقالات ثبت شده در سال های اخیر در نمایه ISI خبر داد و آماری نیز در همین زمینه اعلام کرد. به گفته وی تعداد مقالات ISI ثبت شده به نام ایران در سال ۲۰۱۱ ،۲۵ هزار و ۳۳۶ مورد بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۲۷ هزار و ۱۵۱ مدرک و در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ترتیب به ۲۸ هزار و ۱۰ و ۲۹ هزار و ۶۸۶ مدرک افزایش یافت. با اشاره به همین آمار وی معتقد است رتبه ایران در دو سال گذشته نیز رشد داشته است.
اما در این باره جعفر مهراد، سرپرست سابق ISCاطلاعاتی کاملا متفاوت داده است و از کم شدن تعداد مقالات ISI ایران سخن گفته است. طبق گفته های وی تعداد مقالات موسوم به ISI برای ایران در سال ۲۰۱۴ عدد ۲۵۹۹۶ را نشان می دهد و بر اساس معیار ISI رتبه ایران در این باره ۲۰ دنیا می باشد. این در حالیست که ایران در سال ۲۰۱۳ رتبه ۱۷ را در اختیار داشته است.
با مراجعه به سایت ISC نیز می توان آمار دقیق مقالات ایران را مشاهده کرد. براساس این آمار میزان تولید علم ایران در دو سال اخیر از ۱٫۷% به ۱٫۵% تقلیل یافته است.
تعلل وزارت علوم در اجرای مصوبه تنظیم ظرفیت موسسات آموزش عالی
رئیس کارگروه اجرایی سازی سیاست های ابلاغی نقشه جامع علمی کشور از ارسال نامه ای به وزیر علوم برای اجرایی سازی مصوبه تنظیم ظرفیت موسسات آموزش عالی خبر داد .
وی یادآورشد: هنوز از وزارت علوم در این زمینه اقدام موثر و قابل عرضه ای مشاهده نشده است که امیدواریم هرچه زودتر در زمینه اجرایی کردن این مصوبه اقدام کنند.
۱۵۰۰ شرکت دانشبنیان معافیت مالیاتی میگیرند
سورنا ستاری پیش از ظهر امروز در جمع فعالان شرکتهای دانشبنیان و مراکز علمی و تحقیقاتی اردبیل اظهار کرد: «ما در حمایت از شرکتهای دانشبنیان با همکاری سازمان مالیاتی کشور اعمال معافیتهای مالیاتی را برای یکهزار و ۵۰۰ شرکت در سالجاری در نظر گرفتیم در حالی که این رقم در سال گذشته ۴۰ شرکت بوده که از این معافیتهای مالیاتی بهرهمند شدند».
شرایط ویژه سربازی برای افراد فعال شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری
صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکتها و موسسات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری، طی نامهای به پارکهای علم و فناوری شرایط ویژه سربازی افراد فعال در شرکتهای دانشبنیان تحت قالب شیوهنامهای به نام دانشآموختگان برتر فناور اظهار کرد: « افراد اصلی و کارشناسان خبره شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک جهت انجام خدمت مقدس میتوانند از خدمات نظام تخصصی استفاده کنند و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور و بنیاد ملی نخبگان، به ستاد نیروهای مسلح معرفی شوند».
کار بر روی نخبگان عراقی وظیفه اصلی ما است
معاون امور بینالملل وزارت علوم: «کار بر روی نخبگان عراقی وظیفه اصلی ما است و کشوری که بتواند بورس دهد برنده است نه آنکه بورس میگیرد. البته در این راستا آیین نامهای با حضور معاونین وزارت علوم مجتبی صدیقی، شریعتی نیاسر، حاج جباری و تسلیمی منعقد میشود».
معاون آموزشی وزیر علوم: دانشگاه ها باید مأموریت گرا و هدفمند فعالیت کنند
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم گفت: «دانشگاه ها باید به صورت مأموریت گرا و هدفمند فعالیت کنند و از این رو داشتن برنامه راهبردی برای هر دانشگاه و انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی با جهت گیری معنادار مطابق برنامه راهبردی ضروری است».
The post ۵ سال گذشت، ۵ بار تغییر کرد، حذف شد…! appeared first on عیارآنلاین.