همه ابهامات یک نشست خبری

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، بیست و ششمین بسته خبری علمی و فناوری که به مهم‌ترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی دو پرونده مهم در هفته گذشته پرداختیم. اولین نشست خبری وزیر علوم و تصویب لایحه حمایت از مالکیت صنعتی موضوع این پرونده‌ها هستند.

پرونده اول: «اولین نشست خبری وزیر علوم و چند سوال بی جواب»

فرهادی بالاخره پس از گذشت یکسال از تکیه محمد فرهادی بر مسند ریاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اولین کنفرانس خبری وی برگزار شد و طی آن به بررسی عملکرد دو سال گذشته این وزارتخانه پرداخت. فرهادی در این نشست با توضیحاتی پیرامون موضوع بورسیه‌ها، وزارت علوم را در اعلام اسامی دانشجویان بورسیه مبرا دانست و کسان دیگری را مسبب این امر خواند. همچنین وی در ادامه صحبت‌های خود به رشته های غیر قانونی دانشگاه آزاد و انتظارات وزارت علوم از این دانشگاه اشاره کرد. ارائه آمار سهم تولید علم ایران، تعداد موسسات پژوهشی، نشریات علمی و انجمن‌های علمی طی سالیان ۸۹ الی ۹۴ از دیگر بخش های سخنان وی بود.

با توجه به اهم سخنان فرهادی در این نشست سوالات متفاوتی به ذهن متبادر می‌شود. دفاع از موضع وزارت علوم در مسأله بورسیه آن هم درحالی که رهبر انقلاب آن را از غلط ترین کارهای دولت دانستند، بخشی از سخنان‌ سوال برانگیز سخنان وزیر بود. وزارت علوم در موضوع کدرشته های غیر مجاز دانشگاه آزاد نیز می‌تواند با قاطعیت با این مسأله برخورد کند و تکلیف ۱۵۷۳ رشته غیر مجاز این دانشگاه را مشخص کند اما از سخنان وزیر علوم اینطور به ذهن متبادر نمی‌کند. در مورد آمار و ارقام تولید علم و … که وزیر در سخنان خود به آن‌ها اشاره کرد باید گفت این اعداد در حقیقت گزارش پنجساله این وزارتخانه بوده است چراکه قیاس‌های وزیر عمدتا معطوف به سال‌ ۸۹ الی ۹۴ می‌شد. انتظار می‌رفت در این نشست وزیر علوم بصورت منسجم به ارائه گزارشی از روند طی شده در این دوسال بپردازد و آمارهایی شفاف از اقدامات و عملکرد خود ارائه دهد.

پرونده دوم: «تصویب لایحه حمایت از مالکیت صنعتی»

یکشنبه گذشته هیأت دولت لایحه «حمایت از مالکیت صنعتی» را بررسی و تصویب کرد. هدف از تصویب این لایحه، حمایت از حقوق معنوی و مادی صاحبان ایده در حوزه های صنعتی در قالب ثبت حق اختراع، طرح ها و علایم تجاری و نیز بهره مندی هر چه بیشتر جامعه از نتایج افکار آنهاست.

قانون «ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری» به صورت موقت و برای یک دوره زمانی ۶ ساله از سال ۸۶ اجرایی شد. بر طبق ماده ۵۲ این قانون مرجع ثبت مالکیت فکری بر عهده سازمان ثبت اسناد است. طبق نقشه جامع علمی کشور که در سال ۸۹ به دستگاه­های اجرایی ابلاغ گردید، باید ساختارهای لازم برای انتقال مرجعیت ثبت به قوه مجریه به وجود آید. سال گذشته به دلیل عدم وجود سازوکار مناسب در قوه مجریه این قانون یکسال دیگر توسط مجلس تمدید شد. حال مدت یکساله نیز سپری شده است و کشور هم اکنون در حوزه ثبت اختراعات دچار یک خلاء قانونی است. از یک سو طرفداران اجرای نقشه جامع علمی و برخی دیگر از صاحب­ نظران معتقدند که باید مرجعیت ثبت به قوه مجریه منتقل شود و از طرف دیگر قوه قضائیه تمایل دارد این کار همچنان ذیل این قوه باقی بماند.

با توجه به نظر کارشناسان در تمام کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان، مرجعیت ملی مالکیت صنعتی در ذیل قوه مجریه (معمولاً نزدیک به وزارت صنعت و تجارت) و در هماهنگی کامل با نظام ملی نوآوری این کشورها است. ایران از معدود کشورهای دنیا است که این نظام را در قوه قضاییه دارد و همین امر مشکلاتی را در عملکرد آن به وجود آورده است. این روزها که لایحه حمایت از مالکیت صنعتی در مجلس شورای اسلامی و دولت مطرح است،امید است مالکیت صنعتی در مسیر درستی قرار گیرد. پایه‌های نظام مالکیت صنعتی ایران در حدود ۹۰ سال پیش در دولت ریخته شده است و طی یک فرآیند جابجایی عجیب نهایتاً در سال ۱۳۶۸ سر از قوه قضاییه درمی‌آورد. در حالی که در ایران هم همچون دیگر کشورها، مرجعیت ملی مالکیت صنعتی در قوه مجریه بوده است.

مالکیت صنعتی

در هر حال، مرجع ملی مالکیت صنعتی در بیشتر کشورهای پیشرو در علم و فناوری در ارتباط با بخش صنعت و تجارت سازماندهی شده تا مبادا ابعاد مهم اقتصادی، مدیریتی و فناورانه مالکیت صنعتی در ذیل ملاحظات صرفاً حقوقی و ثبتی گم شوند. بنابراین امید می‌رود با ارائه هرچه سریعتر این لایحه به مجلس و بررسی دقیق آن هرچه سریعتر این قانون به مسیر اصلی خود بازگردد.

سایر اخبار مهم علم و فناوری در هفته گذشته:

نمایندگان مجلس از برخی موارد فرهنگی دانشگاه‌ها قانع نشدند

وزیر علوم با اشاره به واکنش نمایندگان به این عملکرد، گفت: اعضای کمیسیون آموزش از عملکرد فرهنگی وزارت علوم ابراز رضایت کردند، اما بازهم قانع نشدند.

نرخ علمی کشور کاهش داشته/در اقتصاد مبتنی بر نفت،خروج نخبگان رخ می‌دهد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نرخ رشد علمی کشور کاهش یافته است، گفت: اگر به دنبال جذب و ماندن نخبگان در کشور هستیم، باید اکوسیستم کشور غیر رانتی و بر اساس اقتصاد دانش بنیان باشد.

کارآفرینی فناورانه و تبدیل مشکلات شهری به فرصت‌ها

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در اختتامیه دومین فن‌بازار تخصصی مدیریت شهری و نمایشگاه فناوری‌های نوین شهری، کارآفرینی فناورانه و تبدیل مشکلات به فرصت‌ها را مهم‌ترین اندیشه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: بر مبنای فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان، ضمن این‌که هر مشکل شهری، به دید یک فرصت نگریسته می‌شود، می‌تواند از دل این مشکلات، کسب و کار، تولید، ایجاد اشتغال و درآمدزایی کند.

برنامه وزارت‌علوم برای پساتحریم/صنایعی که به دانشگاه اعتماد کردند

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم گفت: اگر خرید تکنولوژی از کشورهای دیگر در دوران پسا تحریم با حضور دانشگاهیان باشد می‌توانیم درمسیر تکنولوژی گام‌هایی برداریم.

افزایش تعامل ستادهای توسعه فناوری و شبکه آزمایشگاهی

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی از افزایش تعامل ستادهای فناوری و شبکه آزمایشگاهی خبر داد.

هم‌فکری پارک‌های علم و فناوری بر مبنای نگرش جدید لازمه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، هم‌دلی و هم‌فکری پارک‌های علم و فناوری بر مبنای نگرش جدید را لازمه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: می‌توانیم فرصت محدود خود را با تمرکز بر چالش‌ها و دعواهای سخت‌افزاری‌ صرف کنیم.

تصویب طرح صد میلیارد ریالی در هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی

طرح دانش بنیان «توسعه و افزایش ظرفیت خدمات دیتا سنتر ابری(رایانش ابری)» متعلق به شرکت دانش بنیان افرانت با رقم تسهیلات ۱۰۰ میلیارد ریال در جلسه هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی مورخ ۱۳ مرداد ۹۴ به تصویب رسید

بورسیه ها

نشست مشترک کمیسیون‌های آموزش و اصل ۹۰ با وزیر علوم فعلی و سابق درباره بورسیه‌ها هفته آینده برگزار می‌شود .

The post همه ابهامات یک نشست خبری appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه