نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در تسهیل فروش داروهای زیستی تولید داخل

اقتصاد دانش بنیانبه گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، با مطرح شدن اقتصاد دانش‌بنیان، در سال‌های اخیر تلاش شده است زیرساخت‌های نهادی لازم برای توسعه‌ی اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری ایجاد و مستقر شوند. از جمله‌ی این نهادها می‌توان به معاونت علمی و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و آئین‌نامه‌ی اجرایی آن، صندوق‌های پژوهش و فناوری دولتی و غیردولتی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد. رویکرد محوری کلیه‌ی این نهادها در سیاست‌گذاری و طراحی خدمات و حمایت‌ها، تقویت طرف عرضه‌ی اقتصاد دانش‌بنیان، یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. از جمله‌ی این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اعطای انواع کمک‌ها و تسهیلات با نرخ ترجیحی به شرکت‌های دانش‌بنیان

• معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

• معافیت‌های گمرکی در واردات شرکت‌های دانش‌بنیان

• وضع تعرفه بر واردات محصولات خارجی مشابه

آنچه در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفته است، سیاست‌های تقویت‌کننده‌ی طرف تقاضا در اقتصاد دانش‌بنیان است. این دسته از سیاست‌ها با شناسایی تقاضاکنندگان بالقوه و بالفعل محصولات تولیدشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش می‌کنند زمینه را برای افزایش و سهولت تقاضای آن‌ها فراهم کنند. از جمله مزایای این سیاست‌ها در مقایسه با سیاست‌های رایج در کشور عبارت‌اند از:

• از آن جا که این حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیانی انجام می‌شود که به محصول رسیده‌اند، احتمال اثربخشی حمایت بسیار بالاتر خواهد بود.

• از آن جا که این حمایت‌ها از فروش محصولی انجام می‌شود که در بازار مشتری دارد، دیگر نیاز به ارزیابی و نظارت توسط دولت نیست.

داروداروهای زیستی نیز از این مقوله مستثنی نیستند. در این حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی وجود دارند که موفق به تولید داروهای زیستی شده‌اند و هم اکنون در حال فروش محصول خود نیز هستند. این شرکت‌ها داروهای خود را در اختیار شرکت‌های پخش قرار می‌دهند تا در سطح کشور پخش کنند. در این فرآیند، پرداخت وجه داروها توسط شرکت‌های پخش معمولاً با تاخیر ۶ تا ۸ ماهه مواجه خواهد شد. این تاخیر، که ناشی از تاخیر بیمه‌ها در پرداخت سهم خود از قیمت دارو می‌باشد، شرکت‌های دانش‌بنیان داروساز را از لحاظ سطح سرمایه در گردش دچار مشکل می‌کند.

صندوق نوآوری و شکوفاییدر این موقعیت، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند با جبران این تاخیر، نقش حمایتی خود در قبال شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ی داروهای زیستی را ایفا کند. جهت انجام این مهم، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی یک ساله، قیمت داروهای تولیدشده را در زمان تحویل به تولیدکننده پرداخت کند و بازپرداخت آن را از شرکت پخش مطالبه کند. در قبال این تنفس نیز صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت پخش وثایق مطمئن دریافت می‌کند یا مسئولیت دریافت وثایق را بر عهده صندوق‌های غیردولتی فعال در حوزه علم و فناوری می‌گذارد. به کمک این سازوکار، ضمن اینکه شرکت دانش‌بنیان بلافاصله پس از تحویل دارو، وجه نقد خود را دریافت کرده است، شرکت پخش نیز از تنفسی یک ساله برای پرداخت مبلغ داروها بهره‌مند شده است. البته می‌تواند در طول زمان، دوره تنفس این تسهیلات کاهش یابد و در صورت کاهش یا حذف تاخیر در پرداختی‌های بیمه، این خدمت نیز اصلاح یا حذف شود.

در صورت توسعه این طرح در حوزه‌های داروهای زیستی، شرکت‌های تولیدکننده داخلی قدرت رقابت با داروهای وارداتی در بازار داخلی را پیدا می‌کنند و مشکل سرمایه در گردش آن‌ها نیز مرتفع خواهد شد.

The post نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در تسهیل فروش داروهای زیستی تولید داخل appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه