به گزارش عیارآنلاین، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز پنجشنبه در جمع دانشجویان ایرانی دانشگاه های مالزی حضور یافت.
در این نشست دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی از دانشگاه های مختلف به بیان دغدغه های خود پرداختند که مسائل و مشکلات ارزی، معضل روادید، معیشت، ارزشیابی مدارک دانشگاه ها، ارتباط بین تشکل های دانشجویی و مراکز دولتی ایرانی و دانشگاه های مالزی، مشکل جذب فارغ التحصیلان دانشگاه های مالزی و رفتار نادرست و تبعیض آمیز اساتید مالایی با دانشجویان ایرانی از جمله محورهایی بود که دانشجویان در این نشست مطرح کردند.
معاون وزیر علوم در ادامه و در پاسخ به دغدغه های دانشجویان گفت: انتخاب و اعزام رایزن علمی جدید در شرق آسیا برای حل مشکلات دانشجویان، ارتباط بیشتر بین مراکز دانشگاهی و اساتید مقیم مالزی و استفاده از ظرفیت های موجود به نفع کشور صورت گرفته و رایزن علمی موظف است به تمامی این دغدغه ها به خصوص با توجه به شرایطی که اخیرا ایجاد شده به جد و با قدرت رسیدگی کند.
صدیقی افزود: خوشبختانه رایزن علمی جدید فارغ التحصل منطقه است و از امتیاز آشنایی با مسائل منطقه، دغدغه های دانشجویان، مسائل دانشگاه ها و … برخوردار است لذا با حمایت و پشتیبانی که در وزارت علوم دارند، انتظار داریم وضعت دانشجویان ایرانی در منطقه و به خصوص مالزی بهبود یابد.
عباس قنبری رایزن علمی جدید ایران در شرق آسیا فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های مالزی بوده و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است.
صدیقی با تاکید بر اینکه مالزی در گذشته در حوزه آموزش عالی حرف زیادی برای گفتن نداشت، گفت: این کشور در سال های اخیر سرمایه گذاری خوبی در حوزه آموزش عالی انجام داده و با این شرایط توانست در سال های گذشته به قطبی برای جذب جوانان ایرانی برای تحصیل با هزینه شخصی تبدیل شود.
معاون وزیر علوم بر استفاده از ظرفیت های خوب مالزی در راستای اهداف و مقاصد ملی تاکید کرد و گفت استفاده از تجربیات علمی اساتید و دانشگاه های مالزی به خصوص در حوزه هایی همچون الگوی توسعه بومی، ارتباط صنعت با دانشگاه ها و … نیز باید مورد توجه قرار گرفته و برای استفاده به داخل کشور منتقل شود.
وی اعلام کرد طی دو سال اخیر و در هر سال حدود یکهزار دانشجوی ایرانی فارغ التحصیل از دانشگاه های مالزی برای ارزیابی مدارک خود به وزارت علوم مراجعه کرده اند که این امر نشان می دهد حدود ۲۵ درصد از مراجعان برای ارزیابی مدارک از مالزی بوده اند.
صدیقی اظهار امیدواری کرد که این فارغ التحصیلان سفیران خوبی از وضعیت علمی مالزی باشند و اثبات کنند که این کشور از لحاظ علمی قابل سرمایه گذاری است.
وی در پاسخ به درخواست چگونگی ارزیابی دانشگاه های مالزی، تاکید کرد تصمیم وزارت علوم در مورد تایید و یا عدم تایید دانشگاه های کشورهای حوزه شرق آسیا برعهده رایزنی علمی است و وی براساس استانداردها، معیارها و شاخص های علمی کمی و کیفی این ارزیابی ها را انجام می دهد. لذا در خصوص تایید و یا عدم تایید این دانشگاه ها نظر رایزن علمی شرط لازم و ضروری است.
رئیس سازمان امور دانشجویان در عین حال تصریح کرد: با توجه به فضای پس از توافق هسته ای و شرایطی که اخیرا ایجاد شد، وزارت علوم در ارزیابی مجدد دانشگاه های مالزی عجله ای ندارد و باید در فرایند ارزیابی ها تعاملات دانشگاهی و دانشجویی ما از حالت یکطرفه خارج و دو سویه شود. ما از رایزن علمی خواسته ایم با دقت کامل و با شرط رعایت منافع ملی کشور ارزیابی خود از دانشگاه ها را مجددا به عمل آورده و به تهران اعلام کند.
وی بار دیگر تاکید کرد که شرایط دیگر مانند گذشته نیست و تاییدیه دانشگاه ها علاوه بر مساله کیفیت دانشگاه ها به منافعی که دانشگاه ها و دانشجویان ایرانی نیز بدست خواهند آورد، بستگی خواهد داشت.
وی ادامه داد: شرایط دانشگاه های ایران از لحاظ زیرساختی و امکانات بسیار تغییر پیدا کرده و بسیاری از دانشگاه های کشور آمادگی پذیرش دانشجویان خارجی، جذب سرمایه ها و بودجه های تحقیقاتی را دارند، لذا ما انتظار تعامل بیشتر از جانب مالزی و دانشگاه های این کشور را داریم.
صدیقی در این خصوص به وضعیت دانشگاه های کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و گفت که نگرانی هایی در مورد اعتبار مدارک این دانشگاه ها وجود دارد، اما در مورد مالزی این نگرانی و حساسیت کمتر است، با این وجود ما از رایزنی علمی خواسته ایم تا نظارت کیفی بیشتری بر این مدارک و فرایند گرفتن تاییدیه داشته باشد و لذا در این خصوص نیز نظر رایزن علمی شرط است.
وی همچنین ارتباط با همه دانشجویان و تشکل های دانشجویی را از وظایف رایزن های علمی دانست و خاطر نشان کرد: تمامی تشکل ها و انجمن های دانشجویی که در چارچوب نظام فعالیت می کنند، باید مورد حمایت رایزنی قرار گیرند و رایزنی های علمی باید برای فعال سازی هسته های علمی دانشجویان ایرانی در خارج و انتقال ظرفیت های علمی و نیز دستاوردهای آنان به داخل اقدام کنند.
معاون وزیر علوم در خصوص ارزیابی دانشگاه هایی که نمایندگی و یا شعبه ای در کشور دیگر دارند نیز، گفت: مساله اصلی در ارتباط با دانشگاه های خارج از کشور نوع تعاملی است که قرار است با ما داشته باشند. ما قطعا تعامل یکسویه و به نفع یک طرف را نمی پذیریم.
صدیقی با اشاره به بحث جذب هیات علمی از بین دانشجویان فارغ التحصیل در کشورهای مختلف و مالزی، گفت: در فرایند جذب ملاک اصلی علاوه بر صلاحیت های عمومی، توانمندی و ظرفیت های علمی خود متقاضی است. لذا بخش اصلی فرآیند جذب هیات علمی در دست خود متقاضی است، بر همین اساس تاکید ما به دانشجویان، در دوران دانشجویان تمرکز هرچه بیشتر بر فعالیت های علمی و تحقیقاتی صرف است تا بتوانند در فرایند رقابت شدید جذب در دانشگاه ها موفق شوند.
منبع: تکدیپلماسی
The post معاون وزیر علوم: باید سیاست های خودمان را در زمینه پیشبرد دیپلماسی علمی و فناوری فعال تنظیم کنیم appeared first on عیارآنلاین.