لزوم قاعده‌گذاری و نظارت صندوق نوآوری‌ و شکوفایی بر فعالیت‌های مشترک با سایر صندوق‌ها

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری یکی از نهادهایی هستند که می‌توانند به عنوان حلقه‌ی واسط صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ارائه‌ی خدمات مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرند. جهت ایجاد، بقا و بهبود این رابطه، ضروری است صندوق نوآوری و شکوفایی با بهره‌گیری از ابزارها و سازوکارهای مناسب، به تناسب حجم فعالیت‌های مشترک تعریف‌شده با صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری، جایگاه خود را در مقام قاعده‌گذاری و نظارت بر این صندوق‌ها تثبیت کند. در این صورت می‌توان انتظار داشت منافع و فعالیت‌های صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری در راستای منافع و فعالیت‌های حاکمیتی صندوق نوآوری و شکوفایی در مسیر رشد و توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد.

صندوق نوآوری و شکوفایی

جهت تثبیت این مقام، ضروری است ملاحظات زیر مورد توجه صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گیرند:

۱- صندوق نوآوری و شکوفایی نباید به ارزیابی ایستای صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری قبل از عقد قرارداد همکاری بسنده کند. ارزیابی ایستا و مقطعی باید جای خود را به ارزیابی‌های دوره‌ای منظم و پویا دهد. این ارزیابی‌های دوره‌ای باید عملکرد صندوق هدف در فعالیت‌های گذشته، خصوصاً همکاری‌های مشترک میان آن صندوق با صندوق نوآوری و شکوفایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. بر این اساس، ‌اگر در سابقه‌ی همکاری‌های فی‌مابین، موردی از عدم برآورده‌شدن تعهدات یا انحراف منابع مشاهده شد، رتبه و جایگاه آن صندوق نزد صندوق نوآوری و شکوفایی تنزل می‌یابد و به تبع آن، حجم همکاری‌های صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با آن صندوق کاهش می‌یابد.

۲- ضروری است صندوق نوآوری و شکوفایی برای هر صندوق فعال در حوزه علم و فناوری سقف تعهداتی مشخص کند. این سقف تعهدات که تناسبی منطقی با سرمایه‌ی ثبتی و سود عملیاتی هر صندوق دارند، ضمن اینکه کمک شایانی به پوشش ریسک صندوق نوآوری و شکوفایی می‌کنند، خود انگیزه‌ای برای صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری در مسیر توسعه می‌باشند.

۳- در مواردی که در رابطه‌ی صندوق واسط با صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق واسط قسمتی از پوشش ریسک صندوق نوآوری و شکوفایی را به عهده گرفته است، این پوشش ریسک باید با ارائه‌ی وثایق معتبر از جانب صندوق واسط پشتیبانی شود. از بین انواع وثایق قابل ارائه، می‌توان به سهام صندوق‌های واسط نیز اشاره کرد.

با درنظر گرفته‌شدن ملاحظات فوق، در تعامل‌های دوجانبه‌ی صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری، می‌توان دامنه‌ی عاملیت این صندوق‌ها را توسعه داد و زمینه‌ی رشد حجم و توانمندی‌های این صندوق‌ها را فراهم کرد. در عین حال فعالیت موثر این صندوق‌ها، بار فعالیت‌های اجرایی صندوق نوآوری و شکوفایی را خواهدکاست که باعث تمرکز صندوق نوآوری و شکوفایی بر قاعده‌گذاری و نظارت خواهدشد.

The post لزوم قاعده‌گذاری و نظارت صندوق نوآوری‌ و شکوفایی بر فعالیت‌های مشترک با سایر صندوق‌ها appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه