قرار بود در دانشگاه آزاد فقط از پولدارها شهریه بگیرند

به گزارش عیارآنلاین، این دانشگاه و رؤسای آن همواره در فضای رسانه‌ای خبر‌ساز بوده و هستند! از ماجرای وقف دانشگاه آزاد در مجلس هشتم به نفع خانواده‌ای خاص گرفته تا ریاست طولانی‌مدت جناب جاسبی و اتهامات مختلفی که به او زده می‌شد؛ تا نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد در فتنه ۸۸؛ دارا بودن پست‌های متعدد توسط فرزندان آقای هاشمی در این دانشگاه و از آن سو وضعیت فرهنگی این دانشگاه دیگر جایی برای حرف باقی نمی‌گذارد! تا جایی که اخیراً دفاتر بسیج نیز در آن محدود شده و به شدت تحت فشارند!

در این بین همیشه بحث شهریه‌هایی که دانشجویان این دانشگاه پرداخت می‌کردند خبرساز و سوژه رسانه‌های دیداری و شنیداری از روزنامه و سایت‌ها گرفته تا برنامه‌های طنز صدا و سیما بوده است!

امسال نیز طبق مصوبه هیئت امنای دانشگاه آزاد، مقرر شد شهریه ثابت دانشجویان ورودی تا سال ۹۳ بدون افزایش و شهریه متغیر آنها ۱۵ درصد افزایش یابد. برای دانشجویان ورودی مهرماه ۱۳۹۴ شهریه ثابت به میزان ۱۵ درصد و شهریه متغیر نیز به میزان ۱۵درصد افزایش پیدا می‌کند. از دیگر سو، مصوب شد برای سال ۱۳۹۴ حقوق اعضای هیئت علمی ۲۰ درصد افزایش یابد که این میزان ۶ درصد از دانشگاه‌های دولتی بالاتر است.

این در حالی است که سال گذشته در همین حول و حوش زمانی که خبر افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد اعلام شد، رئیس دانشگاه آزاد در توضیحات خود نسبت به افزایش شهریه این دانشگاه با بیان اینکه برخی دانشجویان دانشگاه آزاد رایگان تحصیل می‌کنند، افزایش کم شهریه دانشگاه در دو سال دوره ریاست گذشته‌ را سبب افزایش شوک‌آور شهریه دانست و با این توجیهات تمام زیان‌ها و همچنین افزایش شهریه را بر گردن فرهاد دانشجو رئیس سابق دانشگاه آزاد انداخت که در زمان ریاستش شهریه دانشگاه آزاد را تنها ۳ درصد افزایش داده بود.

حال این سؤال مطرح می‌شود که امسال هم دلیل افزایش شهریه دانشگاه آزاد جبران افزایش کم شهریه در زمان فرهاد دانشجو است؟ اینکه فرهاد دانشجو در زمان ریاستش تنها ۳ درصد شهریه‌ها را افزایش داده است تا چند سال باید از طریق افزایش‌های سرسام‌آور شهریه‌ها جبران شود؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به سمنان در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: شهریه واحدهای متغیر دانشجویان ورودی جدید این دانشگاه ۱۵ درصد افزایش می‌یابد و این در حالی است که ما می‌توانستیم این شهریه را تا ۲۵ درصد هم افزایش دهیم.

بر اساس تعریفی که معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد از این شیوه جدید افزایش شهریه در جمع خبرنگاران ارائه داد، میانگین ۱۵ درصد یعنی با توجه به مرغوبیت رشته، میزان شهریه ممکن است در یک واحد دانشگاهی ۱۵ درصد، ۱۲ درصد یا حتی ۱۸ درصد باشد اما در کل میانگین نباید از ۱۵ درصد بیشتر باشد! و با واحدهای متخلف برخورد می‌شود.

جالب اینجاست که تاکنون هیچ تعریفی از مرغوبیت رشته ذکر نشده و شهریه ثابت و متغیر دانشجویان ورودی سال‌های گذشته، امسال چند برابر شده است. این در حالی است که شهریه ثابت همانطور که از نامش مشخص است از اول تا پایان تحصیل یک دانشجو باید یکسان باشد.

البته این رسم افزایش شهریه ثابت از زمان مدیریت فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد باب شد و حال، هیئت امنای دانشگاه آزاد با تصمیماتی که اتخاذ کرده‌اند بار دیگر برای دانشجویان تمام مقاطع افزایش شهریه ثابت را تصویب کرده‌اند.

از سوی دیگر دانشگاه آزاد برای یافتن میانگین افزایش ۱۵درصد فرمولی را در نظر گرفته است که خروجی اعمال آن را دانشجویان به درستی دریافت نمی‌کنند. به گفته دانشجویان در واقع می‌توان گفت فقط خود مسئولان دانشگاه آزاد متوجه فرمول افزایش شهریه می‌شوند و بس. در این میان دانشجویان مجبورند برای انتخاب واحد و از دست ندادن کلاس درس، شهریه را هر طور شده واریز کنند وگرنه با پیام‌های سیستم ثبت نام مبنی بر تأکید واریز شهریه مواجه می‌شوند.

از زمان ریاست میرزاده بر دانشگاه آزاد، وی و همکارانش بارها اعلام کرده‌اند ۹۹ درصد هزینه‌های دانشگاه آزاد از راه شهریه دانشجویان تأمین می‌شود و باید راه‌های دیگری برای کسب درآمد این دانشگاه یافت و به همین منظور کارگروه‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف تشکیل شد. میرزاده حتی تأکید کرد که با پیدا کردن این راه‌های درآمدی، می‌توان تا حدی از میزان بار شهریه بر دوش خانواده‌ها کاست اما تاکنون رئیس این دانشگاه در جمع خبرنگاران حاضر نشده و درباره شوک شهریه توضیحی نداده است.

از دیگر سو بهتر است به ساز و کار تخفیف شهریه دانشگاه آزاد نیز نیم نگاهی بیندازیم:

طبق آیین‌نامه تخفیفات شهریه، به دانشجویان رتبه اول هر رشته ورودی هر سال و در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته تخفیفی معادل ۱۰ درصد و برای دانشجویان رتبه دوم و سوم پنج درصد در نیم‌سال بعد تعلق می‌گیرد. این در حالی است که برخی دانشجویان حائز رتبه‌های اول تا سوم مدعی‌اند که تخفیفات اعمال شده تاکنون کمتر از درصدهای مذکور بوده است.

همچنین تخفیف شهریه خانواده‌هایی که بیش از یک دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی دارند در صورتی که در آن نیم‌سال مشروط نباشند به هر یک از دانشجویان معادل ۱۰ درصد کل شهریه ثابت و متغیر تخفیف داده می‌شود. در حالی که طبق گفت‌وگوهای صورت گرفته با برخی دانشجویان استفاده‌کننده از این تخفیف در مقطع کارشناسی، تنها ۶۰ هزار تومان تخفیف اعمال شده است!

از دیگرسو امسال افزایش شهریه دانشگاه آزاد در حالی اتفاق افتاد که رئیس دانشگاه آزاد فروردین ماه سال ۹۴ با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کرده بود تا مهرماه سال ۹۴ شهریه دانشجویان این دانشگاه افزایش نمی‌یابد. یعنی از فروردین سال ۹۴ تا مهرماه که فقط شاید دانشجویان ترم تابستانی داشته باشند، قصد افزایش شهریه نداشته‌اند. و همچنان این سؤال مطرح است که آیا نهادی برای نظارت بر اقدامات دانشگاه آزاد در زمینه‌های علمی، آموزشی، مالی، عمرانی وجود ندارد؟

The post قرار بود در دانشگاه آزاد فقط از پولدارها شهریه بگیرند appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه