ضرورت استقرار مکانیزم ارزیابی تخصصی در صندوق‌های فعال در حوزه علم‌و‌فناوری

به گزارش عیارآنلاین، صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری یکی از نهادهایی هستند که می‌توانند به عنوان حلقه‌ی واسط صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ارائه‌ی خدمات مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرند. جهت ترفیع مقام صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری از یک کارگزار ساده به حلقه‌ی واسط، ضروری است در تعامل‌ها و قراردادهای بین صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری، مسئولیت‌های هر یک از طرفین به صورت دقیق مشخص شود و اختیارات و امتیازات متناسب با تقسیم مسوولیت نیز درنظر گرفته شوند. همچنین باید سازوکارهای لازم جهت تضمین پاسخ‌گویی هر یک از طرفین در قبال مسوولیت‌هایش طراحی شوند.

صندوق نوآوری و شکوفایی

یکی از مشکلاتی که در طراحی و پیاده‌سازی این تعامل وجود دارد، عدم تمایل صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری به پذیرش ریسک در همکاری‌های خود با صندوق نوآوری و شکوفایی است. در شرایطی که صندوق‌های واسط صرفا به عنوان کارگزاران صندوق نوآوری و شکوفایی، در ازای دریافت کارمزدی ثابت (یک درصد از حجم تسهیلات ارائه‌شده) خدمات محدودی را به شرکت‌های معرفی‌شده توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه دهند، صندوق‌های واسط در قبال خدمات خود مسوولیت چندانی را متحمل نخواهندشد و طبیعتاً سهمی از ریسک فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی را نیز پوشش نخواهند داد.

اما صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری می‌توانند با استقرار و تقویت مکانیزم ارزیابی تخصصی خود، خدمات تخصصی پیرامون شرکت‌های دانش‌بنیان را ارائه دهند. نظام ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌تواند براساس قاعده اعداد بزرگ، که در شرکت‌های بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد، طراحی شود. ضروری است این نظام مبتنی بر ارزیابی تخصصی هر شرکت با توجه به نوع محصول تولیدی و سطح فناوری استفاده شده، در صندوق‌ها استقرار یابد. این ارزیابی تخصصی باید ویژگی‌ها و توانمندی‌های مالی، تکنولوژیک و مدیریتی شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. در صورت استقرار و تقویت این مکانیزم ارزیابی، صندوق‌های واسط می‌توانند ریسک ارائه‌ی خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی‌شده را به دقت تشخیص دهند و مقداری از این ریسک را نیز پوشش دهند. در قبال این پوشش ریسک، معمولا صندوق‌ها اقدام به دریافت سبدی از وثایق در قالب وجه نقد، چک، سفته، سهام شرکت، ملک و سایر انواع وثایق می‌کنند.

در ازای این مسئولیت‌پذیری صندوق‌های واسط در پذیرش ریسک، ضرورت دارد صندوق نوآوری و شکوفایی کارمزد بیشتری را برای صندوق واسط درنظر گیرد. یعنی اگر برای یک کارگزار ساده معادل یک درصد منابع تجهیزشده توسط صندوق نوآوری و شکوفایی، کارمزد درنظر گرفته می‌شود، ضروری است این عدد برای صندوق واسط به تناسب ریسک پذیرفته‌شده افزایش یابد. برای مثال می‌توان به ازای پذیرش هر بیست درصد از ریسک بازپرداخت، یک درصد کارمزد صندوق واسط را افزایش داد. بدین‌ترتیب، برای مثال درصورت پوشش صددرصدی ریسک توسط صندوق واسط، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند کارمزد ۶ درصدی را برای صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری درنظر بگیرد.

این مکانیزم ضمن این‌که انگیزه‌ی صندوق‌های واسط در ارزیابی تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش می‌دهد، زمینه‌ی برون‌سپاری ارزیابی درخواست‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را برای صندوق نوآوری و شکوفایی فراهم می‌کند. با کاهش حجم فعالیت‌های اجرایی، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند توان خود را پیرامون وظایف حاکمیتی خود یعنی سیاست‌گذاری، قاعده‌گذاری و نظارت متمرکز کند.

The post ضرورت استقرار مکانیزم ارزیابی تخصصی در صندوق‌های فعال در حوزه علم‌و‌فناوری appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه