به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، سرویس پست الکترونیکی «النون» یک سرویس بومی ایرانی است که با وجود عمر کوتاهی که دارد، توانسته است با ارائه خدمات قابل قبول، جایگاه نسبتاً خوبی، به ویژه در میان نخبگان کشور باز کند. النون تاکنون چند سرویس با قابلیتهای جدید به عموم عرضه کرده است که مهمترین آنها عیبارتند از: پست الکترونیکی عمومی و سازمانی با قابلیتهای جدید و یکپارچگی با شماره همراه، سرویس آموزشی با هدف آموزش از طریق سرگرمی، سرویسهای قرآنی، سرویسهای ارتباطی و گفتگو محور. مدیر این سرویس اینترنتی در گفتگویی با عیارآنلاین، اهداف و چشماندازهای النون را توضیح داده است. متن کامل این گفتگو در ادامه میآید:
تحلیل شما در مورد فناوری اطلاعات کشور چیست؟
فناوری اطلاعات در کشور ایران صنعتی رو به رشد است و نیروهای خوبی در آن وجود دارند و مشغول به فعالیت هستند، ولی هنوز این حوزه و نیروهای آن در ایران به بلوغ نرسیده است، از مهمترین مشکلات این حوزه نبود محصولات و سرویسهای باکیفیت، جذاب و کارآمد است. محصولاتی که بتوانند اعتماد کاربران را جلب نموده و در عرصهی رقابت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.
آیا شما می خواهید در آینده جیمیل شوید؟
حتی خود جیمیل هم در آینده نمیخواهد جیمیل شود، بنابراین اشتباه است اگر ما هدفمان را جیمیل شدن بگذاریم. هدف اصلی ما پیروزی در یک مسابقهی جهانی برای جذب کاربر و حفظ آن است و این نمیشود مگر با تمرکز بر نوآوری و کیفیت. پس اینکه سرویس ما در آینده چگونه خواهد بود و شبیه چه سرویسِ موجودی عمل خواهد کرد، معلوم نیست.
نحوه شکل گیری این ایده چگونه بود و چطور شد که بسمت این ایده رفتید؟
با توجه به خلأ جدی در ارائه سرویس های بومی و کاربردی، نبود امنیت اطلاعات کاربران و لزوم توجه به عنصر کیفیت و جذابیت برای کاربران عمومی، مدیران النون تصمیم به طراحی و تولید و ارائه این سروریس در این حوزه نمودند. از این سرویسهای موجود، سروریس ایمیل دارای نقش زیرساختی و پایه ای و همچنین راهبردی در بین سرویسهاس عمومی اینترنتی است، بنابراین در اولین گام ایجاد یک سرویس با کیفیت پست الکترونیکی که بتواند نیاز و انتظارات کاربران ایرانی در درجه اول و کاربران منطقه جنوب غرب آسیا در درجه دوم را تامین کند، در دستور کار قرار گرفت. از همان ابتدا دو اصل رشد تدریجی و تمرکز بر نوآوری ریل حرکت تیم النون شد.
مزیت نسبی این ایمیل نسبت به ایمیل های ایرانی دیگر چیه؟
ما نخواستهایم صرفا یک سرویس ایمیل ارائه دهیم، چون این را برای موفقیت که همان جذب کاربر و حفظ آن است کافی نمیدانیم، بنابراین باتوجه به محدودیتهای فنی و غیرفنی از یک سو و پتانسیلهای موجود در اطرافمان از سوی دیگر، سرویس متفاوتی را طراحی کردهایم. یکی از این پتانسیلها سرویس پیامک است که اپراتورهای مخابراتی داخل کشور ارائه میدهند و مردم ما از آن استفاده قابل توجهی میکنند. در واقع اولین قدم نوآورانه ما در طراحی و ارائهی سرویس ایمیل، یکپارچه کردن دو سرویس پراستفاده توسط کاربران است؛ ایمیل و پیام کوتاه (فعلا همان پیامک مخابراتی و درآینده انواع دیگر پیام کوتاه). و این قدمها ادامه دارد.
ضریب امنیت این ایمیل چگونه تامیین می شود؟ آیا سرور شما در خارج کشور است؟
سرورهای ما در داخل کشور است، بنابراین مشکلات امنیتی غیردولتی متعددی به صورت بالقوه و بالفعل برای ما وجود دارد و این برای کارشناسان حوزه امنیت پوشیده نیست. از این رو، تیم امنیت النون در چند لایه به افزایش ضریب امنیت سرویس ایمیل النون اقدام نموده است. استفاده از آنتی اسپم قوی و کار آمد و رفع مشکلات متداول آنتی اسپم -از جمله خطاهای آلفا و بتا- از این جمله است. همچنین است برنامه ریزی و پیاده سازی استاندارد های امنیتی برای پیشگیری و مقابله با حمله های این حوزه.
پیش بینی شما در مورد وضعیت آینده این ایمیل در بازارهای داخلی و فرا منطقه ای چیست؟
تمرکز ما بر کیفیت از یک سو و استفاده از پتانسیلهای داخلی و منطقهای از سوی دیگر باعث شده است آینده خوبی را برای این ایمیل پیشبینی کنیم؛ لااقل یکی از سه سرویس اول منطقه.
در آینده چه امکاناتی به این ایمیل اضافه خواهد شد اگر امکانش هست از چشم انداز این ایمیل برای مخاطبان بگویید؟
باتوجه به مسیر صنعت IT و سرویسهای آن که به نظر میرسد به سمت استفاده هرچه بیشتر از دستگاههای هوشمند مانند تلفن همراه هوشمند و تبلت و غیره میرود، چیزی که الآن بشود در موردش صحبت کرد سازگاری، مناسبسازی و یکپارچگی با این بستر است. یعنی سرویس ایمیل النون به امکانات شخصی و سازمانی دیگری مجهز خواهد شد که در بستر دستگاههای هوشمند ارائه میگردند. یکی دیگر از جهتگیریهای مشهود در صنعت IT و سرویسهای آن بحث Cloud است. موضوعی که اولا همهی سرویسها را در شبکه مجتمع میکند و آنها را مستقل از پلتفرم ارائه میدهد و ثانیا کاربران را از نگهداری هرگونه داده یا برنامه بینیاز میکند. این جهتگیری نیز به شدت روی طراحی سرویسهای النون تاثیر خواهد گذاشت و به آن شکل خواهد داد.
ویژگی های یک ایمیل مطلوب باید دارا باشد چیست؟
ارائه یک سروریس ایمیل مطلوب و ایده آل در ۴ لایه ای: تجربه کاری ،تداوم ارائه سرویس،قابلیت اطمینان،امنیت در واقع هر ۴ لایه مذکور در جهت جلب و حفظ رضایت و وفاداری کاربران فضایی مجازی می باشد و سرویس موفق است که اولا برمبنای دانش روز برنامه ریزی مناسبی برای ۴ لایه داشته باشد، ثانیا با یک تیم هماهنگ و ورزیده بتوان آن را پیاده سازی کرد.
The post شبکه ایمیل ایرانی در راه تسخیر منطقه appeared first on عیارآنلاین.