شاخص‌های وضعیت مطلوب برای رسیدن به مرجعیت علمی / تحقق تمدن نوین اسلامی با جهش‌های علمی امکان‌پذیر است

به گزارش عیارآنلاین، کارگروه «علم و فناوری» اجلاس بسیج اساتید با حضور صاحب‌نظران این حوزه امروز سه شنبه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

در این کارگزوه موضوعات مختلفی ازجمله مرجعیت علمی جهان و راهکارهای دستیابی به آن، تحولات علم و فناوری در آغاز قرن ۲۱ و اصول و مبانی دانش و فناوری از منظر دین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

*شاخص های وضعیت مطلوب برای رسیدن به مرجعیت علمی

سعید سرکار استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره راهکارهای دستیابی مرجعیت علمی جهانی، اظهار داشت: دستیابی به مرجعیت علمی جهانی محیط رشد و شرایط خاص خود را می‌طلبد. یکی از بزرگترین مشکلات زیرساخت‌های تحقیقاتی کشور، نداشتن آزمایشگاه‌های معتبر و ملی با تجهیزات پیشرفته است.

وی با تشبیه وضعیت کنونی علم کشور به ورزش همگانی گفت: در ورزش همگانی قهرمان المپیک یا آسیایی ساخته نمی شود. برای داشتن قهرمانان ملی ضروری است مانند ورزش قهرمانی رفتار کرد و متولی، مسئول و محیط رشد مناسب خود را فراهم کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود شاخص های وضعیت مطلوب برای رسیدن به مرجعیت علمی جهانی را این چنین بر شمرد: از جمله این شاخص ها افزایش مقالات ایرانی در ۱۰ مجله برتر، داشتن دانشمند تراز اول جهانی، ارائه نظریات معتبر علمی در سطح جهانی، داشتن برندگان جوایز معتبر جهانی در ۲۰ سال آینده و داشتن مجلات ایرانی برتر در سطح جهانی است.

سرکار اجرای برنامه مرجعیت علمی را دارای سه مرحله دانست و گفت: مرحله اول حمایت از محققان سرآمد، مرحله دوم ایجاد آزمایشگاه های ملی و مرحله سوم ایجاد پارک های علمی برای فعالیت های آموزشی است.

*دستیابی به مرجعیت علمی جز با جهش های علمی امکان پذیر نیست

محمدمهدی مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی وزارت علوم دولت دهم پیرامون ضرورت تحقق جهش علمی اظهار داشت: دستیابی به مرجعیت علمی و فناوری در افق ترسیم شده به منظور تحقق تمدن نوین اسلامی جز با جهش های علمی به معنای واقعی امکان پذیر نیست.

این استاد دانشگاه مالک اشتر ادامه داد: تحقق جهش علمی خود نیازمند تحول در ابعاد ساختاری و محتوایی عرصه علم و فناوری و نوآوری است. در حوزه علم و فناوری مشکل اصلی که اجرای قدرتمندانه با ضمانت اجرایی مناسب داشته باشد، بر زمین مانده است.

وی با اشاره به تعبیر قرارگاه برای شورایعالی انقلاب فرهنگی توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت:  کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم تر و خطرناک تر نباشد، کمتر نیست.

مهدی نژاد نوری ادامه داد: کارکرد قرارگاه تحقق جهش علمی در سطح کشور با پیشرانی مهمترین طرح های کلان مورد نیاز کشور و رسیدن به اهداف توسعه فناوری و محصول با حداکثر سرعت و کیفیت است.

*کسب فرزانگی در کنار علم زمینه اعتلای بشریت را فراهم می آورد

بیژن رنجبر رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس در ادامه این نشست پیرامون تحولات علم و فناوری در آغاز قرن ۲۱ و لزوم همگرایی فناوری های نانو، بیو اطلاعات و علوم شناختی اظهار داشت: تمدن بشری در آستانه انقلابی جدید در علم و فناوری قرار دارد که بر پایه درکی عمیق از ساختار و رفتار ماده قرار دارد.

وی ادامه داد: این وضعیت منجر به همگرایی فناوری های نانو، بیو اطلاعات و علوم شناختی خواهد شد که پیشرفت های شگرفی در افزایش توانایی و عملکرد بشری فراهم می آورد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: علم و فناوری در کنار اخلاق و کسب فرزانگی می توانند زمینه اعتلای بشریت را فراهم آورند.

منبع: فارس

The post شاخص‌های وضعیت مطلوب برای رسیدن به مرجعیت علمی / تحقق تمدن نوین اسلامی با جهش‌های علمی امکان‌پذیر است appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه