داستان سه دوره حمایت از ساخت ایران

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، سومین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» با حضور شرکت‌های داخلی فعال در این عرصه با هدف ایجاد رقابت در بین تولید کنندگان داخلی و معرفی آنها به بازار مصرف کشور از  ۴ اردیبهشت آغاز بکار کرده و تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد. متولی اصلی برگزاری این نمایشگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و امور اجرایی آن توسط ستاد توسعه فناوری نانو انجام می‌گیرد.

این نمایشگاه می‌کوشد تا بستر رقابت برای شرکت‌های توانمند در عرصه‌ی ساخت مواد و تجهیزات آزمایشگاهی را فراهم کند تا توجه بازارهای داخلی به سمت آن ها معطوف گردد. این روش مدل جدیدی از حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که در آن تحریک بازار، ساز و کار اصلی تشویق برای تولید تجهیزات جدید و ارتقای کیفی محصولات قدیمی است.

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲، با حضور حدود ۱۳۰ شرکت و با ۲۰۰۰ نوع محصول برگزار شد و رخداد جدیدی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی این محصولات به شمار می رفت. در آن سال معاونت علمی با هدف تشویق دانشگاه ها و پژوهشگاه های دولتی به خرید از تولیدات داخل متعهد شده بود تا سقف ۲۰ میلیارد تومان، ۵۰ درصد هزینه ی تجهیز خریداری شده از سوی دانشگاه ها را تامین کند. با این تمهید حدود ۱۲۰ میلیارد تومان پیش فاکتور در طی ۵ روز برگزاری نمایشگاه صادر شده بود که با اولویت‌بندی‌های انجام شده توسط دانشگاه‌ها و تنظیم قراردادها، حدود ۳۸ میلیارد تومان خرید محقق شد. سال ۹۳ حدود ۱۹۵ شرکت با ۳۷۰۰ محصول آزمایشگاهی در نمایشگاه پذیرفته شدند.

 Capture

در این دوره دو نوع حمایت برای دو دسته از مخاطبان نمایشگاه در نظر گرفته شده بود. تمام دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارتخانه‌های دولتی و سازمان‌های دولتی و همچنین آموزش و پرورش و پژوهش سراهای دانش‌آموزی می‌توانستند از ۴۰ درصد یارانه معاونت علمی استفاده کنند. برای دانشگاه های آزاد، پیام نور، جامع علمی و کاربردی و جهاد دانشگاهی هم ۲۰ درصد یارانه در نظر گرفته شده بود. مقدار این یارانه تا سقف ۴۰ میلیارد تومان بوده و آماری که پس از برگزاری نمایشگاه ارائه شد از صدور حدود ۶۳۰ میلیارد تومان پیش فاکتور فروش حکایت می‌کرد که بیانگر کمبود بسیار زیاد منابع مالی معاونت علمی برای اختصاص به این امر بود.

برای خریداران بخش خصوصی نیز کارگزار دیگری درنظر گرفته شده بود که با مدل لیزینگ، تا سقف ۷۰ درصد خریدشان وام با درصد کارمزد پایین ( ۴درصد) می‌داد، و این فرصت را فراهم کرد که آن ها هم بتوانند از این نمایشگاه استفاده کنند.

در این دوره از نمایشگاه نیز مانند سال گذشته دو سازوکار حمایتی در نظر گرفته شده است.. لذا با توجه به اهداف معاونت علمی و فناوری مبنی بر حمایت از توسعه محصولات با فناوری بالاتر، اساس حمایت‌های دوره سوم برمبنای سطح بندی محصولات است. سطح‌بندی محصولات نیز در چهار سطح و بر اساس سطح ذاتی فناوری و میزان بومی سازی محصول انجام خواهد شد.

همانند سال گذشته اولین مدل حمایتی بلاعوض بوده و به مراکز علمی و پژوهشی زیر مجموعه وزارت علوم، دانشگاه های علوم پزشکی و زیرمجموعه ها، موسسات تحقیقاتی وزارت کشاورزی، دانشگاه آزاد، مراکز آموزشی و پژوهشی مستقل وابسته به دستگاه‌های اجرایی، مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی، سازمان آموزشی فنی و حرفه‌ای و جهاددانشگاهی(۲۰% تخفیف برای سطح ۱،۲و۳) تعلق می‌گیرد. بدین صورت که در نمایشگاه امسال به خریداران محصولات سطح یک،‌ ۵۰ درصد، ‌محصولات سطح دو ۳۵ درصد، محصولات سطح سه ۲۰ درصد و محصولات سطح چهار ۱۰ درصد تخفیف تعلق می‌گیرد.

با توجه به محدودیت منابع مالی، اولویت برخورداری از تسهیلات برای خریداران واجد شرایط حمایت، بر اساس تقدم واریز پیش‌پرداخت به حساب کارگزار مربوطه می‌باشد. دانشگاه جامع علمی و کاربردی و شعب آن، دانشگاه پیام نور و شعب آن، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی، شرکت‌های تابعه وزارت نفت و نیرو و شهرداری‌ها و به طور کلی نهادها و سازمان‌هایی که فعالیت اجرایی داشته و کار تحقیقاتی مستقل انجام نمی‌دهند شامل کمک بلاعوض نمی‌شوند. این نهادها می‌توانند از تسهیلات لیزینگ نمایشگاه استفاده کنند.

تسهیلات لیزینگ نیز شامل کلیه خریداران حقوقی خصوصی می‌شود و معاونت علمی متناسب با میزان خرید و تا سقف ۳ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید در نظر گرفته است. این مجموعه‌ها می‌بایست بلافاصله پس از پایان نمایشگاه مستندات لازم را تحویل کارگزار مربوطه داده و تشکیل پرونده دهند. مشخصات این طرح در جدول زیر آمده است:

 Capture2

در گزارش‌های بعدی سایر خبرهای و رویدادهای این نمایشگاه توسط عیارآنلاین منتشر می‌شود.

The post داستان سه دوره حمایت از ساخت ایران appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه