به گزارش عیارآنلاین، با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و فناوری و به همت دانشگاه صنعتی شریف، «خلاقیتکده شریف»، با بروز و نوآوری خلاقیت فرزندان کشور در مقطع دانشآموزی، در جهت تربیت خلاقان و نوآوران آینده کشور گام بر میدارد.
امیرحسین اسدی، مدیر «خلاقیتکده شریف» با بیان اینکه عملا در حال ایجاد بستری هستیم که تعداد افراد خلاق و نوآور در نسل آینده، به میزان قابل توجهی افزایش یابد، گفت: ترویج گفتمان علم و فناوری در میان دانشآموزان اصلیترین راهبرد این خلاقیتکده است و با ارائه تکنیکهای علمی و کاربردی در جهت شناسایی، سنجش، ارتقاء و تقویت خلاقیت نونهالان و دانشآموزان تلاش میکند زمینه تربیت نسلی هوشمند و سالم را برای در دست گرفتن سکان رهبری جامعه فراهم کند.
وی با بیان اینکه خلاقیتکده شریف با هدف توسعه مبانی خلاقیت در جامعه، آشناسازی خانواده با مفاهیم خلاقیت و اینکه خلاقیت امری اجتماعی و مبتنی بر پرورش است تا امری ذاتی، در پژوهشکده مهندسی پزشکی و سیستم های سلامت دانشگاه شریف تشکیل شده است، افزود: این خلاقیتکده تلاش میکند با تمرکز بر تکنیکهای پرورش خلاقیت، استعدادیابی و نخبه پروری با انجام برنامههای هوشمندانه، قوه خلاقیت در دانشآموزان را پرورش دهد.
اسدی، با بیان اینکه توسعه فناوریهای نوین، مسیر را برای ارائه برنامههای وسیع، کارآمد و ارزان برنامه های استعدادیابی فراهم کرده است، اظهار کرد: آگاهی یافتن دانش آموزان از سطح خلاقیتشان، پرورش آنها و تلاش جهت تقویت مهارتهای خلاقانه مورد نیاز، از اصلیترین اهداف خلاقیتکده شریف است که در این راستا تمام مراحل آموزش، تعامل و ارتباط مشاوران و کارشناسان به صورت حضوری و مجازی برقرار است.
وی تصریح کرد: خلاقیت امری نیست که صرفا ذاتی باشد و بخش قابل توجهی از خلاقیت، آموختنی است. لذا با تلاش و استمرار میتوان این خلاقتی را بروز داد؛ در این دوره تلاش میشود که دانشآموز بیاموزد چگونه خلاق باشد و خلا آموختن که در نظام آموزشی رفع شود. چراکه نظام آموزشی کشورمان در سطح ابتدایی خلاقیتکش است و برنامه ای برای بروز خلاقیت دانشآموزان ندارد.
اسدی با اشاره به بخشهای گوناگون خلاقیتکده شریف، به حمایت همهجانبه معاونت علمی و فناوری از این حرکت اشاره کرد و افزود: خلاقیتکده دارای بخشهای گوناگونی برای پرورش خلاقیت و نواوری است و صرفا ستاد توسعه فرهنگ تنها حامی این خلاقیتکده نیست بخشهای گوناگون معاونت علمی وفناوری از جمله ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به پیشبرد این موضوع کمک می کنند. اما بخش عمده ای از حمایتها، در راستای ترویج و تثبیت گفتمان علم و فناوری میان دانش آموزان توسط این ستاد دنبال میشود.
اسدی هموار شدن مسیر پرورش خلاقان، فناوران و نوآوران آینده را از اصلیترین ماموریتهای این پژوهشکده دانست و گفت: خروجی دورههای خلاقیتکده کسانی خواهند بود که بناست درآینده با خلاقیت و نوآوری، بر مبنای دانش و فن آوری ضمن حل مشکلات کشور، بسترسازان توسعه علم و فناوری باشند.
مدیر خلاقیتکده شریف در خصوص سازوکار حضور در این خلاقیتکده توضیح داد: نخست از طریق آزمون، سطح خلاقیت افراد ارزیابی و افراد منتخب وارد دورههای یکساله میشوند. سپس فرآیند پرورش و بروز خلاقیت آنان از طریق برنامههای کاربردی و با حضور متخصصان و خبرگان خلاقیت اجرا میشود.
اسدی با اشاره به اینکه با حمایت ستاد توسعه فرهنگ سازی علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی در این خلاقیتکده تلاش میشود، فردی که هیچ خلاقیتی ندارد بتواند خلاقیت خود را بروز دهد، افزود: تمام نواندیشان ۶ تا ۱۲ سال در سراسر کشور میتوانند از نیمه دوم مردادماه امسال با شرکت در این آزمون میزان خلاقیت خود را با شاخصهای علمی که توسط متخصصان حوزه خلاقیت تحلیل میشود، مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند.
مدیر خلاقیتکده شریف در پایان خاطرنشان کرد: والدینی که علاقهمند به پرورش خلاقیت فرزند خود هستند، میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آزمون اولیه سنجش خلاقیت، به سایتkhallaghiatkadeh.com مراجعه کنند.
منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
The post ترویج گفتمان علم و فناوری در میان دانشآموزان appeared first on عیارآنلاین.