برنامه مشترک ایران و چین در حوزه فناوری نانو/ تشکر از تحریم‌های ظالمانه

به گزارش عیار آنلاین، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه ایران هم اکنون در فناوری نانو متکی بر توانمندی بومی است، گفت: در همین راستا تاکنون ایران هیچ زمانی به دنبال انتقال فناوری نانو از خارج به داخل نبوده است بلکه برعکس بسیاری از کشورهای خارجی مانند برزیل، روسیه و چین به دنبال انتقال فناوری از ایران هستند.

وی افزود: به عنوان مثال در حال حاضر با چین برنامه مشترکی داریم که حدود ۳ ماه دیگر ۳۰ فناوری ایرانی در حوزه فناوری نانو را با همکاری مرکز نانوپلیس شهر تکنولوژی سوژو به شرکت‌های چینی معرفی کنیم.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ایران حتی با کشورهای مطرح دنیا در حوزه فناوری نانو پایاپای تبادیل می‌کند و مذاکرات درباره تبادل تکنولوژی است و نه انتقال آن.

سرکار با تاکید براینکه کشورهای پیشرفته حوزه فناوری نانو تصور می‌کردند که با تحریم‌ها می‌توانند مانع توسعه فناوری نانو در ایران شوند، تصریح کرد: کشورهای پیشرفته پاشنه آشیل ایران را این می‌دانستند که چنانچه تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در قالب تحریم‌ها به ایران فروخته نشود، محققان و متخصصان با نداشتن تجهیزات پیشرفته مورد نیاز در عرصه فناوری نانو به بن بست خواهند رسید و دیگر نمی‌توانند در این فناوری نوظهور پیشرفتی داشته باشند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه برای رفع این مشکل ۲ راهکار از سوی ستاد در پیش گرفته شد،خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها ایجاد شبکه آزمایشگاهی از تمام تجهیزات موجود در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور بود تا بهره وری و کارایی آنها افزایش یابد که در نهایت بسیاری از نیازها از طریق این شبکه مرتفع شد.

وی افزود: با ایجاد این شبکه دستگاهی که هفته‌ای ۲ تا ۳ بار فقط در اختیار یک استاد بود ،در حال حاضر روزی ۳۰ تا ۴۰ بار به تمام متخصصان سراسر کشور خدمات می‌دهد.

سرکار در ادامه یادآور شد: راهکار دوم برای خنثی کردن تحریم تجهیزات پیشرفته فناوری نانو علیه ایران این بود که از ۸ سال پیش ستاد توسعه فناوری نانو تصمیم گرفت که تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در کشور ساخته شود که خوشبختانه امروز بعد از ۸ سال، ۳۵ شرکت، بیش از ۱۲۰ تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی را در کشور می سازند.از این رو هم اکنون دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور از تجهیزات ساخت داخل استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین از تحریم‌ها تشکر می‌کنیم که باعث شدند که ما توانمندی‌های خود را کشف کنیم چراکه نمی دانستیم که می‌توانیم این تجهیزات پیشرفته را بسازیم اما فشار تحریم‌ها باعث کسب این نتیجه حاصل شود.

سرکار در همین زمینه گفت: حتی در دیدار با یکی از وزرای کشورهای خارجی در پاسخ به این سوال که علی‌رغم تحریم‌ها چگونه شما در حوزه فناوری نانو تا این حد پیشرفت کردید، پاسخ دادم که چنانچه شما یک میوه را فشار دهید عصاره میوه کشیده می‌شود، مانند این عمل فشارهای تحریم، عصاره توانمندی و تخصص متخصصان ایرانی را بیرون کشید.

وی با اعلام ورود ایران به عرصه ساخت تجهیزات صنعتی در حوزه فناوری نانو گفت:‌ هم اکنون در چندین حوزه تجهیزات صنعتی فناوری نانو ساخته می‌شود و در آینده نزدیک به سایر کشور هم صادر خواهد شد و تحریم‌ها به تهدیدهایی برای کمپانی‌های تحریم کننده تبدیل شده است.

به گفته سرکار درحال حاضر تجهیزات صنعتی نانوالیاف، تجهیزات پوشش سخت، پلاسما، جداسازی فلزات سنگین، تجهیزات تولید نانو پودر و نانو سیلیکا در کشور ساخته می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه زمانی می توان گفت که صنعت فناوری نانو در کشور توسعه یافته است که بتوان ماشین آلات صنعتی را ساخت،گفت: هدف بعدی ما در عرصه فناوری نانو این است که با تسلط بر ساخت تجهیزات، صنعت نانو را با طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی در حوزه نانو در کشور توسعه دهیم.

منبع: فارس

 

The post برنامه مشترک ایران و چین در حوزه فناوری نانو/ تشکر از تحریم‌های ظالمانه appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه