برنامه‌های سوئیس برای توسعه دیپلماسی علم (۳)

به گزارش عیارآنلاین، در این بخش بخش سوم و پایانی برنامه‌های سوئیس برای توسعه دیپلماسی علم را مرور می‌کنیم.

سوئیس

تفاوت در نقش‌ها و وظایف مشاور علوم در واشنگتن بر و سوئیس‌نکس شانگهای
مشاور علوم در واشنگتن، دی سی، ۲۰۰۲-۲۰۰۴
به دلیل روابط بسیار متنوع و پیچیده بین سوئیس و ایالات متحده، و اینکه ایالت متحده از سال ۱۹۵۸ مشاور کنسولگری سوئیس در علم را میزبانی می‌کند، سفارت سوئیس در ایالت متحده تقریبا نشان دهنده تمام بخش‌های دولت سوئیس است.
بخش علم بر درک آخرین تحولات سیاست علم ایالات متحده و ایجاد و توسعه روابط با سازمان‌های آمریکایی که در سیاست علم و همکاری‌های بین‌المللی فعال هستند، مانند انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم (ناشر علم و دیپلماسی(، آکادمی ملی علوم، بنیاد ملی علوم، مشاوران علوم کشورهای دیگر، و کارمندان اعضای مجلس سناو کاخ سفید تمرکز دارد. تماس‌های دانشگاهی معمولا به دانشگاه‌های محلی و موسسات تحقیقاتی محدود شده است.
فاصله بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ – سایه حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و گسترش بیماری سیاه زخم- مسائل مربوط به سیاست گذاری‌های علمی با چالش‌های از جمله آزادی‌های علمی و تحرک‌های بین‌المللی علمی مواجه شدند. موضوع دیگر در همان زمان- که البته کمتر بحث برانگیز تر بود ولی به همان اندازه برای رهبری علمی آمریکا مهم بود – ظرفیت تحقیقاتی در حال رشد کشورهای در حال ظهوری مانند برزیل، چین و هند بود. مشاور علم باید توضیح می‌داد که این سیاست‌‌ها چرا و چگونه فرصتها و چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند: آیا تحرک دانشمندان سوئیسی باید محدود شود؟ آیا سوئیس باید در همکاری‌های علمی با کشورهای BRICs سرمایه‌گذاری کند؟
در حالیکه بخش علمی در سفارت به سیاستها و خط مشی‌های ملی متمرکز شده است، سوئیس نک سان فرانسیسکو و بوستون نقاط حساس اقتصادی و علمی محلی و مناطق هم‌جوارشان را پوشش می‌دهند. آنها با فعالیت‌های خود همکاری‌های آمریکا و سویس را بر تمرکز بر نواوری و start-ups ترویج و تسهیل می‌کنند.
در آن زمان بخش‌های علمی و هاب‌های سوئیس نک تنها با مسامحه به یکدیگر متصل می‌شدند. آنها یکدیگر را در مورد فعالیت های خود آگاه می‌کردند و هر زمان که تنها لازم بود با یکدیگر هماهنگ می‌شدند (مانند آماده شدن برای سفر هیئت رسمی و یا سازماندهی همکاری در یک پروژه‌های بزرگ)، اما هیچ فرآیند رسمی همکاری در محل وجود نداشت.
برای هر دو بخش علم و هاب سوئیس نک در ایالات متحده، حمایت اولیه سهامداران سوئیس در خانه پیش‌بینی شده بود و فرصت‌هایی را برای همکاری با شرکای آمریکایی ایجاد می‌کرد. دانشگاه‌ها و شرکت‌های سوئیس در حال حاضر با ایالات متحده مانوس هستند. آنها با علم آمریکایی و فرهنگ کار رقابتی آن‌ها آشنا هستند، و کمتر این نیاز وجود دارد که توضیح دهید که چگونه و از کجا و با چه کسی همکاری کنند. این شرایط کاملا با چین در سال ۲۰۰۸، هنگامی که یک سوئیس‌نک جدید در شانگهای افتتاح شد بود،متفاوت است.
سوئیس‌نک چین در شانگهای، ۲۰۰۸-۲۰۱۲
سوئیس به لحاظ تاریخی روابط بسیار دوستانه با چین دارد، او جز اولین کشورهای عضو سازمان ملل است که به طور رسمی جمهوری خلق چین در سال ۱۹۵۰ را به رسمیت شناخت. گفت و گو میان دو کشور همیشه وجود داشته است و تا اندازه‌ای اعتماد و اطمینان میان طرفین ایجاد کرده است. همچنان سوئیس به طور چشمگیری به دنبال تقویت روابط علمی خود با چین است. سوئیس برنامه چین خود را در سال ۲۰۰۸ در سه سطح آغاز کرده است: سوئیس یک مشاور علوم را به سفارت خود در پکن اعزام کرده است. او گفتگوها را برای راه‌اندازی یک برنامه تحقیقاتی دوجانبه آغاز کرده است- برنامه همکاری‌های علمی و فناوری چین- سوئیس(SSSTC) به طور مشترک توسط دولت چین و سوئیس تامین مالی می‌شود. سوئیس‌نک چین، یک پلت فرم برای همکاری چین و سوئیس در علم، فن‌آوری و نوآوری، در شانگهای تاسیس شده است.
سال ۲۰۰۸ اوج بحران اقتصادی جهانی بود. قدرت چین به عنوان یک قدرت جدید جهانی در حال افزایش است، اما هنوز هم چین سرزمینی عمدتا ناشناخته برای بسیاری از موسسات دانشگاهی سوئیس و شرکای آینده سوئیس‌نک چین بود. سوئیس‌نک به دنبال باز کردن درب به این بازار در حال ظهور و منطقه تحقیق و نوآوری آینده برای دانشگاه سوئیس و شرکت‌های تحقیق و توسعه محور کوچک سوئیسی بود. علاوه بر این، سوئیس‌نک تازه تاسیس باید خود را برای رقابت با اقدامات دیگر کشورها- مانند فرانسه، انگلیس، المان و آمریکا و..- که به مراتب منابع بیشتری در اختیار داشتند آماده می‌کرد.
در حالی که “سخت افزار” علم و پژوهش چینی آشنا به نظر می‌رسید،”نرم افزار ” انسان گرا و فرایند محور و فرهنگش به طور کلی کاملا متفاوت بود. محیط کار چینی با اتحادیه اروپا و ایالات متحده قابل مقایسه نبود، و مجموعه‌ای از قوانین خودش را داشت. شرکتهای علمی چینی تا حد بسیار زیادی یک امر بسیار ملی بودند، و عمدتا به سبک از بالا به پایین مدیریت می‌شدند و افق چشم انداهای آنها کوتاه مدت بود. دولت چین برای پرورش ابتکار و خلاقیت در دانش‌آموزان و پیاده‌سازی ارزیابی مستقل و کنترل کیفیت تلاش می‌کند. علاوه بر این، دولت چین تلاش‌های بسیاری برای بهبود حفاظت از حقوق مالکیت معنوی کرده است.
تلاش عمده سوئیس‌نک ترویج سوئیس به عنوان یک شریک بسیار عالی برای همکاری های علمی بود. تصویر غالب در میان مردم چین- نه فقط افراد عادی بلکه حتی اساتید دانشگاه- از سویس شکلات‌های شیرین و کوه‌های بکر و پوشیده از برف سوئیس است. البته این تصور همچنان غالب است. هایدی و راجر فدر در چین از ظرفیت علمی و نواوری سوئیس بسیار معروف‌تر هستند. در این راستا، نمایشگاه جهانی ۲۰۱۰ در شانگهای شانس منحصر به فردی برای ترویج برتری علم، فن آوری و نوآوری سوئیس و اثبات کیفیت خدمات سوئیس‌نک‌ها به شرکای سوئیس و چین بود. غرفه سوئیس مرحله‌ای کامل برای فعالیت‌های متنوع اعم از خانه بادی بزرگ پلاستیکی قرمز (در نتیجه یک همکاری هنری چین و سوئیس)، یک کنفرانس علمی در سطح بالا در مورد “شهر آینده”، که توسط وزارت علو چین و سوئیس و حمایت می‌ّشد را ارائه داد.
رویدادهای فرهنگی و هنری دارای پتانسیل بسیار زیادی برای بهبود دانش علم و فن آوری و ایجاد درک متقابل دارند. این همچنان برای نمایشگاه سوئیس در مورد زندگی البرت انیشتن و دستاوردهای که او از طریق سفر به چین و بازدید از پکن، گوانگژو، هنگ کنگ، و ووهان به دست آورده بود درست بود. اینشتین، که شدیدا توسط مردم چین تحسین می‌شود، شخصیت ایده آل برای ارتباط با دانشگاهیان محلی، متخصصان کسب و کار، کارشناسان و عموم مردم بود. در این نمایشگاه همچنین فضایی برای بحث درباره موضوعات نسبتا حساس سیاسی مانند اومانیسم، برابری فرصت، پرورش خلاقیت و استقلال فکری در طول جلسه پرسش و پاسخ پس از ارائه برنده جایزه نوبل سوئیس مهیا شد. فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند به پر کردن شکاف بین فرهنگ‌های بسیار متفاوت کمک کند، در حالی که هویت‌های قوی جداگانه را حفظ می‌کند.
در ترویج مشارکت سوئیس، سوئیس‌نک از رویدادهایی مانند نمایشگاه جهانی و نمایشگاه انیشتین و وجود SSSTC و مکانیزم های دیگر صورت گرفته استفاده کرد. با این حال، سوئیس‌نک معمولا در فعالیت‌های سیاسی رسمی درگیر نیست. این بود که دامنه از مشاور علم بر فعالیت‌های سیاسی، هماهنگی مذاکرات با وزارت علم و فناوری چین، پرورش اطلاعات تماس با دولت مرکزی، و ارائه تجزیه و تحلیل از سیاست چینی متمرکز شدند. این توزیع وظایف به بخش علم سفارت و سوئیس‌نک به شکلی موثر اجازه می‌داد تا تلاش‌های از پایین به بالا و از بالا به پایین را ترکیب کنند و هر دو شبکه سیاسی و دانشگاهی را توسعه دهند. ارتباط بین سفارت و سوئیس‌نک بسیار نزدیکتر و تلاش‌ها بسیار هماهنگ‌تر از مورد آمریکا در ده‌ سال گذشته بود.
“ارتقاء، اتصال، تسهیل” شعار سوئیس‌نک چین بود، علاوه بر این، سوئیس‌نک خدمات تحلیلی مهمی را ارائه کرده است. نقش چین در طول بحران مالی سال ۲۰۰۸ آن را به بازار مهمی تبدیل کرد و توجه همه را به خود جلب کرد . لذا سرمایه‌گذاران سوئیس در علم و فناوری از خود می‌پرسیدند که آیا اکنون باید در آنجا سرمایه گذاری کنند یا نه؟ هر پاسخی به این سوال مبتنی بر دانش بهتر در مورد فرصت‌ها و خطرات ناشی از همکاری با چین بود. این تقاضا تا ایجاد یک سری سوالات مداوم و در حال رشد برای سازماندهی کارگزارن و دلالان علمی مانند سوئیس‌نک چین ادامه یافت. همراه با دفاتر تجاری سوئیس، سوئیس‌نک پاسخ‌‌هایی برای تمام انواع سوالات اعم از همکاری تحقیقات بنیادی تا فرصت‌های تجاری تازه، استارت‌اپ‌های علم محور را فراهم می کند.

مدلی برای کشورهای کوچک با اقتصاد پیشرفته

بعنوان یک کشور کوچک، سوئیس سرمایه گذاری زیادی در شبکه‌های علم، فناوری و نواوری بین‌المللی خود در جهت متصل ماندن و رقابت‌پذیری با بهترین بازیکنان و زیرساخت‌ها در سراسر جهان انجام داده است. دفاع از بهترین رتبه‌بندی‌های بین‌المللی برای ظرفیت‌های نوآوری و رقابت اقتصادی، همکاری نزدیک بین تحقیقات دانشگاهی و بخش‌های R & D خصوصی در داخل کشور را طلب می‌کند. این امر مستلزم سیاست پایدار با عدم قطعیت ناچیز برای شرکت‌ها و بازارها- سرمایه گذاری‌های بالای بخش خصوصی برای R & D-و- در همان زمان، بودجه عمومی سخاوتمندانه و مداوم برای تحقیق اساسی که بدون هیچ گونه رشته ها سیاسی متصل شده است.
علم، نوآوری و رشد اقتصادی یک زنجیره را تشکیل می‌دهند که با یکدیگر وابسته‌اند و متقابلا از هر یک از دیگری حمایت می‌کنند. سوئیس بنابراین باید هوشیار باقی بماند و اهمیت فن‌آوری‌های در حال ظهور و بازارهای جدید را پیش‌بینی کند. دولت سوئیس باید سیاست‌های داخلی، خارجی، اقتصادی و ذاتا علمیش‌ را برای مشخص کردن اهداف شبکه دیپلماسی علم‌اش در نظر بگیرد و هماهنگ کند.
به دلیل آنکه منابع محدود هستند، اولویت باید در میان سلامت، انرژی، ایمنی مواد غذایی، و دیگر مسائل رقیب تعیین شود. موضوع‌ها و دغدغه‌های مشترک باید با کشور میزبان برای ایجاد موقعیت برنده برنده و پتانسیل بالاتر برای همکاری موفق مانند SSSTC مورد مذاکره قرار گیرد. سهامداران سوئیس نیاز دارند تا هم‌افزایی میان منافع اقتصادی، سیاسی، علمی خود در خانه پیدا کنند و آنها را با تقاضای شرکای بالقوه‌شان در کشور میزبان به شیوه‌ای که بتواند با فرصت‌های کشورهای دیگر که منابع بیشتری در دست دارند به رقابت بپردازند مطابقت دهند.
در این دیپلماسی علم- تعریف شامل بخشی از علم و تا حدی از دیپلماسی- شناخت و آشنایی با دیپلماسی علم باید در میان دیپلمات ها و دانشمندان که علاقه‌مند، متمایل و مستعد هستند تقویت شود. دیپلماسی علم باید در وزارت فدرال امور خارجه به عنوان یک رکن اصلی فعالیت های دیپلماتیک رشد کند.
در چنین راهی، موضوعات علمی باید برای دیپلمات‌ها این طور شکل بگیرد که آنها در جریان کار روزانه‌شان می‌توانند به آسانی از آن بهره بگیرند و و ان را به حساب بیاورند.
تعامل بین جامعه علمی و دیپلمات‌های حرفه‌ای کمک می‌کند تا دانشمندان متوجه شوند که دیپلماسی می‌تواند به اهداف پژوهشی آنها خدمت کند و بالعکس. این موقعیت در حال حاضر در سوئیس وجود ندارد، اما ” مشاور علم و دیپلماسی ” می‌تواند این نوع از فعالیت‌ها را تسهیل کند. شبکه دیپلماسی علم سوئیس امروز منعکس کننده روح و فعالیت باز بودن، نوآوری و تعالی علم و نوآوری پایگاه خانه خود – سویئس- است. دیپلماسی علم باید آزادانه در هر نوع رویداد غیر معمول و یا همکاری مشارکت کند و نباید به اشکال دیپلماتیک و سیاست‌ةای سنتی محدود شود.
با نگاه به آینده سوئیس باید ادامه دهد و احتمالا تعاملاتش را با شبکه های دیگر کشورها در یک شیوه دوجانبه و چند جانبه ادامه دهد و احتمالا تقویت کند تا مشارکتش در حاکمیت مسائل علم محور- و فناوری محور- مهم جهانی بیشتر شود و حتی برای ایجاد یک انجمن جهانی فراگروهی برای حاکمیت علمی کمک کند. روش سوئیس در دیپلماسی علم ممکن است به عنوان الگویی برای دیگر کشورهای کوچک با اقتصاد به طور مشابه پیشرفته و نوآوری محور در نظر گرفته شود.

منبع: دیپلماسی علم و فناوری

The post برنامه‌های سوئیس برای توسعه دیپلماسی علم (۳) appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه