به گزارش عیارآنلاین، جلسهای با حضور مهندس کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف، نماینده امور علمی، فرهنگی و اجتماعی حوزه معاون اول رئیس جمهور، نماینده موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و نماینده پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران برگزار شد که در این جلسه به بررسی جایگاه علمی ایران در دنیا و همچنین شاخصهای ارزیابی آن پرداختند.
دکتر ملکی دبیر ستاد پایش و ارزیابی شورای عالی عتف با اشاره به اینکه شاخصهای بین المللی مختلفی برای ارزیابی و تعیین جایگاه علمی در دنیا وجود دارد گفت: در خصوص تعیین رشد علمی اغلب به تعداد مقالات توجه میشود و این نیز خود در پایگاههای مختلف با معیارهای متفاوتی صورت میگیرد.
ملکی با بیان اینکه مکانیزم تولید علم با مکانیزم تولید فنّاوری کاملا متفاوت است ادامه داد: وضعیت چاپ مقالات علمی در ایران در حال رشد است اما این به مفهوم رشد علمی نیست و چاپ یک مقاله صرفا به معنی کیفیت آن مقاله نمیباشد.
وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که رشد مقالات و رشد علم همزمان صورت گرفته باشد که این روزها متاسفانه به دلیل نبود بودجه کافی برای پژوهش و ایجاد زیرساختهای تحقیق و پژوهش، محققین قادر به انجام فعالیتهای علمی واقعی نیستند.
وی در خصوص تبدیل علم به تولید، ثروت و اشتغال گفت: باید عرضه منابع پژوهش و فناوری را افزایش دهیم و همچنین شرکتها هم باید در فرآیند توسعه تکنولوژی درگیر شوند واین تنها به شرکتهای کوچک دانش بنیان خلاصه نمیشود بلکه باید شرکتهای بزرگ را هم وارد این جریان کنیم.
مهندس کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف با اشاره به اینکه برای دستیابی به جایگاه علمی مناسب نیاز به تحقیق و پژوهش است و لازمه تحقیق و پژوهش تخصیص بودجه مناسب به این حوزه میباشد، گفت: یک رویه ثابت در خصوص بودجه پژوهشی وجود ندارد و سیاستگذاریها و اجرا با هدفگذاریها همسو نیست.
وی افزود: برای آنکه بتوانیم در برنامه ششم به رشد مورد نظر درسیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل چهار درصد تولید ناخالص داخلی برسیم، می بایست در مرحله اول، در حوزه پژوهش و فناوری، جایگاه شورای عالی عتف در تدوین برنامه ششم مشخص شود.
در ادامه این جلسه دکتر منیعی نماینده موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در خصوص رسیدن به سند چشم انداز گفت: در این زمینه می بایست ارزیابی از نظام علم و فناوری صورت گیرد و به عقیده من باید با یک نگاه سیستمی به این جریان نگاه کرد.
منیعی با بیان اینکه تولید دانش به دو شکل علمی و فنی صورت میگیرد، اظهار داشت: ارائه مقالات همان تولید دانش بصورت علمی است اما مسئله قابل توجه این است که چرا این مقالات علمی هیچ یک از مشکلات موجود را حل نمی کند و در واقع به اجرایی شدن نمی رسد.
وی در ادامه گفت: برای آنکه بتوانیم رشد علمی را تبدیل به تولید، اشتغال و ثروت کنیم به یک نظام حکمرانی مناسب نیاز داریم که از شفافیت کافی برخوردار و فساد در آن در حداقل باشد.
منیعی افزود: برای رسیدن به علم وفنّاوری نیازمند یک آموزش کیفی هستیم تا ما را به یک نظام فناوری مناسب برساند.
دکتر ناظمی دبیر ستاد مناطق ویژه علم و فناوری شورای عالی عتف با بیان اینکه توسعه تکنولوژی باید در بنگاهها صورت بگیرد، اظهارداشت: از نظر من نگاه دانشگاهی محور بر توسعه تکنولوژی خطرناک است و تصور اینکه توسعه دانشگاه به توسعه تکنولوژی می انجامد و تکنولوژی را وارد صنعت کشور میکند، دیدگاه غلطی است.
وی گفت: باید بپذیریم وظیفه دانشگاه پیش از هر چیز آموزش است و توسعه تکنولوژی را می بایست به بنگاهها و سرمایه گذاران خصوصی بسپاریم.
مهندس شیدایی نماینده پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در خصوص کسب موفقیت در دستیابی به فناوری اظهار داشت: سرمایهگذاری روی حوزههای خاصی از فنّاوری به جای همه حوزهها میتواند مسیر رسیدن به موفقیت را کوتاه کند.
وی افزود: به دلیل وجود منابع محدود در دسترس، بهتر این است که تمرکز را بر روی حوزههای ویژهای بگذاریم و در آن حوزه به شکل تخصصی فعالیت کنیم.
منبع: دبیرخانه شورای عالی عتف
The post بررسی رتبه علمی ایران در دنیا appeared first on عیارآنلاین.