بررسی اولویت‌بندی خدمات در صندوق نوآوری‌وشکوفایی

به گزارش عیارآنلاین، اخیراً دکتر شاهوردی، عضو هیئت مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور در مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو، به تبیین اولویت‌ها و فعالیت‌های این صندوق طی یک سال گذشته پرداختند.

صندوق نوآوری

بنابر گفته‌های دکتر شاهوردی، در ارائه خدمات توسط صندوق نوآوری و شکوفایی، تمام خدمات حمایتی از وزن و اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. چهار اولویت اصلی صندوق در ارائه خدمات حمایتی به شرکت‌های دانش‌بنیان به ترتیب عبارتند از:

  1. خدمات لیزینگ
  2. پوشش ضمانت‌نامه‌ها
  3. تامین سرمایه در گردش
  4. ارائه خدمت به شرکت‌هایی که قرارداد در جریان دارند.

در رابطه با این اولویت‌بندی صندوق نوآوری و شکوفایی، نکات تحلیلی زیر قابل ارائه هستند:

  • عدم قرارگیری خدمات مالی در قالب کمک بلاعوض و خدمات مخصوص شرکت‌های تازه تاسیس، که در مراحل اولیه توسعه ایده قرار دارند، مزیت اصلی اولویت‌بندی صندوق نوآوری و شکوفایی است. حذف این‌گونه خدمات از اولویت‌های حمایتی صندوق باعث می‌شود تا حد امکان از هزینه شدن منابع صندوق جلوگیری شود و منابع مالی به سمت آن شرکت‌هایی هدایت شوند که می‌توانند ضمن عمل به تعهدات مالی خود و بازپس‌دهی تسهیلات اعطایی، محصول تولیدی خود را نیز در بازار به فروش برسانند.
  • به نظر می‌رسد از بین چهار اولویت بالا، صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی بالاترین اولویت باشد. صندوق نوآوری و شکوفایی به کمک انواع ضمانت‌نامه می‌تواند از هزینه‌شدن منابع خود جلوگیری نماید و به جای آن از انباشت منابع مالی خود و اعتبار ناشی از آن به عنوان اهرمی برای تجهیز سایر منابع موجود در کشور استفاده نماید. ضمانت‌نامه‌های معتبر صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند باعث دریافت وام از بانک‌ها، دریافت پیش‌پرداخت از کارفرمایان، جلب اطمینان نظر کارفرمایان و … شود. این کارکرد ویژه می‌تواند بدون درگیر کردن منابع صندوق، بسیاری از مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان را مرتفع کند.
  • آنچه در چهار اولویت ذکرشده در بالا به کلی از قلم افتاده‌است، ارائه خدمات به صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری است. ارائه خدمات حمایتی به صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری و انعقاد قراردادهای همکاری با این شرکت‌ها در کوتاه‌مدت باعث خواهد شد این شرکت‌ها بتوانند به‌عنوان بازوی اجرایی صندوق‌ نوآوری و شکوفایی در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان عمل کنند. در بلندمدت نیز این حمایت‌ها باعث توسعه‌ی توانمندی‌های صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری خواهد شد. بدین ترتیب این صندوق‌ها می‌توانند در آینده خدمات بسیار وسیع‌تری به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهند و نیاز به فعالیت نهادهای دولتی در این حوزه را کاهش دهند.

در صورت توجه به نکات فوق صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند در وهله اول از هزینه شدن منابع صندوق جلوگیری نماید و از این منابع برای تجهیز سایر منابع موجود در اقتصاد استفاده کند. در وهله دوم نیز منابعی از صندوق نوآوری و شکوفایی که جهت اعطای تسهیلات در نظر گرفته می‌شوند، منجر به خرید و فروش محصولات دانش‌بنیان خواهند شد و نسبت به بازگشتن این منابع به صندوق نیز اطمینان بیشتری خواهد بود.

The post بررسی اولویت‌بندی خدمات در صندوق نوآوری‌وشکوفایی appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه