بررسی اصول حاکم بر فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش عیارآنلاین، اخیراً دکتر شاهوردی، عضو هیئت مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور در مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو، به تبیین اولویت‌ها و فعالیت‌های این صندوق طی یکسال گذشته پرداختند. بنابر گفته‌های دکتر شاهوردی، چهار اصل کلی زیر بر مجموعه فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی حاکم است:

-صندوق نوآوری و شکوفایی قصد ارائه خدمت به شرکت‌هایی که در مراحل اولیه تحقیقاتی و کسب دانش فنی و نمونه‌سازی هستند را ندارد.

– خدمات تنها به شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شوند.

-تنهایی شرکت‌هایی که توسط معاونت علمی و فناوری به عنوان شرکت دانش‌بنیان به رسمیت شناخته شده‌اند می‌توانند از خدمات صندوق بهره‌مند شوند.

-صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری به عنوان همکاران صندوق نوآوری و شکوفایی در ارائه خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه نکاتی در خصوص ۴ اصل مذکور ارائه می‌شود:

۱- صندوق نوآوری و شکوفایی قصد ارائه خدمت به شرکت‌هایی که در مراحل اولیه تحقیقاتی کسب دانش فنی و نمونه‌سازی هستند را ندارد: این اصل می‌تواند به صندوق نوآوری و شکوفایی کمک کند تا حوزه‌هایی را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد که منجر به تاثیرگذاری سریع‌تر و دقیق‌تر شوند. غالباً شرکت‌هایی که قصد تولید محصول برمبنای دانش فنی کسب‌شده و فروش آن را دارند در صورت دریافت خدمات مناسب می‌توانند به سرعت اقدام به فروش محصول دانش‌بنیان نمایند. البته باید درنظر داشت که خدمت تسهیلات نباید به خود شرکت‌های دانش‌بنیان داده‌شود. با توانمندسازی طرف تقاضا و ارائه تسهیلات به وی تسهیلات با کمترین انحراف ممکن منجر به خرید محصول دانش‌بنیان خواهدشد.

۲-خدمات تنها به شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شود: این اصل باعث می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان بر محوریت نهادهای حقوقی شکل بگیرد و فرد محوری در اقتصاد جای خود را به شرکت محوری بدهد. شرکت محوری به دلیل داشتن مزایایی از جمله انباشت دانش، سیاست‌پذیری شخصیت‌های حقوقی و توسعه برندها، نسبت به فرد محوری سریع‌تر منجر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان خواهدشد.

۳- تنها شرکت‌هایی که توسط معاونت علمی و فناوری به عنوان شرکت دانش‌بنیان به رسمیت شناخته شده‌اند می‌توانند از خدمات صندوق بهره‌مند شوند: این اصل در صورتی در بلندمدت مفید خواهد بود که فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت دوره‌ای و پویا مورد بازنگری قرار گیرد. بدین ترتیب در طول زمان شرکت‌های جدیدی به شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه خواهندشد و شرکت‌هایی نیز از فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان خارج خواهندشد.

۴- صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری به عنوان همکاران صندوق نوآوری و شکوفایی در ارائه خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند: این اصل در صورتی که با اتخاد سازوکارهای مناسب عملیاتی شود منجر به ارائه‌ی کاراتر خدمات در عین کاهش بار اجرایی صندوق نوآوری و شکوفایی خواهدشد. اما این اتفاق تاکنون در عمل رخ نداده‌است. صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری تنها به عنوان یک کارگزار ساده صندوق نوآوری و شکوفایی، اقدام به ارزیابی و اعتبارسنجی طرح‌های با حجم مالی کوچک (سقف ۱۰۰ میلیون تومان) کرده‌اند. در قبال این ارزیابی و اعتبارسنجی، صندوق‌ها تنها کارمزد ثابتی را از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرده‌اند و نسبت به ریسک‌هایی که متوجه منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی بوده‌است نیز پاسخگو نبوده‌اند. این سازوکار ناقص باعث شده‌است صندوق نوآوری و شکوفایی از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته برای حمایت‌ها، تنها تخصیص ۱۴ میلیارد تومان را به صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری واگذار کنند و کلیه فعالیت‌های اجرایی مربوط به تخصیص ۲۶ میلیارد تومان باقیمانده در صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده‌است.

در صورتی که صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری با ارائه سبدی از وثایق به صندوق نوآوری و شکوفایی، پوشش قسمتی از ریسک را به نفع آن صندوق به عهده بگیرند و در ازای آن کارمزد بیشتری دریافت کنند، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند حجم بیشتری از فعالیت‌های اجرایی خود را به این صندوق‌ها برون‌سپاری کند و خود بر روی قاعده‌گذاری و نظارت بر فعالیت‌های مشترک با صندوق‌ها متمرکز شود.

در مجموع می‌توان گفت تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی فرصتی استثنایی را برای هدایت دقیق منابع جهت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده‌است. فرصتی که در صورت عدم اولویت‌بندی مناسب در ارائه حمایت‌ها و عدم توجه به نقش فعال صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری، ضمن هدر رفتن منابع این صندوق، زمینه را برای جذب منابع جدید نیز از بین خواهدبرد.

The post بررسی اصول حاکم بر فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه