ایجاد ارتباط بین علوم هسته‌ای و دیپلماسی (۲)

مقاله زیر به قلم بریتین، آگوستینا گروسی، ژان-پیتر کیول، و آلدو مالاواسی در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۵ در سایت sciencediplomacy منتشر شده است. این مقاله به کمک علوم هسته ای برای بهبود سلامت و رفاه انسان بویژه در زمینه های آب، بهداشت، غذا، کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست پرداخته و نقش دیپلماسی علمی آژانس بین المللی انرژی اتمی را در این زمینه بررسی می کند.

با فاصله ی یک اقیانوس، آبخوان گوارانی بزرگ‌ترین منبع آب شیرین در آمریکای لاتین است که در بیش از ۱٫۲ میلیون کیلومترمربع گسترش‌یافته است- با ده‌ها میلیون نفر در آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه که ‌بر آن به‌عنوان یک منبع آب آشامیدنی و در آبیاری و استفاده‌های صنعتی تکیه می کنند. همکاری به وجود آمده از طریق تحقیقات انجام‌شده در این منطقه نمونه‌ی دیگری از تعامل علم و دیپلماسی در بهترین حالت آن است. با حمایت IAEA و دیگر سازمان‌های بین‌المللی، چهار ایالات مربوطه آبخوان را با استفاده از ایزوتوپ‌ها تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی کردند. پایگاه داده که در بازه‌ی ۲۰۰۹-۲۰۰۳ تأسیس شد، به این چهار کشور اطلاعات داده تا به آن‌ها کمک کند که ملاحظه کنند چگونه به بهترین وجه حفظ و استفاده پایدار از منابع داشته باشند. یکی از پروژه‌های پیگیری مربوط به آرژانتین، برزیل و آژانس نشان داده است که آب‌های زیرزمینی در مناطق مرکزی آبخوان حتی در این زمین مرطوب استوایی تا ۸۰۰۰۰۰ سال عمر دارند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو آن یک بدنه وسیعی از داده ی ایزوتوپی در مورد رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سفره‌های آب در جهان را جمع‌آوری کرده‌اند که می‌تواند برای ارزیابی منابع و مدیریت در مقیاس محلی، منطقه‌ای و قاره ای مورد استفاده قرار گیرد. اطلس‌های ایزوتوپ هیدرولوژی بر اساس سنوات جمع‌آوری داده‌ها در حال حاضر به‌آسانی برای دانشمندان در سراسر جهان در دسترس است. از سال ۲۰۰۷، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلس‌های منابع آب را برای آفریقا، آسیا، اقیانوس آرام و قاره آمریکا مبتنی بر بیش از ۴۵۰۰۰ اندازه‌گیری که از ۶۰-۵ کشور جهان جمع‌آوری شده، تألیف و منتشر کرده است. نقشه‌برداری بیشتر آب‌های زیرزمینی در جهان با توجه به سن و نرخ نوسازی، از طریق تکمیل برنامه‌ریزی‌شده‌ی یک اطلس جهان، به ایجاد روابط مسالمت‌آمیز و پایدار در این منبع مشترک که برای توسعه-ی پایدار اساسی است، کمک خواهد کرد.

fa-18-1-87-enha

بهداشت، غذا، کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست
کاری که در آب انجام می‌شود، فقط یک نمونه از استفاده های صلح‌آمیز و برنامه‌های کاربردی متعدد فنّاوری هسته‌ای است که توسط آژانس بین‌المللی انرژی حمایت می‌شود. اهمیت بهداشت به لحاظ سیاسی جهانی بالا رفته است چرا که امروزه جهان با چالش‌های بهداشتی قابل‌توجهی مواجه است- از گسترش بیماری‌های عفونی گرفته تا شکاف در مراقبت بنیادی از مادر و نوزاد و جهانی‌شدن سرطان- که تهدید قابل‌توجهی را برای امنیت بین‌المللی بهداشت در بر خواهد داشت.
تمرکزی قوی بر تغذیه ی دوران اولیه ی زندگی برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر وجود دارد. در این منطقه ی بحرانی بهداشت و درمان اولیه، فن‌های ایزوتوپ پایدار برای بررسی تغییرات در ترکیب بدن و قابلیت دسترسی به مواد مغذی مورداستفاده قرارگرفته است که درنتیجه اجازه ی ارزیابی از برنامه‌های طراحی‌شده برای پیشگیری و درمان سوء تغذیه را می‌دهد.
تشخیص بیماری‌های غیر واگیر مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی، فنّاوری‌های هسته ای مختلفی ازجمله توموگرافی گسیل پوزیترون و توموگرافی کامپیوتری (به‌عنوان‌مثال، پی ای تی و سی تی اسکن) را شامل می‌شود. هنگامی‌که یک سرطان تشخیص داده می‌شود، درمان آن اغلب می‌تواند شامل رادیوتراپی از طریق اشعه گاما، الکترون‌ها و ذرات باردار (پروتون و یون کربن) بشود. این درمان‌ها شامل سرمایه گذاری های قابل‌توجه در زیرساخت‌ها و تجهیزات و همچنین آموزش برای حرفه‌ای‌های واجد شرایط در جهت راه‌اندازی این بخش‌ها و نظارت بر پروتکل‌های تضمین کیفیت می‌باشد.
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (FAO)، از طریق بخش مشترک FAO / IAEA در حال کار برای حمایت از استفاده مناسب از فنّاوری هسته‌ای در تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی، به‌خصوص در بهبود مدیریت آب کشاورزی هستند. بهبود شیوه های کشاورزی و به حداکثر رساندن بهره وری مصرف آب کشاورزی می‌تواند مقادیر زیادی از آب شیرین را ذخیره کند که امنیت غذایی مهم، کیفیت آب و مواد غذایی، بهداشت و منافع اقتصادی را درپی خواهد داشت. دیگر زمینه های حمایت با استفاده از فن‌آوری‌های هسته‌ای شامل کنترل آفات، مانند مگس مدیترانه‌ای میوه و مگس تسه تسه ناقل تریپانوزوم، از طریق روش استریل حشرات، گستره‌ی عمده‌ای از تحقیقات و فناوری کاربردی در بسیاری از کشورها می‌شود.
کاربردهای صنعتی فنّاوری هسته‌ای، همچنین، گسترده هستند و در انجمن علمی که سالانه در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می شود، به نمایش گذاشته خواهند شد. موضوع امسال «اتم در صنعت» است که نشان خواهد داد چگونه فنّاوری های پرتو در صنعت استفاده می‌شوند که منافع اقتصادی و اجتماعی، بهداشتی، ایمنی و زیست‌محیطی را با خود به همراه می‌آورند. طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی جدید «سبزتر» در حال کمک به توسعه پایدار و تولید محصولات با کیفیت بالا هستند، درحالی‌که گنجینه ی اطلاعات که از طریق طیف‌سنجی هسته‌ای و علوم شتاب‌دهنده جمع‌آوری‌شده، منجر به پیشرفت های بیشتر در برنامه های صلح‌آمیز و سودمند فن‌آوری هسته‌ای شده است.
فعالیت‌هایی برای درک محیط‌زیست طبیعی و نظارت بر آلودگی‌ها از طریق آزمایشگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اتریش و موناکو انجام‌شده است. تحقیقات، به‌خصوص در زمینه‌ی تأثیر تغییرات آب‌وهوا و اسیدی شدن اقیانوس‌ها، اطلاعات دقیقی فراهم می کند که کمک می‌کند تا کشورها اکوسیستم‌های حساس زمینی و دریایی را مورد نظارت و حفاظت قرار دهند.
دانش و همکاری در هسته ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
دانش، پایه و اساس موافقت‌نامه بین دولت‌ها بر اساس اعتماد متقابل و صراحت در جمع‌آوری داده‌ها و نتیجه‌گیری را فراهم می‌کند. پایگاه عظیم داده از دانش انباشته‌شده و تحقیقات انجام‌شده از طریق هزاران پروژه‌ ی مشارکتی انجام‌شده با حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ظرفیت کشورهای عضو برای به-اشتراک گذاری و درک منابع ارزشمندشان، نقاط قوت و فرصت‌ها بسیار کمک کرده است. این دانش سیاست‌گذاران را آگاه می‌سازد و روابط بین کشورها را از طریق تسهیل همکاری‌های علمی بین‌المللی افزایش می‌دهد: همکاری شمالی به جنوبی، برای مثال، از طریق پروژه‌های متمرکز بر نیازها و اولویت‌های کشورهای کمتر توسعه‌یافته افزایش ‌یافته است و گنجینه ی پروژه‌های تحقیقاتی انجام‌شده توسط محققان دکترای تخصصی و دیگران از کشورهای درحال‌توسعه منعکس‌کننده این مسئله است.
مکانیسم‌های مستحکم از این پژوهش حمایت می‌کنند و این فعالیت‌ها ادامه خواهد یافت تا گسترش‌یافته و در جهت برطرف کردن نیازهای جهان امروز متناسب شوند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حل‌وفصل چالش‌هایی که کشورهای مشترک دارند؛ مشارکت دارد و تخصص منحصربه‌فرد خود را برای گشودن افق‌های جدید به‌طور مداوم برای توسعه¬ی صلح‌آمیز، جهانی و پایدار ترسیم می‌کند. رشد همکاری‌های بین‌المللی ادامه خواهد داشت و دانش و فن‌آوری مشترک توسعه‌یافته برای نوع بشر سودمندتر خواهد شد چرا که کشورها به دنبال یک مسیر امن و پایدار به سمت آینده هستند.

منبع : دیپلماسی علم و فناوری

The post ایجاد ارتباط بین علوم هسته‌ای و دیپلماسی (۲) appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه