آیا صندوق نوآوری‌وشکوفایی از صندوقهای فعال در حوزه علم‌وفناوری حمایت می‌کند؟

به گزارش عیارآنلاین، صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناری یکی از نهادهایی هستند که می‌توانند به عنوان حلقه‌ی واسط صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ارائه‌ی خدمات مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرند. در صورت تعریف این رابطه، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های اجرایی خود را برون‌سپاری کند و بر انجام این فعالیت‌ها توسط صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری قاعده‌گذاری و نظارت کند.

شرکت دانش بنیان

البته باید در نظر داشت تعامل صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری به قاعده‌گذاری و نظارت در فعالیت‌های مشترک محدود نمی‌شود. ضروری است این صندوق با ارائه‌ی خدمات و حمایت‌های متناسب، شان حاکمیتی خود در قبال صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری را تکمیل کند. این خدمات و حمایت‌ها که با ویژگی‌ها و وظایف صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری در قبال صندوق نوآوری و شکوفایی تناسب دارند، ضمن تشویق این صندوق‌ها به گسترش تعامل خود با صندوق نوآوری و شکوفایی،‌ زمینه تقویت هدفمند این صندوق‌ها را نیز برآورده می‌سازد.

جهت تحقق این اهداف، دو پیشنهاد زیر قابل ارائه هستند:

۱- ارائه تسهیلات توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری

در صورتی که صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری به عنوان حلقه‌ی واسط صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش‌بنیان به رسمیت شناخته شوند، تقویت این صندوق‌ها یک راهبرد اساسی برای صندوق‌ نوآوری و شکوفایی به حساب خواهد آمد. تقویت بنیه‌ی مالی صندوق‌های همکار صندوق نوآوری و شکوفایی زمینه‌ی ورود این صندوق به حوزه‌های گسترده‌تری را فراهم می‌کند.

صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند با ارائه‌ی تسهیلات به صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری، نقش مهمی در تقویت بنیه‌ی مالی این صندوق‌ها بازی کند. در صورتی که عدد تسهیلات اعطایی متناسب با افزایش سرمایه صندوق‌ها محاسبه شود، می‌توان انتظار داشت صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری به جای تقسیم سود حاصل از فعالیت‌ها بین صاحبان سهام، این سود را صرف افزایش سرمایه صندوق خود کنند. در این صورت فرآیند رشد و توسعه‌ی توانمندی مالی صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری تسریع می‌شود.

باید توجه داشت که زمینه‌های قانونی لازم برای پرداخت تسهیلات به صندوق‌های فعال در حوزه‌ی علم و فناوری توسط صندوق نوآوری و شکوفایی نیز وجود دارد. در تبصره ۱ ماده ۵ «قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» آمده‌است:

حداقل پنج درصد (%۵) از سرمایه این صندوق (صندوق نوآوری و شکوفایی) جهت اعطای تسهیلات به صندوق‌های غیردولتی پژوهشی و فناوری موضوع ماده (۴۵) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری تخصیص خواهدیافت.

۲- اعطای کارمزد به صندوق‌ها متناسب با میزان مسوولیت‌پذیری آن‌ها

ضروری است صندوق نوآوری و شکوفایی در ازای افزایش سهم ریسک‌پذیری و مسوولیت‌پذیری صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری، کارمزد اعطایی به آن‌ها را نیز افزایش دهد. برای مثال اگر کارمزد اعطایی به یک کارگزار ساده، که هیچ ریسکی را نپذیرفته است، معادل یک درصد مبلغ مورد توافق، درنظر گرفته می‌شود، این عدد می‌تواند برای صندوقی که مسئولیت تمام ریسک‌های صندوق نوآوری و شکوفایی را به عهده می‌گیرد به ۵ تا ۶ درصد افزایش یابد.

با استفاده از پیشنهادهای بالا و ارائه‌ی خدمات حمایتی به صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری می‌توان در آینده شاهد گسترش دامنه‌ی عملکردی صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق صندوق‌های فعال در حوزه علم و فناوری بود.

The post آیا صندوق نوآوری‌وشکوفایی از صندوقهای فعال در حوزه علم‌وفناوری حمایت می‌کند؟ appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه