دکترمضطرزاده: اتصال به شبکه‌های گسترده علمی توسعه علم و فناوری را به‌ همراه دارد

به گزارش عیارآنلاین، دکترفتح‌الله مضطرزاده معاون وزیر علوم ورئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران میزبان رایزنان علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در منطقه اروپا و کشورهای چین، هند و روسیه بود.
این نشست به منظور پیشبرد اهداف بین‌المللی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و بویژه توسعه همکاری با کشورهای اروپایی و کشورهای چین، هند و روسیه صورت گرفت.
دکترمضطرزاده با اشاره به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود علمی و تخصصی درسازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، گفت: این سازمان به لحاظ ماموریت محول شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرای توسعه علم و فناوری نقش زیربنایی و مهمی را در کشور ایفا می‌کند و از مراکز مهم و اصلی کشور در تولید، ارتقا و گسترش علم و فناوری درایران است.
وی افزود: امروزه فناوری بحث مهم و اصلی تمام کشورهای دنیاست که تعیین کننده قدرت و اقتدار یک ملت است که می‌توان به‌سبب آن از ارزش‌های خود دفاع کرد.
معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقش مهم و حساس رایزنان علمی و فناوری ایران درسایر کشورها بیان داشت: مسئولان ما درخارج از کشور می‌توانند از لحاظ علم و فناوری به ما کمک کنند، چرا که فناوری به یک شبکه گسترده از محققان و متخصصان از تمام رشته‌ها و تمام کشورها نیاز دارد.
دکترمضطرزاده با بیان این مطلب که در دوران پس از تحریم نقش ورود به شبکه‌های علمی بین‌المللی مهم‌تر و حیاتی‌تر است گفت: برای اینکه شاهد تغییرات اساسی درعرصه علم و فناوری باشیم می‌بایست برنامه‌ها و رویه‌های منسجمی برای به‌کارگیری تجربیات و تحقیقات ارزنده محققان داخل و خارج از کشور تدوین شود، رایزنان جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها با ارائه گزارشات مکتوب برای انتقال علم و فناوری به کشورمان همت گمارند، چرا که آنان چشم و گوش جامعه هستند.
وی ضمن اشاره به ابعاد گسترده علم و فناوری افزود: اگرچه رایزنان علمی و فناوری ،سفرای علمی کشور ایران هستند ولی به یقین می‌توان گفت که توسعه، بسط و گسترش و گره خوردن با شبکه‌های علمی گسترده جهانی کار یک نفر نیست و مستلزم به‌کارگیری فعالیت‌های نظام‌مند، برنامه‌ریزی منسجم و انتقال تجارب ارزنده همه اساتید و محققین است.
دراین دیدارهمچنین دکترمولی‌نژاد قائم مقام رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران درامور بین‌الملل، ضمن خوشامد به سفرای علمی و فناوری ایران درکشورهای اروپا، هند، چین و روسیه، گفت: بیش از سه دهه است که وزارت علوم براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی رایزنان علمی را به کشورهای مختلف اعزام کرده‌است.
وی افزود: هدف از حضور متخصصین درکشورهای مختلف، حمایت از تحصیل دانشجویان و جوانان درکشورهای مختلف و همچنین توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه است.
دکترمولی‌نژاد گفت: هم اکنون سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اعلام آمادگی خود را درخصوص بحث و مذاکره با واحدهای تحقیق و توسعه سایر دانشگاه‌های کشورهای مختلف را دارد.
قائم مقام رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران درامور بین‌الملل گفت: هریک از پژوهشکده‌های سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران می‌تواند به یک دانشکده تبدیل شود که در تعامل با دیگر دانشکده‌های کشورهای دنیا توانمندی‌ها، تخصص‌ها و پژوهش‌های علمی و فناوری خود را مبادله کند.
قائم مقام رئیس سازمان درامور بین‌الملل افزود: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تنها سازمان ملی است که تمام رشته‌های فناوری‌های نو را داراست و تنها مرکز دربخش تحقیق و توسعه است که انشاءالله سرپرستان علمی و فناوری ما درکشورهای مختلف بر این مهم همت گمارند و تمام توان خود را برای برقراری تعامل و ارتباط دراین خصوص به کارگیرند.
رایزنان علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران درمنطقه اروپا و آسیا، هند، چین و روسیه با ابراز خرسندی ازوجود ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و متخصصین و پژوهشگران سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و ابراز علاقه مندی محققین سایر کشورها برایجاد تعامل با نخبگان و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران بر ایجاد و به‌کار‌گیری رویه‌ها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های منسجم برای ایجاد تعامل و برقراری ارتباط تنگاتنگ محققین و اساتید این سازمان با دانشگاه‌های معتبر و مهم سایر کشورها تاکید کردند و به برخی ساز و کارهای مهم در این خصوص اشاره داشتند.
دعوت از اساتید و متخصصان سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به دانشگاه‌های مهم و معتبر کشورهای مذکور، برقراری ارتباط علمی و فناوری در قالب آموزش، تبادل استاد و دانشجو و جذب متخصصین طراز اول کشورهای دیگر واعلام آمادگی برای برگزاری تورهای علمی برای ارتباط تنگاتنگ و کارآمد، تعریف تریبون‌های علمی وشکل‌دهی اعضا وآماده‌سازی زمینه‌های لازم برای همکاری‌های مشترک و استفاده از تجربیات سایر محققین دنیا ازجمله پیشنهادات اولیه برای شکل‌گیری این تعاملات بود.
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران درپایان با اشاره به ضرورت تبیین و تدوین مدل و برنامه خاص دراین خصوص ازسوی مسئولان ذی‌ربط و ایجاد سازوکارهای لازم برای تقویت این مناسبات و هماهنگی برنامه‌ها با نیازهای مهم و اولویت‌های کشور و بازدید محققین از سایر مراکزعلمی دنیا بر استفاده از فرصت‌های به‌وجود آمده در دوران پس از تحریم تاکید کرد.

منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری

The post دکترمضطرزاده: اتصال به شبکه‌های گسترده علمی توسعه علم و فناوری را به‌ همراه دارد appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه