دهقانی: بازار فناوری با اعتبار دادن به مالکیت فکری در کشور باید شکل بگیرد/ ضرورت اصلاح سنگ بنای بازار دانش بنیان ها و ورود موثر آنها به بازار سرمایه

به گزارش روابط عمومی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، به منظور تامین مالی دانش بنیان‌ها و ایجاد بازار درست فناوری در کشور و ورود شرکت های فعال دانش بنیان به بازار سرمایه، مراسم انعقاد تفاهم نامه فیمابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

در این مراسم، که با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و دکتر مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر در محل سازمان بورس برگزار گردید، محورهای مهمی مانند همکاری در جهت هم افزایی توانمندی‌های طرفین برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و اجرایی سازی قانون جهش تولید دانش بنیان در بازار سرمایه، امکان سنجی راه اندازی و توسعه بازار تخصصی برای پذیرش، درج و معاملات شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناوری در حوزه اقتصاد دیجیتال و نیز ارائه اطلاعات مربوط به شرکت‌های دانش بنیان توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری جهت محاسبه و انتشار شاخص در بازار سرمایه و نیز تعیین مشوق ها مورد توجه و تاکید طرفین در این تفاهم نامه قرار گرفت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید ادبیات حمایتی را از شرکت های دانش‌بنیان حذف کنیم، اعلام کرد: حمایت برای کمک از ضعیف معنا می یابد و در دیدگاه عمومی نیز همین تعریف را دارد. بنابراین به طور جدی به دنبال این هستیم که شرکتی که می تواند چنین سودآوری داشته باشد باید به بازار سرمایه وارد شود؛ و این اتفاق حتما رقم می‌خورد. البته از یکسو باید مراقب باشیم به چه کسی دانش بنیان می گوییم؛ از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که دانش بنیان واقعی سرمایه، زیر ساخت و درامد را به جای اینکه فردی استفاده کند، در بازار عرضه کند.

شرکت‌های دانش بنیان باید سهم عمده در بازار سرمایه داشته باشند

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این برنامه اظهار داشت: به شخصه با لفظ حمایت از شرکت های دانش بنیان، موافق نیستم. تلاش ما این است که این شرکت ها بتوانند سهم عمده ای در بازار سرمایه داشته باشند.

وی افزود: هنوز نگاهی سنتی نسبت به این شرکت‌ها وجود دارد و آن اینکه زیست و حیات شرکتها را باید مدیریت کنیم. از سوی دیگر بحث پذیرش شرکت ها و تامین مالی آنها نیز به یک مسئله بغرنج تبدیل شده است. باید با تغییر ضوابط، رویه جاری را هم در پژوهش و هم تامین مالی اصلاح کنیم که با استفاده از آن شرکت ها بتوانند، اوراق منتشر کنند. امیدواریم بتوانیم، سهم قابل توجهی از بازار را به شرکت های دانش بنیان اختصاص دهیم.

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *