تحریم، رشد علمی کشور را آهسته‌تر کرد/صادرات۲۳ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش عیارآنلاین، محمد فرهادی وزیر علوم در برنامه متن حاشیه، در ارزیابی کلی از روند فعالیت وزارت علوم در دوره مدیریت‌اش با اشاره به توسعه قابل قبول این وزارت در کمیت‌ها، توسعه کیفی را از برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت: امور همچون ساماندهی آموزش عالی، ارتقای رتبه جهانی دانشگاه‌های کشور و تقویت کارآفرینی، حمایت از پژوهش‌ها در دو بعد کاربردی و توسعه ای در دانشگاه‌ها، تقویت پارکهای علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان از برنامه های پیش روی این وزارت است.

وی در پاسخ تلویحی به میزان توجه وزارتش به مطالبات مجلس هنگام رای اعتماد و میزان تداوم روند پیشین در این وزارت ادامه داد: نقشه راه وزارت علوم با توجه به نظام علمی کشور، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های رئیس جمهور در حوزه آموزش عالی در حال پیگیری است که برنامه‌های ارائه شده از سوی بنده به مجلس شورای اسلامی در همین راستا صورت گرفت.

* سند راهبردی آموزش عالی میراث گذشته است

این عضو کابینه دولت، با تاکید بر پیگیری مسائلی که مورد توجه ویژه مجلس است، برنامه‌های وزرای پیشین را در همین راستا دانست و افزود: برای نمونه سند راهبردی آموزش عالی که توسط اینجانب ارائه شد به نوعی از سوی مسئولان قبلی نیز پیگیری می شده‌است.

وزیر علوم در ادامه به رتبه تولید علم در کشور اشاره کرده و گفت: بر مبنای تولید مقالات، طبق آمار ISI در سال ۲۰۱۰ رتبه علمی کشور ۲۲ و در سال ۲۰۱۴ به ۲۱ و در سال ۲۰۱۵ به ۱۸ ارتقا یافته است. همین آمار رتبه ما را در منطقه دوم، در جهان اسلام نیز دوم، در میان کشورهای جنبش عدم تعهد دوم، کشورهای عضو اوپک اول و از همه مهم تر درصد جهانی سهم ایران در تولید علم از ۰٫۸ درصد در پنج سال گذشته به ۱٫۶۳درصد ارتقا یافته است.

وی افزود: به استناد سایت scopous این آمار کمی متفاوت‌تر است و به‌عنوان نمونه رتبه علمی ما در منطقه از نظر تعداد مقالات اول، در جهان اسلام اول، میان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دوم و در میان اعضای اوپک اول است که به استناد این سایت در سال ۲۰۱۰ رتبه ما۲۴ و در سال ۲۰۱۴، ۲۲ است که دو پله رشد را نشان می‌دهد.

فرهادی دانشگاه‌های کشور را طبق آمار جهانی، در میان یک درصد دانشگاه‌های تاثیرگذار دنیا اعلام کرد و توضیح داد: طبق طبقه بندی لایدن بر مبنای فعالیت علمی و مدیریتی، در سال ۲۰۱۲ هیچکدام از دانشگاه های ما در میان تاثیرگذارها نبود اما در سال ۲۰۱۳ پنج دانشگاه، ۲۰۱۴ دوازده دانشگاه و در سال ۲۰۱۵ سیزده دانشگاه ما در جمع دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار دنیا قرار گرفتند.

وی به رکود علمی اخیر اشاره کرده و در تبیین ان افزود: با توجه به تحریم کشور و محدودیت تامین امکانات مورد نیاز، رشد علمی کشور را آهسته‌تر کرد اما در دو سال گذشته در تامین اعتبارات بیشتر تلاش شد که البته هنوز کافی نیست. البته اطلاع رسانی به مراکز آماری دنیا نیز تقویت شده تا شناخت بهتری از وضعیت علمی کشور به دنیا عرضه شود.

* روایت وزیر از شیب تند رشد علمی کشور

وزیر علوم با اذعان به شیب تند رشد علمی کشور از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ و ملایم شدن این شیب پس از آن ادامه داد: رشد کمی علمی ما اخیرا هم ملایم بوده است اما از نظر کیفی رشد علمی ما شیب تندتری را تجربه کرده است. لذا برای تقویت رشد علمی کشور باید امکانات و اعتبارات مورد نیاز تخصیص یابد. برای نمونه توجه به زیرساختها در راستای تقویت رشد علمی است که برای امسال پنجاه آزمایشگاه تجهیز خواهند شد.

فرهادی در آماری از رشد فناوری کشور و ایجاد ۲۲ هزار شغل در مراکز رشد، آورد: در سال ۹۲، ‌۱۴۶ مرکز رشد وجود داشت که این مراکز حلقه واسطی بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و مراکز صنعتی هستند که در این مراکز ایده ها مطرح می‌شود و پس از تحقیق و تولید نمونه به شرکتهای دانش بنیان برای تولید عرض می شوند. اما آنچه که مهم است، در سال ۹۲ تعداد شرکتهای دانش بنیان، ۶۱مورد بود که امروز ۵۸۶ شرکت دانش بنیان در پارکهای علم و فناوری مستقرند. که خارج از پارکها این تعداد ۱۵۹ مورد بود که امروز به ۹۳۰ مورد افزایش یافته است. مراکز کارآفرینی و نوآوری نیز ۵۵ مورد بودند که به ۱۱۲ مورد افزایش یافتند.

وی یکی از کارهای مهم این وزارت خانه را تاسیس دفاتر انتقال فناوری در دانشگاه ها دانست و گفت: تا امروز چهار دفتر ایجاد شده تا در جهت تقویت تولیدات صنعتی گامی بردارند.

* پیشنهادات وزارت علوم برای اقتصاد مقاومتی

فرهادی شرط رسیدن به چشم انداز علمی کشور را اجرای برنامه های تدوین شده دانست و ادامه داد: ما سه پیشنهاد که در راستای اقتصاد مقاومتی نیز هستند به شورای اقتصاد داده‌ایم، ارتقای سطح دانشگاه‌های کشور به استاندارد بین المللی، تقویت کارآفرینی در دانشگاه‌ها، توسعه فناوری و تاسیس شرکتهای دانش بنیان که برای این هدف باید نیازهای آن نیز از جمله تامین منابع علمی، تجهیزات و ادوات آزمایشگاهی تامین شود. که البته در حوزه هنر و علوم انسانی نیز اقداماتی جهت کاربردی کردن این علوم در حال اجراست.

وزیر علوم با بیان اینکه شرط تحقق پیش‌بینی‌های علمی کشور را در تحقق اعتبارات و حمایت ها دانست و بیان داشت: اگر تخصیص اعتبارات علمی به بازه زمانی سال‌های اول برنامه ششم، یعنی ۱٫۵ تا ۲ درصد برگردد، می‌توان به آینده امیدوارتر بود. امروز در ۲۱ کشور اعتبارات علم و فناوری خود را ۳ درصد کرده اند.

* رشد سریع شرکت‌های دانش بنیان در دولت یازدهم

فرهادی در پاسخ به انتقادی مبنی بر تولید علم در ایران برای داخل کاربردی نیست و دیگران از آن بهره می برند گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در دولت یازدهم از ۶۱ به ۵۸۶ مورد رسیده است و در این پارک‌ها محصول تولید می شود که برای نمونه در پارک علم و فناوری اصفهان حدود چهارصد شرکت مستقرند که از زمان تاسیس حدود صد میلیارد تومان در آن پارک هزینه شده است اما گردش مالی این شرکتها درآن پارک در سال گذشته حدود هفتصد میلیارد تومان بوده است و این یعنی اینکه محصول تولید کرده و به بازار عرضه کرده‌اند.

وی افزود: طبق آمار از طریق تولیدات شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌ها، حدود ۲۳ میلیون دلار صادرات کالا داشته ایم. اما برای کاربردی شدن در داخل کشور در حال بازبینی هستیم تا به نتیجه برسیم. لذا با وزارتخانه‌های مختلف برای همکاری بیشتر قرارداهایی بسته ایم.

محمد فرهادی وزیر علوم درباره ورود این شرکت‌ها در مباحث خاص جامعه مانند ریزگردها و کم آبی ادامه داد: در حوزه ریزگردها، نمونه‌ای از مالش پلیمری را به دولت ارائه کردیم که از ویژگی‌های آن امکان رشد گیاه در آن، تثبیت شن‌های روان و سازگاری با محیط زیست است. و در ‌حوزه‌های دیگر نیز همکاری هایی صورت می گیرد به عنوان نمونه بین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی وزارت علوم و بخش خصوصی یک پروژه یک میلیارد دلاری میکروآلپ که مواد غذایی تولید می کنند که در واقع یک پالایشگاه زیستی است قرارداد بسته شده است. با وزارت دفاع یک قرارداد ۱۲۰۰ میلیاردی منعقد کردیم. لذا به دانشگاه ها ماموریت داده شده تا بر روی مشکلات کشور نیز کار بکنند.

فرهادی با اشاره به تحرک بیشتر از قبل در این حوزه گفت: این تحرکات با عشق و علاقه بیشتر امیدواری ایجاد کرده است برای حل مشکلات کشور.

* ۶۰۰ رشته دانشگاهی بازنگری خواهد شد

وی درباره بازنگری برخی رشته نیز توضیح داد: تا پایان تابستان ۶۰۰ رشته بازنگری خواهد شد و این بازنگری از ابتدای امسال آغاز شده است که اغلب در رشته علوم انسانی هستند. البته دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز دراین بازنگری همراه هستند تا رشته هایشان را کاربردی تر کنند. البته فارغ التحصیلان این دانشگاهها به جز شاغلان آنها، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد بلافاصله بعد از اتمام تحصیل شاغل می شوند.

وزیر علوم تعداد دانشجویان را به ۴میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: دانشجویان به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ طبق آمار دانشگاه آزاد ۳۸ درصد و طبق آمار ما ۳۲ درصد در دانشگاه آزاد، ۶۸ درصد در دانشگاههای معمولی وعلمی کاربردی و درصدی هم در غیردولتی و غیر انتفاعی مشغول تحصیل‌اند.

وی با اشاره به اختلاف آماری وزارت علوم با دانشگاه آزاد درباره معیار فعالیت دانشگاه‌های غیر دولتی گفت: مردم می توانند با مجوز از شورای عالی گسترش، دانشگاه ایجاد کنند و دولت هم نظارت خواهد کرد و برای نظارت دولت هم معیار وجود دارد که رشته، مقطع و مجوز از معیار های این نظارت است.لذا بسیاری از رشته های دانشگاه آزاد بخصوص در رشته های تکمیلی بررسی شده و رشته های دارای مشکل برای تکمیل به دانشگاه متذکر شده است.

*روایت فرهادی از تخلفات دانشگاه آزاد

فرهادی در پاسخ به این انتقاد که وی خود را با دانشگاه آزاد درگیر نمی‌کند و درباره عدم برخورد با تخلفات رشته ای دانشگاه آزاد اذعان کرد: زمانی که دانشگاه آزاد که شد در بحث اساسنامه اولین اساسنامه آن را بنده به عنوان وزیر فرهنگ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردم.

وی با اشاره به ایجاد رشته های بدون مجوز دانشگاه آزاد در رقابت با دانشگاه پیام نور گفت: از ابتدا که وزیر شدم با توجه به اینکه شورای گسترش مرجع تصمیم گیری است و یک کمیته مشترک که به بررسی رشته ها و مقاطع می پردازد؛ به پرونده دانشگاه آزاد هم به طور خاص رسیدگی شد.

فرهادی افزود: در نهایت تعداد ۱۶۰۰ رشته‌محل تایید شدند و تعداد زیادی هم نقص داشتند و قرار هم این شد تا مراحل قانونی را طی کنند. در سایر دانشگاه‌ها هم ۱۲ رشته متوقف شدند. در برخی رشته‌ها هم متقاضی کم شده، به طوریکه در مقطع کارشناسی و پایین‌تر ۷۰۰ هزار صندلی خالی می ماند.

وزیر علوم درباره انگیزه صرفا مالی برخی دانشگاه ها در پذیرش دانشجو گفت: ضمن تایید این انتقاد در خصوص کیفی شدن بحث آموزش عالی به رد درخواست یک دانشگاه اشاره می‌کنم که باسروصدا در پی کسب مجوز بودند اما به همین دلیل درخواستشان رد شد. حتی بسیاری از پذیرش‌ها در دانشگاه‌های وزارت علوم نیز متوقف شده است. حتی ساماندهی پردیس‌های دانشگاه ها هم در راستای همین کیفی شدن آموزش عالی بود و نظام جامع ارزشیابی نیز در همین راستا بزودی ابلاغ خواهد شد.

منبع: فارس

The post تحریم، رشد علمی کشور را آهسته‌تر کرد/صادرات۲۳ میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان appeared first on عیارآنلاین.

عضویت در خبرنامه